Aviseringar
Rensa alla

vad innebär det att älska?


Ämnesstartare

jag vill veta hur ni förhåller er till att älska, och hur ni definierar ordet


   
Citera
Ämnesstartare

älska som i att ha sex eller älska som i att känna kärlek


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Handlar det om kärlek om man älskar en viss maträtt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
älska som i att ha sex eller älska som i att känna kärlek

kärlek


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tänker främst på att älska människor


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tror inte att det finns något bra svar på det, det är nog lite som "vad är en vän"... det blir massa fina svar om dittan och datten men när allt kommer till kritan så var det ändå något annat.

Tror att man måste bestämma en innebörd själv faktiskt. tror ej att det är universellt nämligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Tror inte att det finns något bra svar på det, det är nog lite som "vad är en vän"... det blir massa fina svar om dittan och datten men när allt kommer till kritan så var det ändå något annat.

Tror att man måste bestämma en innebörd själv faktiskt. tror ej att det är universellt nämligen.

jag vill ju veta hur ni definierar det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att förutsättningslöst tycka mycket om någon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kärlek är i min mening en kombination av attraktioner som ser olika ut för olika personer och skapar därmed olika typer av relationer.

Att älska någon är en högentensiv nivå av dessa attraktioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kärlek är ett resultat av fenyletylamin, dopamin och noradrenalin som frigörs, samt ökad aktivitet i de områden i hjärnan som är rika på vasopressin och oxytocinreceptorer.

kan återkomma med seriös reflektion vid tillfälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min relation till Elk Brew


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

någonting jag reagerat på är när två eller flera personer tycker om varandra, och någon part klagar på att en annan part inte älskar denne. det är egentligen inget problem, eftersom alla definierar kärlek på olika sätt. om jag säger att jag gillar xxx, och xxx älskar mig, kan mitt gillande fortfarande ha ett högre värde än xxx älskande.


   
SvaraCitera

hur fan beskriver man det med ord ens?

man känner i alla fall att man kan offra mycket för att personen ska ha det bra, det är någon som betyder mycket för en och man känner att det är någon som är bland det finaste man har. man har ganska hög tolerans och förståelse, man är förlåtande mot den personen i högre grad också. ibland kan man älska någon så mycket att det gör ont. och ibland vill man kramas så hårt så att man smälter samman. 

svårt att beskriva en känsla utan att ta med resultatet av beteendet/tankarna den framkallar. och svårt att utgå från en generell definition när man inte har mycket underlag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
hur fan beskriver man det med ord ens?

man känner i alla fall att man kan offra mycket för att personen ska ha det bra, det är någon som betyder mycket för en och man känner att det är någon som är bland det finaste man har. man har ganska hög tolerans och förståelse, man är förlåtande mot den personen i högre grad också. ibland kan man älska någon så mycket att det gör ont. och ibland vill man kramas så hårt så att man smälter samman. 

svårt att beskriva en känsla utan att ta med resultatet av beteendet/tankarna den framkallar. och svårt att utgå från en generell definition när man inte har mycket underlag.

du skriver alltid så bra och förståeligt. jag tror att jag skulle definiera det på ett liknande sätt, men det är svårt att vara helt säker.


   
SvaraCitera
seasaw

folk säger ju att kärlek ligger nära till hat och tvärtom; att man kan aldrig kan ha det ena utan det andra, men jag vet inte


   
SvaraCitera