Aviseringar
Rensa alla

Vad kan man göra för att utrota fattigdomen?


Ämnesstartare

Hej!

Jag har funderat en hel del på det här med vissa länders fattigdom och har ställt mig dessa frågor. Om ni har några åsikter, synpunkter förslag eller annat att säga angående ämnet så får ni gärna göra er hörda här!

Vad beror fattigdom på?

Vilka orsakar fattigdom?

Finns det någon som bestämmer "de ska va rika och de ska va fattiga" eller är det här bara en ren olyckosam slump?

Vad kan man göra för att utrota fattigdomen?

Det finns hjälporganisationer som skänker pengar för att hjälpa de fattiga i världen, men detta hjälper väll bara under en kort tid? Det är bara en tillfällig lösning. Men vad behöver man då göra för att utrota fattigdomen? Vad kan man göra så att de som föds i afrika inte behöver leva fattigt?

Har läst att det har gått framåt. Fattigdomen har minskat av alla pengar som skickas.Men sen föds det ju nya människor som föds i fattigdom och därför märks framgångarna inte. För att utrota fattigdomen behöver man alltså ta ett jättekliv och med en lösning som utrotar fattigdomen och som gör att pengar, mat, kläder och husrum blir till en garanti och till en självklarhet för alla.

Så vad kan man göra?
Ska man bara gå med mugg och tålamod och samla pengar till Världens barn och bara hoppas att världen ska räddas?

Frågan är inte om man kan utrota fattigdomen, utan frågan lyder; VAD kan man göra för att utrota fattigdomen? Det finns möjligheter, vi måste bara klura ut vad för möjligheter som finns. Så detta handlar inte om några "om", det handlar om när, hur och vad!

Har ni några tankar angående det här? Gör er hörda så kanske vi kommer på en lösning [y]


   
Citera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Vad beror fattigdom på?

Vilka orsakar fattigdom?

Vad kan man göra för att utrota fattigdomen?

Jag skulle rekommendera att du köper den här boken, den kostar bara 39 kr och är väldigt lättläst:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175665581

Gärna i kombination med denna dokumentär för 94 kr:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175666340

Till skillnad från många andra böcker och filmer som främst innehåller floskel, fina ord och åsikter så baserar denna bok/dvd mer eller mindre allt på faktiska siffror, forskning och liknande, dvs rätt tydliga bevis.

De går tydligt igenom vad fattigdom beror på och vad som orsakar den genom att titta på vad fattiga länder både i dag och historiskt (tex Sverige om man går tillbaka något århundrande eller två) har gemensamt.

De tittar också rent faktabaserat på vad dessa länder gjort för att bli rika, både historiskt som Sverige och mer nyligen som tex Taiwan som för 50 år sedan var fattigare än många afrikanska länder och i dag är rikare än många europeiska, befinner sig ungefär på samma ekonomiska nivå som Spanien.


   
SvaraCitera

Klassklyftorna är väl 1 utav anledningarna till att det finns fattiga.
Krig, tidigare kolonisering som lett till att de tagit allt utav värde i landet.
Outbildad befolkning.
Förtryckt befolkning.

För att utrota fattigdom så behövs det resurser och ansträngningar ifrån alla länder i hela världen tror jag.

Eller så dödar vi Bill Gates och Ingvar Kamprad, tar deras cash och delar ut till U-länder.

Skolarbete som ska in efter lovet eller ligger du efter?[wink][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Skolarbete som ska in efter lovet eller ligger du efter?[wink][blush]

Nä, det är faktiskt bara allmänt intresse [y]
Jag funderade på allt detta om fattigdomen i världen nu på morgonen. Någon lösning borde det ju finnas. Jag vill göra något istället för att bara sitta och titta på.
Det vore ju inget problem för mig att resa till afrika med mat och pengar och dela ut till behövande(om jag var miljonär ja). Jag menar det är ju något som de som är rika kan göra. Men det blir ju bara en tillfällig lösning och en persons pengar och mat kan troligen inte rädda hela världen. Så då är ju frågan vad som krävs för att få ett slut på fattigdomen. Och då måste man ta reda på vad som orsakar fattigdom; Vad har gått snett?

Och det stämmer nog, det du säger; hela världen måste nog samarbeta för att få ett bra resultat.
Men det är inte många i världen som vill samarbeta med varandra. Länder är så gott som fiender till varandra, vägrar ge om de inte själva vinner något på det.
Så problemet är väll kanske just det att världens länder har det svårt att samarbeta. Och det är ju inte så svårt att lista ut när man ser all denna kaos och alla krig som pågår mellan många länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man fortsätter på samma spår som vi har gjort de senaste 60 åren, med globalisering och demokratisering.

Vet inte om ni har tänkt på det men de är många länder och mycket människor och man lyfter inte upp länder över en natt, dock så har antalet svältande i världen förändrats brutalt de senaste 60 åren om man kollar rent procentuellt, dock så är väll det kanske samma fasta summa i antalet folk men det härleds ju till en grov folkökning.

I Afrika så är ju många gånger deras problem den interna makt kampen och de skulle räcka med att de slutade föra inbördeskrig och statskupper hela tiden för att kunna lyftas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Jag skulle rekommendera att du köper den här boken, den kostar bara 39 kr och är väldigt lättläst:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175665581

Gärna i kombination med denna dokumentär för 94 kr:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175666340

Tack så mycket Jacob_E! [smile]

Den boken och den domukentären ska jag köpa, då när jag får råd. [y]

Zittam:

Klassklyftorna är väl 1...

Och så ska jag väll vara artig och även tacka dig för dina ord! [y]

Nån mer som har tänkar angående ämnet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du förstår, problemet är inte att dem i Afrika, som spontant exempel, är fattiga - dem har bara inga affärer att spendera pengarna i!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Vet inte om ni har tänkt på det men de är många länder och mycket människor och man lyfter inte upp länder över en natt, dock så har antalet svältande i världen förändrats brutalt de senaste 60 åren om man kollar rent procentuellt

Jajamen. Det sker förbättringar hela tiden, men som sagt... Det föds mer människor som föds i fattigdom. Då märks inte framgångarna. Skulle alla hjälporganisationer sluta samla in pengar då skulle de fattiga länderna troligen ha det sämre ställt. Så allt vi gör för att hjälpa är inte förgäves. Men det vore ju ändå smidigare och lättare om man skulle komma på en slutlig lösning som utrotar fattigdomen för gott. Att komma på den lösningen är förståss inte enkel och ännu svårare är det att verkställa det man kanske kommer på, men när det är gjort så kommer det vara värt det.
Som det är nu så är våra hjälpande händer bara ett evigt pengasamlande som aldrig tar slut. Afrika måste ju vara som en trasig spargris. Det sätts in pengar men de rinner ut lika fort som dom kommit in. Därför borde man laga hålet. Då måste man veta vart hålet är och vad som behövs för att laga det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LittleBigSimon:

Du förstår, problemet är inte att dem i Afrika, som spontant exempel, är fattiga - dem har bara inga affärer att spendera pengarna i!

Det ligger något i det du säger.

Men för att skaffa fram affärer så behöver man pengar.

Men de är ju fattiga så de har inte råd med affärer och får därför ingen inkomst. Så det blir ju som en ond cirkel.

Och även om det fanns affärer, vem skulle handla om ingen har pengar?
Dock så är ju inte alla i afrika fattiga. Varför är det så månne?


   
SvaraCitera

Jakob_E:s post var faktiskt helt okej.

Det låter som att du mest är intresserad av fattigdomen i länder som är väldigt fattiga (och inte fattigdomen i rikare länder, exempelvis fattiga i Sverige som inte kan jämföras med fattiga i nordafrika).
Den fattigdomen beror i huvudsak på att ekonomin helt enkelt är för dålig.

För att få upp ekonomin krävs det att människor har möjlighet att sälja sina varor till samma villkor som alla andra. Tyvärr så är det inte riktigt så idag. Fattiga människor i afrika kan ofta inte sälja sina varor (exempelvis grödor) på marknaden, eftersom andra länder konkurrerar ut dem.

EU är ett utmärkt exempel på detta. Bönder i bland annat Frankrike får enorma bidrag från EU, så att de kan fortsätta sälja grödor billigt trots att de egentligen inte har råd. De konkurrerar därför ut fattigare länder.

Anledningen till att detta fortsätter är ganska självklar - vi i väst vill inte ta den tillfälliga nedgången (innan den vänder såklart - ett rikt afrika hade varit en stor fördel för mänskligheten, även för länder som redan nu har det rikt) som skulle behövas. Skulle vi sluta ge enorma bidrag till våra bönder och liknande så hade matpriserna för oss gått upp, människor hade blivit arbetslösa och så vidare.

Det handlar däremot inte om en total uppoffring. Det finns idag ingen större poäng med att donera enorma summor pengar till fattiga länder, eftersom det bara leder till att man slår ut deras egen ekonomi. Visst, i en katastrof kan man rädda många människor om man får pengar att skicka dit mat, men efter katastrofen kommer människorna att vara lika utsatta som de var innan katastrofen.

Förutom detta så finns det stora problem med krig i många länder. Problemen uppkommer ofta från fattigdom, så minskar man den så minskar man även krigen. Men att minska krigen är givetvis inte enkelt.

Det bästa du kan göra är att försöka övertyga de som faktiskt bestämmer - politikerna - att ta mer hänsyn till fattigare länder. Att ge fattiga länder få samma villkor som de rika länderna. Att donera pengar till rädda barnen kommer inte att hjälpa någon ur fattigdom. Rädda barnen arbetar för att minska skadan av olika katastrofer, inte för att försöka bygga upp de ekonomier som är det som bygger upp ett rikt land.

Ett annat exempel på hur du kan förbättra för människorna i afrika är att helt enkelt investera där. Köp dina saker från Afrika istället för Sverige. Vilka anser du ha mest behov av dina pengar?
Då ekonomin i många afrikanska länder är osäker så är det givetvis inte så "säkert" för dig att investera pengar i Afrika. Men moraliskt sett är det definitivt rätt, om du ser till att dina pengar går till de som behöver det (och inte till att bygga upp soldater till några krigsherrar).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Det ligger något i det du säger.

Jag var ironiskt, om inte sarkastisk.

Bryr mig ärligt inte talat ett dyft om fattigdomen.


   
SvaraCitera

JagärMalin:

Vad beror fattigdom på?

Fattiga länder i Afrika brukar ju typ ligga på väldigt dumma ställen, där det är svårt att odla mat och svårt att leva. Man fattar ju inte varför folk bor där, de borde ha flyttat, utvandrat, eller dött ut för flera tusentals årsedan typ. ):


   
SvaraCitera

Zittam:

Eller så dödar vi Bill Gates och Ingvar Kamprad, tar deras cash och delar ut till U-länder.

Det här är ett exempel på något som inte skulle fungera, alls. Bill Gates och Ingvar Kamprads pengar är bara värda något i Väst. Hade man överröst ett fattigt land med pengar så leder det till en enorm inflation.

Det går inte att kasta pengar på något för att skapa mer pengar. Precis som att det inte går att få fler träd genom att kasta träd på andra träd. Man måste plantera något som sedan växer.

På samma sätt går det inte heller att ge människor mat och sedan tro att de för alltid kommer att ha mat. Det fungerar inte att låta fattiga länder bli bidragsberoende av rikare länder - de måste kunna klara sig själva för att något verkligen ska hända. Annars får vi bara två fattiga länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antingen skjuta, gasa eller helt enkelt isolera Arika och "glömma" bort att den delan utav världen inte existerar.


   
SvaraCitera

vi räknar ut hur mycket jobb som behöver göras sen fördelar vi arbetet o "pengarna" och vi får alla mer fritid. En helt absurt löjlig ide men ändå, kan funka.


   
SvaraCitera