Aviseringar
Rensa alla

Vad innebär atypisk autism?


Ämnesstartare

Hej

Vad innebär egentligen atypisk autism? [confused]

Doktorn förklarade inte det särskilt bra för mig, var bara rätt så förvirrade med hans förklarning, nån som kan försöka förklara på ett "lättare" förstått sätt?


   
Citera
Ämnesstartare

Bara att googla, http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19409

Verkar vara ett tillstånd när man inte lan fastställa en fullständig diagnos. Men var inte orolig, alla människor är olika och det finns possitiva och negativa sidor med allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det är autism men ändå inte?


   
SvaraCitera

Hejdunkudde:

Så det är autism men ändå inte?

Nä, det är nog snarare "autism, men inte så mycket".

"Autismspektrum är ett samlingsnamn för flera olika tillstånd med gemensamma symtom inom tre områden; begränsad förmåga till social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga."

Du uppvisar förmodligen autistiska symptom inom ovanstående kategorier, men inte tillräckligt många/mycket för att få diagnosen autism (om det nu är dig det gäller).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Nä, det är nog snarare "autism, men inte så mycket".

Aha, förvirrade mig en hel del först..

Miceparade:

om det nu är dig det gälle

Jo.. Men känner inte igen mig i det ett dugg men sen vet jag ju inte precis hur andra uppfattar mig när det gäller social interaktion och dom där sakerna.


   
SvaraCitera

Hejdunkudde:

Men känner inte igen mig i det ett dugg men sen vet jag ju inte precis hur andra uppfattar mig när det gäller social interaktion och dom där sakerna.

Du behöver inte ta hänsyn till läkarens analys om du inte har lust. Du är ju fortfarande samma människa som innan utlåtandet.
Däremot kan du använda det som ett verktyg för självanalys om du nån gång skulle känna att folk runt dig beter sig på ett sätt som för dig verkar ologiskt.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Nä, det är nog snarare "autism, men inte så mycket".

Är inte det som är Aspergers?


   
SvaraCitera

Dumbfounded:

Är inte det som är Aspergers?

Då hade hon fått diagnosen aspergers.


   
SvaraCitera