Aviseringar
Rensa alla

Vad kan jag göra? (Alkoholproblem)


Ämnesstartare

Som jag skrev i min tidigare tråd har min pappa blivit våldsam av alkoholen. Igår kom pappa hem klockan tolv på natten. Han stod och bankade på dörren. Jag hade somnat men vaknade och gick upp för att släppa in honom. Jag vet inte om han tappat nycklarna eller om han hade glömt dem hemma (eller om han inte behagade låsa upp själv). Hur som helst steg han in stupfull och blodig i ansikte och på knän. Det är inte första gången men däremot den andra gången på mycket länge.

Jag: Vad har du gjort?
Pappa: Inget.
Jag: Har du druckit?
Pappa: Nej.
Jag: Nähä, och du är inte skadad heller?
Pappa: Nä.
Jag: Ok, bara så du vet är du blodig överallt...

Sen gick jag därifrån. Han däckade senare i soffan. Han hade varit på en grillfest och troligen tagit sig hem själv och därmed trillat eller något i den stilen.

Idag har jag inte behagat säga något, och han ser rent av förjävlig ut.

Jag har planer på att flytta och jag borde inte lägga så mycket av min energi på pappa enligt en nära vän. Visst, klart jag mår dåligt men det går inte att undgå honom.

Vad kan jag göra? Jag ska försöka flytta oavsett, men kan jag på något sätt hjälpa pappa? Kommunicera med honom fungerar inte. Vårt förhållande är fördärvat och han lyssnar inte på mig. Han förnekar att han överhuvudtaget slagit mig, han förnekar att han har alkoholproblem...

När jag var yngre anmälde jag min mamma hos skolsköterskan (ja, hon har också alkoholproblem). Det här gjorde jag anonymt. Nu har jag ingen skolsköterska att gå till. Finns det något jag kan göra ändå? Jag kan inte bara stå och se på. Vi har dessutom en hund som han tänker behålla när jag flytta. Han brukar rasta honom (nästan mycket - han tar med honom ut på sin fylla) men det finns tillfällen då jag fruktar att han kanske glömmer honom. För inte glömma att vår hund är rätt olydig (men snäll) så fasar över att han kanske "tappar" honom när han är ute med honom på fyllan. Sen undrar jag hur bra han mår av ha en husse med alkoholproblem? Kan jag lämna honom med samvete? Han visar sig rätt oberörd (däremot blir han upprörd när vi bråkar).

Huvudfrågan: Vad kan jag göra? Vart ska jag vända mig? Jag gör det oavsett om jag får vara anonym eller inte, jag är inte rädd för att han ska få reda på att jag har anmält honom.

OBS! Menar inte att anmäla honom för att han har slagit mig, utan för hans alkoholproblem.


   
Citera
Ämnesstartare

Misär 🙁

Ta hand om pappa och anmäl honom någon dag igen.
Berätta att du har anmält.
Ta stryket.
Se Pappa bli omhändertagen.
Ta hand om Pappa (han får ångest...) pappa blir frisk.
Var lyckliga!

mitt tips till dig iaf.
Förjävligt iaf! starkt av dig att stå ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker du ska prata med soc typ genast


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flytta, ta med hunden och upphör med samtlig kontakt med din far, kanske fixar han till sig, kanske inte, oavsett så kan du inte göra någonting alls när han inte ens erkänner sina problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvarg:

Huvudfrågan: Vad kan jag göra? Vart ska jag vända mig?

Om ANE (alkohol och narkotika enheten) finns ta kontakt med dem.
vet dock inte om man kan vara anonym. Annars socialen, men detta är snäppet värre än ANE och det förs in i deras register.

Annars vet jag tyvärr inte hur du på ett anonymt sätt kan hjälpa honom.
Du kommer nog behöva visa att du har sökt hjälpen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Ta hand om pappa och anmäl honom någon dag igen.
Berätta att du har anmält.
Ta stryket.
Se Pappa bli omhändertagen.
Ta hand om Pappa (han får ångest...) pappa blir frisk.
Var lyckliga!

Vadå ska jag ta hand om honom? Hur då? Vi fungerar inte ihop, bråkar konstant. När han sen slog mig har jag knappt behagat att tilltala honom.

Jag vill inte anmäla honom "någon dag" utan NU innan jag flyttar.

Han slår mig inte för att jag anmäler honom, det var något han aldrig tidigare har gjort och han var alkoholpåverkad.

Vi blir inte lyckliga ihop, jag blir lyckligast själv. Jag är självständig, jag behöver ingen. Även om jag uppskattar sällskap så är det inte av detta slag jag uppskattar.

En vän sa något som jag har tagit till mig... Jag är 20 år, jag borde njuta av livet och inte spendera min tid med en alkolist till pappa. Hon har rätt, det är inte så här jag vill leva. Jag vill leva mitt liv, jag vill kunna stiga upp på morgonen, känna att jag kan göra vad jag vill. Den enda som ska kunna stoppa mig ska vara mig själv. Jag är vuxen. Jag är inget barn längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvarg:

Vadå ska jag ta hand om honom? Hur då? Vi fungerar inte ihop, bråkar konstant. När han sen slog mig har jag knappt behagat att tilltala honom.

tråkigt. flytta då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tycker du ska prata med soc typ genast

Vad gör SOC?


   
SvaraCitera

jag tycker du verkar väldigt mogen och modig, jag tycker du ska göra som du har tänkt! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Flytta, ta med hunden och upphör med samtlig kontakt med din far, kanske fixar han till sig, kanske inte, oavsett så kan du inte göra någonting alls när han inte ens erkänner sina problem.

Jag kan inte bara ta med hunden. Dels kostar han (men jag skulle kanske klara av det) och dels står han på pappa så vill pappa ha honom så har han i lagens mening också rätt till det.

Jag kan visst göra något, jag kan anmäla honom?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Crypto:

Om ANE (alkohol och narkotika enheten) finns ta kontakt med dem.
vet dock inte om man kan vara anonym. Annars socialen, men detta är snäppet värre än ANE och det förs in i deras register.

Annars vet jag tyvärr inte hur du på ett anonymt sätt kan hjälpa honom.
Du kommer nog behöva visa att du har sökt hjälpen

Tack, hur och var tar jag kontakt med ANE? Jag tänkte också på att SOC kanske gör det svårare för honom sen om han skulle bli fri från sitt alkoholproblem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Magnifying glass:

jag tycker du verkar väldigt mogen och modig, jag tycker du ska göra som du har tänkt!

Tack! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvarg:

Jag kan visst göra något, jag kan anmäla honom?

Anmäla honom till/för vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvarg:

ad gör SOC?

vet inte hur socialen gör de kan ju inte tvngbehandla direkt men iaf hjälpa dig och komma därifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvarg:

hur och var tar jag kontakt med ANE?

De finns inte alla kommuner, ring soc och kolla, eller kommunens växel, de borde veta. Eller om det finns något liknande.

Ensamvarg:

Jag tänkte också på att SOC kanske gör det svårare för honom sen om han skulle bli fri från sitt alkoholproblem.

Jao, men tror inte det borde bli så stora problem sen egentligen om han tar sig ur det faktiskt

svara gärna alla i ett inlägg ist för flera [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Anmäla honom till/för vad?

Alkoholproblem.

OF 5:

vet inte hur socialen gör de kan ju inte tvngbehandla direkt men iaf hjälpa dig och komma därifrån

Jaha, hjälper de en 20-åring?

Crypto:

De finns inte alla kommuner, ring soc och kolla, eller kommunens växel, de borde veta. Eller om det finns något liknande.

Ok, tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvarg:

Jaha, hjälper de en 20-åring?

dom hjälper typ alla


   
SvaraCitera