Aviseringar
Rensa alla

Vad heter pansarvagnarna?? [chocked][chocked]


Ämnesstartare

Vad heter pansarvagnarna som sverige har haft nere i Bosnien i många år nu? Alltså vad är den riktiga materialbeteckningen? De var ju först vitmålade, sedan gröna och nu är de ju mörkgråa igen som de var här hemma i Svedala. De är ju helgrymma iaf. En kompis farsa har varit officer på en av dessa pv (=pansarvagnar för er som inte kan militära officiella förkortningar) och han sa att det är helt otroliga. Pansaret är hemligstämplat av Försvaret sedan de byggdes, men sägs stå emot bra mycket, iaf när det gäller SAF, alltså "small arms fire". Han som var officer på en av vagnarna säger att motorstyrkan är även den hemlig, eftersom motorn är framtagen av Volvo och tydligen sägs ha konstruerats för bussar från början, vilket ju inte är särskilt troligt. Kompisens farsa var furir till sin militära gradbeteckning och sa att de gjorde försök att åka mellan Revingehed i Skåne och Boden. Detta gick iaf hur bra som helst utan onödiga fältmässiga reparationer, jämfört med hur mycket nya pv krånglar vid landsvägstransporter idag! T.ex. pansarvagn m/90.

Synd att det inte finns så mycket info om de pv som kompisens farsa var officer på ute på nätet, eftersom jag är grymt nyfiken och vill veta mer om vad de heter osv. Men det mesta är ju hemligstämplat enligt kompisens farsa.

En annan grej som kompisens farsa berättade om var hur de fick genomgå baskermönstring för att få sina svarta baskrar. Han visade även upp sin för mig en gång, han måste ha den inlåst i ett kassaskåp eftersom han inte vill att det ska framkomma att han tjänstgjort på en av dessa pv, och inte heller att han tillhör pansarvagnstrupperna, eftersom det enligt honom kan vara känsligt med tanke på olagliga underrättelser från främmande makter. Baskern var iaf hur cool som helst, precis samma som en släkting till mig som har tjänstgjort inom kustartilleritrupperna som kustjägare. En annan färg bara, men annars precis lika. Det där med kassaskåpet sa han iof att det var en försiktighetsåtgärd från hans sida som inte är beodrad från hans officerskår, det handlar även till stor del att bevara baskern som är värd avsevärda pengar. De som säljs på Tradera osv. är ju bara kopior, vilket kanske inte alla vet, och ändå kostar de någon tusenlapp ibland.

Jaja, det var ju beteckningen på dessa pv i Bosnien som det gällde egentligen, hoppas att få svar!!!!


   
Citera
Ämnesstartare

Sluta kopiera trådar från flashback idiot [zzz]

https://www.flashback.org/t299229


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du moderator va


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag trodde ingen på um hängde på flashback, det är ju så buhuhuhuh-dåligt och fullt med rasister


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nää ingen UMare hänger på flashback men jag tror aldrig att du skulle kunna skriva ett så långt inlägg och det finns något som heter google.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet du vad alla umare gör! coolt

kan skriva jättelånga inlägg, vill du ha bevis?

du har inte lärt dig citera förresten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska en citera bajsinlägg. Har du inte lärt dig det, det är ohyffsat.
Får se bevis på att du kan författa en seriös tråd på på minst 1000 ord?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cool story.
Pbv 302 av olika kvalisort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Sluta kopiera trådar från flashback idiot [zzz]

John Snow:

Jag trodde ingen på um hängde på flashback, det är ju så buhuhuhuh-dåligt och fullt med rasister

[zzz][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Man ska en citera bajsinlägg. Har du inte lärt dig det, det är ohyffsat.
Får se bevis på att du kan författa en seriös tråd på på minst 1000 ord?

vad får jag i gengäld?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

John Snow:

vad får jag i gengäld?

Inget förut lite mer respekt kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Inget förut lite mer respekt kanske.

kan skicka ett arbete jag skrev i 7an [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

süpplü:

Pbv 302


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

ü:

varför får jag en känsla av att du engagerade dig mer än hjärtlös i detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

süpplü:

varför får jag en känsla av att du engagerade dig mer än hjärtlös i detta?

Det tror jag inte, hade möjligen tråkigare


   
SvaraCitera