Aviseringar
Rensa alla

VAD I HELVETE?!


Ämnesstartare

Geigerzähler:

Avskyvärda.

[tard][tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

[tard][tard]

Överdrift. Men de som jag har träffat personligen har varken varit trevliga eller speciellt snälla mot sina djur. Dessutom erbjöd de min farfar tusentals kronor för att skjuta en järv (som är starkt hotade i Sverige), men farfar avböjde som tur var. Farfar har nämligen jobbat åt samerna under en kort tid och sett allt de håller på med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

(som är starkt hotade i Sverige)

Hotad även internationellt.[sad]
Järvar är fan bäst. Efter björnar.[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyvärr har ju djur inte förmågan att kommunicera på samma sätt som vi har, så man har ju inte så många alternativ. Tänk på att det är folk som investerat både tid och pengar i att föda upp sina boskap uppe i norr och försörjer sig på det. Hade man kommit fram till en fredlig lösning så hade ju det givetvis varit att föredra, men lodjur begriper inte vänliga uppmaningar och har inte en historia av att vara goda förhandlare. Att snällt be dem avlägsna sig lär därför inte fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Tänk på att det är folk som investerat både tid och pengar i att föda upp sina boskap uppe i norr och försörjer sig på det.

Bor uppr i Norr, har träffat samer och vill verkligen inte påstå att de lägger ned någon tid på sina djur. De springer fritt ÖVERALLT, t.o.m på folks gårdar där samerna anser att det är "renbetesland" dessutom har de ofta anställda som tar hand om deras renar. Hade man varit så jävla rädd om sina djur så hade man kunnat ha dem i hägn, skyddade från rovdjur. Men det är ju klart, då får man ju inga försäkringspengar om djuret "råååååkar" bli överkörd av ett tåg/bil/whatever.

Självklart finns det samer, om än få, som har sina renar i hägn och tar hand om dem själv.

Hattmakaren:

Hade man kommit fram till en fredlig lösning så hade ju det givetvis varit att föredra, men lodjur begriper inte vänliga uppmaningar och har inte en historia av att vara goda förhandlare. Att snällt be dem avlägsna sig lär därför inte fungera.

Lodjuren fanns här före samerna och deras renar, så jag tycker att de gott kan ta och flytta på sig lite samt stoppa upp hagar till sina renar. Lodjuren är dessutom väääldigt rädd för människor och ingen fara för oss, endast för renarna som går fritt och förstör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är ju inte så förvånande politiker behöver ju inte kunna ett skit om något bara prata


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Bor uppr i Norr, har träffat samer och vill verkligen inte påstå att de lägger ned någon tid på sina djur.

Fast tittar man på listan över län där det blir tillåtet att skjuta av lodjur så ser man ju att det inte bara är samerna som är drabbade.

Geigerzähler:

Lodjuren fanns här före samerna och deras renar, så jag tycker att de gott kan ta och flytta på sig lite samt stoppa upp hagar till sina renar.

Säg inte att du tycker att det där är ett giltigt argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Fast tittar man på listan över län där det blir tillåtet att skjuta av lodjur så ser man ju att det inte bara är samerna som är drabbade.

Nä, finns skjutkåta idioter i hela Sverige. Men det som nämdes i artikeln var ju främst samerna.

Hattmakaren:

Säg inte att du tycker att det där är ett giltigt argument.

Jo, jag tycker på allvar att vi inte har rätt att utnyttja/döda/plåga djur bara för att vi kan/vill/har lust/anser att vi är mer värda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jo, jag tycker på allvar att vi inte har rätt att utnyttja/döda/plåga djur bara för att vi kan/vill/har lust/anser att vi är mer värda.

Så egentligen borde vi alla leva tillsammans med djuren ute i skogen? Tror du att Stockholm var helt tomt på allt levande innan det bebyggdes?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Järvar är fan bäst. Efter björnar.

Bjärven.. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Bjärven.. [blush]

Makes no sense bro'


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Makes no sense bro'

Failtard du är som inte sett pistvakt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Failtard du är som inte sett pistvakt...

Failtard du som är du...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Så egentligen borde vi alla leva tillsammans med djuren ute i skogen?

Ungefär, man behöver ju inte överdriva.


   
SvaraCitera