Aviseringar
Rensa alla

Vad innebär FRA-lagen?


Ämnesstartare

sylar:

Självklart, terroristerna behöver ju bara kryptera sin trafik ifall de vill kommunicera via internet

Eller skicka vanliga brev eller prata ansikte mot annsikte...eller använda mellanhänder osv. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sveriga häckar bara USA i röven, som Sverige alltid gjort.
Cannabis blev olagligt för någon snubbe i USA sa att det var farligt.

Sverige är sämst, när lagen går igenom tar jag mitt tält och går över bron [cheers]


   
SvaraCitera

Satyroth:

Vi har ju så många terrorister i Sverige...

Det finns terroristorganisationer som genom åren haft Sverige som en sorts "bas", så ja, det finns en hel del patrask här som borde deporteras omgående.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freemason:

Det finns terroristorganisationer som genom åren haft Sverige som en sorts "bas", så ja, det finns en hel del patrask här som borde deporteras omgående.

Källa, källa, källa och åter källa. Eller är det spekulationer?:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

euforia:

Sverige är sämst, när lagen går igenom tar jag mitt tält och går över bron [cheers]

Som att det inte redan har gått igenom? Godmorgon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu när naiviteten verkar vara på topp här inne så kanske vi kan klargöra ett par saker. Tror ni verkligen att man kommer lyckas få fast terrorister, om dom ens existerar i Sverige, för att man har FRA-lagen? Om jag skulle bryta mot lagen så skulle jag först och främst använda mig av pgp-kryptering på mailen (nej, FRA-datorn kan INTE knäcka pgp-kryptering. Inte om det är två användare som vet vad dom pysslar med som använder PGP.). Sen, om jag dessutom visste att dom inte kollar av mina handskrivna brev så är det hur jag hade kommunicerat; genom brev. Då hade 1. FRA inte kunnat se att jag krypterar. 2. arbeta ostört. Den här lagen är bara ett jävla luftslott. Den kommer inte stoppa någon hallick, knark/människohandlare, rånar, "terrorister" etc. Folk som sysslar med illegala grejer skyddar sig förmodligen redan upp över öronen. FRA kommer väl högst kunna användas till att bevaka obekväma politiska åsikter, ni vet, som när man kartlade kommunister etc 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freemason:

Det finns terroristorganisationer som genom åren haft Sverige som en sorts "bas", så ja, det finns en hel del patrask här som borde deporteras omgående.

Dom lär ju verkligen depoteras för att vi filtrerar all elektronisk kommunikation genom FRA's filter.

"Terroristerna" slutar helt enkelt att använda det. Eller så kodar dom bara allt.

Och vart är källan på att terrorister basar i Sverige?


   
SvaraCitera

sylar:

Sir, I have to ask you to put your hands in the air.

me, varför? jag har inte gjort allvar av det... än?[crazy]

sylar:

Självklart, terroristerna behöver ju bara kryptera sin trafik ifall de vill kommunicera via internet.

precis..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försvarets radioanstalt (FRA) är en civil myndighet som har till uppgift att avlyssna så mycket som möjligt. Mer eller mindre all kommunikation över datorn, telefon, mobilen, sms och liknande avlyssnar de/kommer de att avlyssna.

Det spelar ingen roll om du är terrorist som planerar ett bombattentat med några andra terrorister eller om du snackar med din bästa kompis på MSN eller skickar ett SMS till din pojk/flickvän så avlyssnas det. Enda sättet att för att veta om SMSet innehåller terroristinformation eller ett gulligt litet meddelande till någon nära och kär är ju att läsa dem.

Grundtanken som de som är för FRA och deras verksamhet använder sig av är ju att det inte drabbar dig som inte har något att dölja. När dom har läst arbetet i Svenska som du mailat in till din lärare och sett att det inte fanns något som hade med terrorism att göra i det så är ju det hela över (tills du skickar ett nytt mail, surfar, ringer, smsar, msnar osv). Det är bara om du hade gjort något styggt som de hade brytt sig om det hela.

Problemen med det hela som vi som är emot FRA ser är flera. Till att börja med är det ett stort inkräktande på vår personliga integritet och vår frihet. För mig spelar det ingen roll att jag aldrig i hela mitt liv kommer att skicka ett mail där jag planerar ett terrorattentat, jag vill fortfarande inte att någon annan än den jag skickar mitt mail till ska läsa det.

Man brukar alltid säga att en människa är oskyldig tills att motsatsen bevisats. Det är en bra grund. Med FRA blir ju det hela tvärt om, där räknas alla som skyldiga tills motsatsen bevisats och även efter att den bevisats så fortsätter FRA att kolla upp dig varje dag.

Ett annat väldigt stort problem är ju att detta medför att vanliga människor blir allt bättre på att kryptera sin trafik och skydda sig från FRA. Duktiga programmerare tar fram fler och enklare tjänster som låter vanliga människor skydda sig. Det medför ju att även t ex terrorister och pedofiler får det lättare att skydda sig.

Det största problemet av alla är vad händer i framtiden om någon obehaglig person som inte tycker om de som tänker exakt lika dant som denne får makten i landet och kan börja använda sig av FRA för att leta upp "problem"? Det kanske låter osannolikt, men vem vet hur läget ser ut om 20, 50, 75, 100 eller 200 år.

Få som är emot FRA är emot övervakningen i sig, det de är emot är att den sker mot alla hela tiden. Hade den bara fått ske mot enskillda individer som var skäligen misstänkta för ett grovt brott och efter en domstol tagit beslut om att denna person ska få avlyssnas av just den anledningen så hade det varit en helt annan sak.

Här kan du läsa lite om hur du skyddar dig från FRA:
FRA-Skydd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

momento:

(nej, FRA-datorn kan INTE knäcka pgp-kryptering. Inte om det är två användare som vet vad dom pysslar med som använder PGP.)

Säger du det, säger du? Men nu är det ju också rätt få som faktiskt vet vad de sysslar med också. Det räcker ju med att du genererar din fina pgp-nyckel med nån liten fjantig slumptalsgenerator i datorn för att de ska kunna knäcka koden direkt. Eller att någon i ditt brottsnätverk kanske inte riktigt har alla pommes frites på tallriken och råkar försäga sig via e-post. Alla gangsters är inte smarta...även om en del är det. Det räcker med att vara lite osmart en enda gång för att folk med rätt kunskaper och utrustning ska kunna hitta hål i ett i teorin perfekt krypto och sen knäcka det. Det har knäckts ganska många "oknäckbara" krypton genom tiderna, vid det här laget...

Dessutom är det ju relativt få som använder den här typen av kryptering *och* som vet hur man ska använda den, så det är snarare ett ganska bra sätt att dra uppmärksamheten till sig - särskilt om man redan har blivit uppmärksammad för att flytta pengar mellan olika konton etc. Enligt modell "har du inget att dölja, är du knappast lika motiverad att kryptera dina brev med oknäckbara krypton".

Tror fö inte att FRA nedlåter sig till att kolla folk med obekväma politiska åsikter. Det är väl mest Gesäpo som håller på med sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

med några andra terrorister eller om du snackar med din bästa kompis på MSN eller skickar ett SMS till din pojk/flickvän så avlyssnas det. Enda sättet att för att veta om SMSet innehåller terroristinformation eller ett gulligt litet meddelande till någon nära och kär är ju att läsa dem.

Fast jag har tänkt lite på det där. Vem kommer att sitta och läsa alla mail och sms som skickas runt om i Sverige? Det måste ju vara miljontals varje dag!

Jag har hört (har ingen källa på detta dock, minns bara att jag hört det) att det kommer att finnas någon sorts "bas" där alla personer som misstänks, eller tidigare legat bakåt något brott, kommer finnas med. Sedan ser man när en sådan "misstänkt" person skickar ett mail, sms, whatever och DÅ läser man av dessa. Man bryr sig alltså inte om oss vanliga personer, utan de som faktiskt kan ligga bakom något. Fast det verkar ju också knäppt, för det går ju emot det du skrev om "att en människa är oskyldig tills att motsatsen bevisats."


   
SvaraCitera

Mega_Carro2:

Fast jag har tänkt lite på det där. Vem kommer att sitta och läsa alla mail och sms som skickas runt om i Sverige? Det måste ju vara miljontals varje dag!

Det är en dator som kollar igenom mailen.

Mega_Carro2:

Jag har hört (har ingen källa på detta dock, minns bara att jag hört det) att det kommer att finnas någon sorts "bas" där alla personer som misstänks, eller tidigare legat bakåt något brott, kommer finnas med. Sedan ser man när en sådan "misstänkt" person skickar ett mail, sms, whatever och DÅ läser man av dessa. Man bryr sig alltså inte om oss vanliga personer, utan de som faktiskt kan ligga bakom något. Fast det verkar ju också knäppt, för det går ju emot det du skrev om "att en människa är oskyldig tills att motsatsen bevisats."

Det är klart att de tänker ha extra koll på misstänkta personer.


   
SvaraCitera

Saito:

men allt du gör och säger över nätet kommer att lagras i åratal mot din vilja och det finns inget du kan göra åt det heller:)

Fel. Att lagra Sveriges totala informationsflöde över internet under flera år är inte möjligt. Fångas dina mail i FRA:s nät, trots att de är helt ointressanta för deras verksamhet kommer de att raderas.

Det är just detta som gemene man i Sverige inte förstår. Massmedia har lurat nästan alla och gett en felaktig bild av lagförslagets innebörd. Suckers.


   
SvaraCitera

euforia:

Sveriga häckar bara USA i röven, som Sverige alltid gjort.

Ignorant och onyanserat kreti och pleti är vad du tillhör. Du har inga som helst argument eller bakomliggande grund för dina uttalanden. Hur "häckar Sverige USA i röven" menar du?

euforia:

Cannabis blev olagligt för någon snubbe i USA sa att det var farligt.

Javisst, det fattades bara att du klagade över cannabisförbudet. [zzz]

euforia:

Sverige är sämst, när lagen går igenom tar jag mitt tält och går över bron

"Sverige är sämst"? Du har det säkert förjävligt. Men försvinn gärna, ingen vore gladare än jag. Rep av den grövre sorten finns att inhandla på Clas Ohlsons båtavdelning. Inte för båtsyften då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Det största problemet av alla är vad händer i framtiden om någon obehaglig person som inte tycker om de som tänker exakt lika dant som denne får makten i landet och kan börja använda sig av FRA för att leta upp "problem"?

Det kommer i så fall bara att funka för trafik som går över landets gränser, vilket är trafik som redan kollas av alla andra. USA's underrättelsetjänst lär nog vara på hugget efter alla hot som det landet fått motta.

Att sitta och chatta med polare över IM eller skicka mail inom landet är alltså fortfarande helt privat, efter vad jag har förstått - så länge servar och sånt ligger inom landets gränser. Kan hända att de inte gör det för msn dock.


   
SvaraCitera