Aviseringar
Rensa alla

Vad innebär det att vara andlig?


mynona

Floppsen:

Andlig:

Pah! Den var bra[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

* att vara andlig är att själv fundera över meningen med livet/livet efter döden/själen/övernaturliga saker/en högre mening/Gud; och att tro på sådant utan att göra sig någon bestämd uppfattning om det eller vara religiös.

Det är en slags förklarning, och en bra en. Om än småluddig. Men det ger en ett slags hum om saken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att man är helt okej med rösterna i sitt huvud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istäcke:

Jag har hört att människor säger att de är det, men jag förstår inte riktigt när de ''förklarat'', kanske för att förklarningarna alltid varit så luddiga.

Att kunna se saker och ting från Skaparens ståndpunkt sett

(¯`•´¯)...............。☆。*。☆。♥
`•.,(¯`•´¯)..........★。\|/。★ ♥
(¯`•´¯).•´(¯`•´¯)...♥ Pax Vobiscum på dig...♥
.....` •.•´(¯`•´¯).....★。/|\。★


   
SvaraCitera

Istäcke:

Jag har hört att människor säger att de är det, men jag förstår inte riktigt när de ''förklarat'', kanske för att förklarningarna alltid varit så luddiga.

Jag skall försöka att förklara Utifrån ett Kristet perspektiv!

När vi kommer till tro på Kristus så föds vi på nytt av Den helige Ande. Jesus sade: "Det som har fötts av kött* är kött och det som har fötts av ande är ande." och man måste bli född på nytt för att kunna se Guds rike och komma in i Guds rike. Och när vi har fötts på nytt så lever vi ett osynligt liv med Kristus. Det andliga inom Kristendomen är att ha en relation med självaste Kristus i himlen genom Den helige Ande. Men jag vill samtidigt säga något viktigt. Andligheten inom Kristendomen börjar först - och det förändrar oss - och sedan är det något som blir synligt i våra gärningar. Så när vi Kristna får den Himmelske Glädjen från Gud - då skall vi dela med oss av vår glädje till våra syskon och folket utanför Kyrkan. På samma sätt gäller - kärlek - frid - tålamod - vänlighet - godhet - trofasthet - ödmjukhet och självbehärskning. På det sättet förhärligar vi vår Gud! Och han förhärligar sig själv genom oss - eftersom frukterna kommer från Gud!

Så det börjar med att vi föds på nytt och Fadern och Sonen förändrar oss genom den Helige Ande - som sedan kommer att bli synliga i oss genom våra gärningar. Detta kallas att bära frukt - frukt som består. Och dessa frukter kallas för Andens frukter! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AllForChrist:

kallas att bära frukt - frukt som består.

Vad besår denna frukt av ?


   
SvaraCitera

Smedjan:

Vad besår denna frukt av ?

kärlek - glädje - frid - tålamod - vänlighet - godhet - trofasthet - ödmjukhet och självbehärskning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AllForChrist:

kärlek - glädje - frid - tålamod - vänlighet - godhet - trofasthet - ödmjukhet och självbehärskning.

Livet är som det är utifrån de val du gjort. Vill du ha en förändring måste du göra andra val än vad du tidigare gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Man betalar flera tusen för att komma ut till en skitful stuga och vila...

- Köper skitdyra kort om andlig skit och tror på det fullkomligt

- Man är en fågel.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1 Korinterna 2:14 2000
"Den oandlige* tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå # det eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt."
*
”fysisk”, dvs. oandlig. Grek.: psykhikọs; lat.: animạlis.
#
Matt 16:32
Men han vände ryggen till och sade till Petrus: ”Försvinn bakom mig, Satan! Du är för mig en sten att snava på, för du tänker inte Guds tankar, utan människors.”

Romarna 8:5
”De som är i överensstämmelse med köttet håller nämligen sinnet inriktat på det som hör köttet till, men de som är i överensstämmelse med anden på det som hör anden till”


   
SvaraCitera

Smedjan:

Livet är som det är utifrån de val du gjort. Vill du ha en förändring måste du göra andra val än vad du tidigare gjort.

Ja det beror ju på vilken världsåskådning man har. Jag tror ju på Gud och tror att dessa frukter kommer från Gud. Det är alltså inte som förändrar mig själv - utan Gud som förändrar mig genom Den helige Ande!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

AllForChrist:

Det är alltså inte som förändrar mig själv - utan Gud som förändrar mig genom Den helige Ande!

Jag rättar lite här: "Det är alltså inte jag som förändrar mig själv - utan Gud som förändrar mig genom Den helige Ande "


   
SvaraCitera

Smedjan:

1 Korinterna 2:14 2000
"Den oandlige* tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå # det eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt."

Och där kom den ja. [rolleyes]
Vill du fortfarande låtsas att du inte är ett JV?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AllForChrist:

Jag tror ju på Gud och tror att dessa frukter kommer från Gud.

Tror jag också

AllForChrist:

"Det är alltså inte jag som förändrar mig själv

Det är nog lite både ock


   
SvaraCitera

Smedjan:

Det är nog lite både ock

Joh 15:1-10

"Jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren. 2Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt ansar han, så att den bär mer frukt. 3Ni är redan ansade genom ordet som jag har förkunnat för er. 4Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar i mig. 5Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra. 6Den som inte är kvar i mig blir som grenarna som kastas bort och vissnar; de samlas ihop och läggs på elden och bränns upp. 7Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. 8Min fader förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar. 9Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, så som jag har hållit min faders bud och är kvar i hans kärlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AllForChrist:

Joh 15:1-10

Du är helskärpt
Förbli i gemenskap med mig, och jag skall förbli i gemenskap med er. Alldeles som rankan inte kan bära frukt av sig själv, ifall den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, ifall ni inte förblir i gemenskap med mig.”

Ja Varje ranka som bär frukt, den rensar han, för att den skall bära mer frukt.
När de ofruktbara rankorna har rensats bort, undersöker vinodlaren noggrant varje ranka som är fruktbärande.
Vid den fruktbärande rankans fäste skjuter små, fina skott upp som också måste tas bort.
Om de lämnas kvar kommer de att dra sav från vinstocken, och druvorna får inte den fukt de behöver.
Vinodlaren nyper också bort en del av de stora bladen på rankorna för att de omogna druvorna skall få mer solljus.
Allt det här arbetet görs för att de fruktbara grenarna skall fortsätta att ge hög avkastning.

Alla ofruktsamma sorterar bort sig själv.


   
SvaraCitera