Aviseringar
Rensa alla

Vad har ni gör diagnoser?


Ämnesstartare

Jag har atypisk autism. Har ni liknande diagnoser eller har ni också Atypisk autism? 
Vill gärna diskutera ämnet med andra, för att få mer förståelse kring det sociala. 
Vad har ni för erfarenheter bra som dåliga med era diagnoser och de sociala? 


   
Citera

Jag har autism

jaha, om vi ska diskutera autism... ja, brist på ögonkontakt är väl det tydligaste hos mig.

jag har också mycket större problem som skulle kunna kopplas till autism, problemet som gjorde att jag insisterade att inte medfölja på resan som jag sökte råd om förra veckan.


   
SvaraCitera

Ptsd, depersonalisationssyndrom och aspergers, men är tveksam till det 


   
SvaraCitera

allihop, de tar ut varandra 


   
SvaraCitera

det som ni inte vet är att jag tillbringar mycket tid på reddit...

...och där, är mitt beteende väldigt udda. jag får många ogillningar, mycket så kallat "hat". i förrgår blev mitt konto permanent avstängt.

I bland när jag har berättat att jag har autism, har folk sagt att det förklarar mycket, till exempel att jag inte kunde förstå att en person i en video kände sig obekväm, att jag inte förstod att en dålig teckning kan ses som ett skämt eller ett hån, och så vidare.

Folk kunde också gissa att jag har autism.

så det visar väl sig på många sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För mig har de oftast varit att jag gjort saker inom det sociala dvs sociala koder och liknande, på fel sätt enligt andra. Tex om jag vill bli vän med någon så har folk reagerat negativt på det. Jag har ju då undrat vad felet har varit men då har folk inte kunnat säga vad själva felet är, som de syftar på. 

Nu har jag förstått att de handlar om tajming, mimik mm. Sådant vi med diagnoser har svårigheter med att läsa och se. NT personer (neurotypiska) har lättare att se sådant. Men även de kan göra sociala fel. Men då räknas inte det som några fel, utan de gör då på rätt sätt. Kanske för att de har en bättre förmåga att se sociala koder. Men det känns långsökt att jag som ändå har en väldigt mild diagnos och är mer som NT personerna, skulle göra något socialt fel och det känns märkligt att folk inte har kunnat säga vad eller hur jag gjort fel. De har ju bara visat eller påpekat att jag gjort fel, samt att jag har känt det som en egen känsla. Hur gör man på rätt sätt när de själva inte ens vet vad som är det felaktiga sättet? Och att jag har varit ovetandes om min diagnos. För NT personerna är isf lika dåliga på det sociala som mig då, eftersom de gör ju fel med att påpeka andras fel till blivande vänner samt kan också göra sociala fel. Det jag menar är att ingen är ju felfri, hur kan de då säga att jag gör på fel sätt och dem på rätt sätt? 


   
SvaraCitera

bra fråga du!


   
SvaraCitera

Jag har inga diagnoser


   
SvaraCitera

OCD ba


   
SvaraCitera

Asstriid:
Jag har inga diagnoser

Tråkighet. Rodnar


   
SvaraCitera

SkeletonGirl:

Tråkighet. Rodnar

Ja det är väl det i så fall Ledsen


   
SvaraCitera

Min diagnos ser man på ögonen att de är fyrkantiga, vi har svårt med och uttala vissa bokstäver. Behöver ledsagare. Sånt som är självklart kan va svårt att förstå, som att gå i trappor. 
Vi brukar inte ha några problem med att kunna sitta still. 
Har träffat många av oss och en hel del är spelnördar, samt Japan. Många som rider. En del tränar jätte mycket så det är helt olika med våra smärtor. Min kompis har smärta i lederna mycket mer än vad jag har och min andra kompis märker inget problem alls med det, kanske dålig balans. Jag vet ingen av oss som är utanför. Det brukar som sagt inte synas på att vi har någon diagnos.


   
SvaraCitera
Haien

Inga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men hur förklarar man att man har ett osynligt fel till andra? Jag menar, jag har svårigheter ja, men det är skillnad på att ha en diagnos som är mer som någon som inte har en diagnos, jämfört med någon som faktiskt har grövre diagnos. Jag hamnar ju i mitten liksom så jag är inte som någon som behöver super mycket hjälp som de jag har träffat. Jag är inte heller som de normala (neurotypiska) för de märker ju skillnad på mig och dem. 
Jag märker ju skillnad på de med grövre diagnoser och mig och anser att jag är mer åt det NT hållet. Beviset är ju att jag hamnade på fel DV där personer behövde mer stöd och hjälp från personalen och många där bodde i gruppboenden. För mig passar inte dem behoven och förutsättningarna, jag behöver mer socialt, jag kan praktisera och jag har inte svårt med ekonomin, jag har kunnat göra det mesta . Det är mest sociala biten med sociala koder och kompisar som är mitt problem. Det är det som är roten till problemet, att jag inte kan sociala koder och att jag har svårt att behålla vänner. 


   
SvaraCitera

Har ingen än men står på kö till utredning. Antagligen har jag väl högfungerande autism, mild add och mild adhd. Men jag har nog lite allt möjligt igentligen


   
SvaraCitera