Aviseringar
Rensa alla

Vad kan jag göra? Dåligsjälvkänsla etc..


Ämnesstartare

Oj såg att det här blev hur långt som helst och jag har inte direkt begåvats med gåvan att kunna skriva, men jag hoppas att någon/några orkar läsa igenom och komma med vadsomhelst. Ett svar är bättre än inget.

Hej! Jag vet inte riktigt hur jag ska börja för jag har mått såhär i flera år nu. Jag är 17 år idag och bor i en storstad, går andra året på gymnasiet.

Bakgrund: Enda sedan ung ålder har jag alltid haft många vänner, haft bra utseende och haft både bra självkänsla och självförtroende. Jag har även sett mig som en väldigt rolig, trevlig, glad och social typ.

Mycket av det ovanstående har försvunnit för mig idag. Jag har väldigt dåligt självförtroende och en dålig självkänsla, jag ser mig som en snäll typ (för snäll oftast) utan självkänsla och självförtroende. Jag har tappat min socialaförmåga och min roliga sida.

Jag vet inte hur detta har gått till men jag har några möjliga teorier varför det har blivit så. Jag tappade det ovanstående i ungefär början av årskurs 7.

Anledning 1 kan vara att jag började spela ett datorspel (och det var i princip det enda jag gjorde i 4 år) jag umgicks ej med vänner på fritiden.

Anledning 2 kan vara att jag kom i puberteten/målbrottet och växte upp? Jag slutade att vara så valpaktig och rolig. Men om detta ska vara en anledning fattar jag inte varför jag förlora min självkänsla och mitt självförtroende, det gör man väll inte bara för att man kommer i målbrottet?

Anledning 3 kan vara när min väns pappa dog och jag fick berätta det för skolan. Jag grät som fan och det var så jäkla pinsamt, jag fick gå igenom hela skolan med rektorn gråtandes och minns att jag skämdes som fan.

Övrig information..
Jag har väldigt svårt att t ex prata med det motsatta könet, jag kan lätt börja snubbla på orden.
Även om jag kan svaret på en lektion och blir tillfrågad av läraren blir jag så jävla nervös och röd i ansiktet att jag slänger ut mig något skit dumt svar.
Jag får ofta positiva kommentarer om mitt utseende, men det stärker inte mitt självförtroende på något sett.
Jag har väldigt svårt att acceptera hur jag ser ut även om jag är nöjd med mitt utseende. Det lät jätte konstigt, men det är faktiskt så. När jag kollar mig i spegeln kan jag älska hur jag ser ut. Nästa gång jag kollar tänker jag bara t ex hur kan man ha en så ful frisyr!?
Jag låter folk säga vad de vill till mig, även om det är på skämt gillar jag det inte, men jag kan ändå inte säga något tillbaka. Jag samlar en ilska inom mig som inte kommer ut.

Sammanfattningsvis då: Jag har alltså gått från att varit en skön,social och självsäker kille till ja..motsatsen. Jag vill gärna veta hur dett kan ha gått till, och jag vill även få tips på hur jag skulle kunna överkomma dessa grejer.


   
Citera

Även spel har sina nackdelar! 😐


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Även spel har sina nackdelar! 😐

Ja det är sant! Men jag har faktiskt lite svårt att tro att det är datorspelet som har gett mig dessa problem. Jag har inte heller spelat det på 1 år.


   
SvaraCitera

du är tonåring, alla känner så mer eller mindre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du är tonåring, alla känner så mer eller mindre

alla har olika problem som tonåring, de går att fixa. det här är mitt, jag vill lösa det och jag vet att det går, jag vet bara inte hur..


   
SvaraCitera

mob barley:

alla har olika problem som tonåring, de går att fixa. det här är mitt, jag vill lösa det och jag vet att det går, jag vet bara inte hur..

fake it until you make it, vill minnas att jag gjorde lite så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fake it until you make it, vill minnas att jag gjorde lite så

Hur gammal är du nu?


   
SvaraCitera

mob barley:

Hur gammal är du nu?

19, men det har inget med åldern att göra.
Finns de som är 45 som har dålig självkänsla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

19, men det har inget med åldern att göra.
Finns de som är 45 som har dålig självkänsla

Det vet jag väll att det inte har. Dock vet jag att man kan få tillbaka sin självkänsla, och det borde man väll kunna få i vilken ålder som helst? Men enligt dig så kan man ju inte det om man är tonåring? Eller vad är det du menar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mob barley:

Jag samlar en ilska inom mig som inte kommer ut.

Reagerade på flera saker i ditt inlägg. Bland annat det du skrev om ilska. Jag har precis som du samlat ilska som jag inte låtit komma ut förrän på flera år. Tror att det är väldigt viktigt att du tillåter dig att känna olika känslor, och inser att alla känner dessa och att det inte är något fel eller ont med det.

mob barley:

Jag får ofta positiva kommentarer om mitt utseende, men det stärker inte mitt självförtroende på något sett.

För det första så ska inte självförtroende och självkänsla blandas ihop. Om du satsar på självkänslan kommer ditt självförtroende i olika situationer också att bli bättre (som tex när du blir tillfrågad i i klassrummet som du skrev i ditt inlägg). Frågan är ju då hur den stärks. Det har jag tyvärr inget svar på - det är något som är extremt individuellt... Men att utsätta sig för situationer som tidigare gått fel på något sätt eller har varit svåra - och upptäcker att man faktiskt klarade det tror jag är något som kan hjälpa.
En viktig tanke är också: "Vad är det värsta som kan hända"?
(Detta är en typisk kbt tanke som jag faktiskt tycker fungerar relativt bra)

En annan sak jag tänkte på var också det att du inte kunde förstå varför ditt självförtroende inte stärktes när du fick komplimanger för ditt yttre. Och där är det nog att det handlade om ditt yttre som är anledningen. Fokuseringen på ditt inre tror jag bestämt är betydligt viktigare och är grunden till god självkänsla.

Lycka till!


   
SvaraCitera

mob barley:

Det vet jag väll att det inte har. Dock vet jag att man kan få tillbaka sin självkänsla, och det borde man väll kunna få i vilken ålder som helst? Men enligt dig så kan man ju inte det om man är tonåring? Eller vad är det du menar..

Nej det menar jag inte, men alla är mer eller mindre osäkra i tonåren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej det menar jag inte, men alla är mer eller mindre osäkra i tonåren

[y]
så sant jag vet att det är svårt men försök inte tänka på det bara, så ska du se att det löser sig förr eller senare[smile]


   
SvaraCitera

Sluta gnäll och skriv kortare, vafan[shake]


   
SvaraCitera

Marwin1:

så sant jag vet att det är svårt men försök inte tänka på det bara, så ska du se att det löser sig förr eller senare

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TidenHarFåttFnatt:

utsätta sig för situationer som tidigare gått fel på något sätt eller har varit svåra - och upptäcker att man faktiskt klarade det tror jag är något som kan hjälpa.
En viktig tanke är också: "Vad är det värsta som kan hända"?

Tack för ditt svar, tror att detta kan hjälpa mig väldigt mkt. Jag hoppas bara att jag samlar mod och vågar utsätta mig för dessa situationer!

TidenHarFåttFnatt:

att du inte kunde förstå varför ditt självförtroende inte stärktes när du fick komplimanger för ditt yttre. Och där är det nog att det handlade om ditt yttre som är anledningen. Fokuseringen på ditt inre tror jag bestämt är betydligt viktigare och är grunden till god självkänsla.

Jag tror att du har rätt och jag ska försöka tänka på det.

Tack för ditt svar[smile]


   
SvaraCitera