Aviseringar
Rensa alla

vad kan hända?


Ämnesstartare

tja!

har en liten fråga, tänkte sälja min jacka på blocket och har fått en intreserad köpare, men han vill att jag ska skicka min jacka innan han betalar, jag tänker dock inte göra det. men om vi antar att jag skickar min jacka och sen inte får pengar för den, fast vi kommit överrens om att han skulle betala när han fått den. kan jag på mågot sätt kräva penar av han då? alltså om han vägrar att betala och så, kan man typ anmäla honom då på något sett ? hoppas ni förstår min fråga även om de e lite krångligt kanske 😛


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

paypal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erinhio:

kan jag på mågot sätt kräva penar av han då?

Nej, det kan du inte.

Använd Paypal eller be han betala först.
Paypal är säkert och går han inte med på det så är han troligen ute efter att blåsa dig.


   
SvaraCitera

Man skickar saker efter att det har betalats, aldrig före, för då lär du inte få några pengar, och nej du kan inte kräva någon på pengar efter att sådant inträffat (eller kan, kan du väl, men det kommer inte leda någonstans)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, nä alltså jag tänker inte skciak ngt till han inann jag fått pengar. men alltså man kan inte typ bli kallad till rättegång eller så ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erinhio:

okej, nä alltså jag tänker inte skciak ngt till han inann jag fått pengar. men alltså man kan inte typ bli kallad till rättegång eller så ?

om du skickar faktura så kan du ta det till inkasso.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

om du skickar faktura så kan du ta det till inkasso.

okej, men bara då? vill veta vad jag har för sorts säkerthet liksom.

kollade på paypal men det kostar ju en viss %...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erinhio:

vill veta vad jag har för sorts säkerthet liksom.

ja, hur ska du annars bevisa att du sålt någonting? i rätten kan du anmäla bedrägeri.


   
SvaraCitera

Teal Crab:

om du skickar faktura så kan du ta det till inkasso.

Sant så sant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

ja, hur ska du annars bevisa att du sålt någonting? i rätten kan du anmäla bedrägeri.

om man har kommit överrens i t.ex ett mejl att han ska betala si och så mycket de funkar itne så bevis då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erinhio:

om man har kommit överrens i t.ex ett mejl att han ska betala si och så mycket de funkar itne så bevis då?

låter hopplöst. ett mailkonto går inte att binda till personen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej. takc 🙂


   
SvaraCitera

tjör påstförskått så moste hon betala inan hon får djakan [cool]


   
SvaraCitera

erinhio:

har en liten fråga, tänkte sälja min jacka på blocket och har fått en intreserad köpare, men han vill att jag ska skicka min jacka innan han betalar, jag tänker dock inte göra det.

Du ska absolut inte skicka utan att först ha fått betalt.

Det finns ett undantag dock och det är om du har möjligheten att använda postförskott, det blir dock dyrare (en kostnad som köparen naturligtvis får stå för om denne vill använda det).
http://www.posten.se/c/a_o_postforskott


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera