Aviseringar
Rensa alla

Vad köper du för ägg? En tråd för ägg.


Smilen
Ämnesstartare

När du handlar ägg, vad handlar du för sorts ägg då? Tycker du det är liten eller stor skillnad beroende på typ utav ägg?

Ägg är gott att äta.

När du gör ägg, steker du eller kokar du äggen? Hur gör du för att koka äggen ordentligt?


   
Citera

vanligt ägg.


   
SvaraCitera

Föredrar ägg från små gårdar på landsbygden


   
SvaraCitera

Mestadels köper jag från någon granne som är bonde eftersom jag bor på landet. Köper vanligtvis helt "flak". 

Vad jag gör med äggen? Antingen kokar jag dom. Löskokta för att ätas ex som frukostägg, hårdkokas för att ätas ex till stuvad spenat. Eller till omelett och pannkaka.


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

sgt.sunshine:
Föredrar ägg från små gårdar på landsbygden

Det är nog skillnad kan jag tänka mig. Kostar de betydligt?


   
SvaraCitera

Smilen:
Det är nog skillnad kan jag tänka mig. Kostar de betydligt?

Rent smakmässigt vet jag inte om det är så där jättestor skillnad mellan "industriägg" och bondeägg där hönorna går fritt ute på gårdarna. Däremot är de fräschare på det sättet att hönan troligen har lagt dom samma dag som jag får dom. Dvs de är dagsfärska.  Hjärta


   
SvaraCitera

Smilen:

Det är nog skillnad kan jag tänka mig. Kostar de betydligt?

Brukar väl kosta som i affären tror jag, ibland billigare.

Sen smakar man ju inte jättestor skillnad igentligen, det är mest skönt att veta var äggen kommer ifrån och att hönorna haft det bra


   
SvaraCitera

Njae, ägg undviker jag, ägg är ju bland det värsta när det kommer till bakterier och mikroorganismer och hur det påverkar magen, (även om man inte blir "sjuk") så har de en negativ effekt, så jag köper aldrig ägg förutom om det inte är vid något särskilt tillfälle där man ska baka något till ett kalas eller så.


   
SvaraCitera

Köper ägg från frigående höns någonstans i närheten. Stekta ägg eller en äggröra föredrar jag.


   
SvaraCitera