Aviseringar
Rensa alla

Vad kan man göra för att utrota fattigdomen?


Ämnesstartare

k1337oris:

Det låter som att du mest är intresserad av...

Tack för ett myckel väl genomtänkt svar!

Nu har jag en del att fundera, läsa och tänka på. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JagärMalin:

Som det är nu så är våra hjälpande händer bara ett evigt pengasamlande som aldrig tar slut. Afrika måste ju vara som en trasig spargris. Det sätts in pengar men de rinner ut lika fort som dom kommit in. Därför borde man laga hålet. Då måste man veta vart hålet är och vad som behövs för att laga det.

Det som behövs är industrialisering via globalisering (vänsterfolk kallar det utsugning). Om I-land vågar investera i ett land kommer det uppstå infrastruktur och industrierna kommer stå kvar även när investerarna åker därifrån. Problemet är att ingen vågar investera i länder som är så korrumperade så de får betala mer för tullavgifter än de betalat för utrustningen de har med sig.

k1337oris:

EU är ett utmärkt exempel på detta. Bönder i bland annat Frankrike får enorma bidrag från EU, så att de kan fortsätta sälja grödor billigt trots att de egentligen inte har råd. De konkurrerar därför ut fattigare länder.

Väl skrivet.

SaltaKätzchen:

svårt att odla mat

Många delar av Afrika är 10 gånger så bördiga som europeiska odlings områden. De kan ha skördesäsong året om, folket saknar dock kunskap om hur de ska irrigera osv.

JagärMalin:

Då märks inte framgångarna. Skulle alla hjälporganisationer sluta samla in pengar då skulle de fattiga länderna troligen ha det sämre ställt.

Bistånd sänker ofta mer än de hjälper eftersom att ingen vill odla när de ramlar ris från himlen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Fattiga länder i Afrika brukar ju typ ligga på väldigt dumma ställen, där det är svårt att odla mat och svårt att leva. Man fattar ju inte varför folk bor där, de borde ha flyttat, utvandrat, eller dött ut för flera tusentals årsedan typ. ):

Ja, jag har också sett på bilder och tv och liknande och jag ser att det ser ju väldigt torrt ut där. Det är säkert rätt så svårt att få det att växa, det dom odlar. Men det är ju lite svårt att styra vädret. Jag har ingen aning varför de bor där. Oam man är fattig, hungrig och svag så kanske det inte är så lätt att flytta. Och så måste man ju veta vart man är välkommen att flytta till.


   
SvaraCitera

k1337oris:

.

Bör tilläggas att jag var väldigt oseriös i det uttalandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En viktig del i arbetet mot fattigdomen och framför allt den långsiktiga svälten, är att FN måste sluta eller kraftigt minska på inflygningen av gratis mat till fattiga. Matbidragen slår ut bönderna i områdena eftersom ingen köper deras grödor.


   
SvaraCitera

JagärMalin:

VAD kan man göra för att utrota fattigdomen?

Avskaffa äganderätten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Bistånd sänker ofta mer än de hjälper eftersom att ingen vill odla när de ramlar ris från himlen.

det ligger något i det du säger. jag tänkte inte på det sättet.

Men tänk om det är så torrt klimat där att de inte kan odla?
Har hört att det är svårt med odling... men ändå så borde det väll finnas någonstans med bra odlingsjord...kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi dödar alla fattiga, problem solved


   
SvaraCitera

wakajwaka:

Många delar av Afrika är 10 gånger så bördiga som europeiska odlings områden. De kan ha skördesäsong året om, folket saknar dock kunskap om hur de ska irrigera osv.

Men i många delar förstörs ju ändå allt av torka, och de bor typ mitt i öknen, och får gå flera mil för att få tag i lite skitigt vatten och sånnt också. Och sen äter de lerkakor, och sen är det massor av naturkatastrofer och skräp över allt. ):

Sen verkar ju en del länder styras av typ olika krigsherrar, diktatur, och regeringar som inte bryr sig, och inte gör nånnting när folket svälter och sånnt. ):


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Avskaffa äganderätten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller döda alla afrikaner och asiater.


   
SvaraCitera

Chickfactor:

Eller döda alla afrikaner och asiater.

Eller så dödar vi judarna, är ju de som sitter på alla pengar. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baka pepparkakor till alla jordens barn [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Eller så dödar vi judarna, är ju de som sitter på alla pengar.

eller så startar vi en bögig insamling som går ut på att vi snor alla pengar dom skänker[cool]adminstrationskostnader dvs feta bilar, lägenheter och tvspelskonsoller till oss.


   
SvaraCitera

Chickfactor:

eller så startar vi en bögig insamling som går ut på att vi snor alla pengar dom skänker[cool]adminstrationskostnader dvs feta bilar, lägenheter och tvspelskonsoller till oss.

Jag är fett på. [cool] Kapitalism äger när det utförs av arbetarklassen.


   
SvaraCitera