Aviseringar
Rensa alla

Vad krävs för att få besöka ett bårhus?


Ämnesstartare

Måste man känna någon som ligger där avliden, eller räcker det med att man som i mitt fall är nyfiken på hur det doftar där nere?? Kan man lotas att man känner någon död där fast man inte gör det? Eller kollar dom upp det typ med legg och så? Sen undrar jag vad de tillåter en att göra, om man bara får titta eller kanske känna lite också? På huden alltså, en arm eller ett ben. Menar inte på något känsligt område. 


   
Citera
Kudhos

Du får inte bara traska in i ett bårhus fattaru väl. Eller röra på liken. Och du kan inte låtsas för de vet ju bättre än dig vilka som är där. De som jobbar där bestämmer och de är sjukt stränga på vilka som får komma in i bårhusen. Och med stränga så är det oftast endast de som jobbar med det som får tillgång. Sällan/aldrig för anhöriga.


   
SvaraCitera

Kudhos: Sällan/aldrig för anhöriga.

Det är väl bara om identifiering behövs? Eller sånt kanske bara görs på film... Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte ens om du är en anhörig till en avliden kommer du in i bårhuset, utan personen "visas upp" i ett speciellt rum. Endast de som på något vis jobbar med hantering av döda människor får vistas i själva kylrummet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Du får inte bara traska in i ett bårhus fattaru väl. Eller röra på liken. Och du kan inte låtsas för de vet ju bättre än dig vilka som är där. De som jobbar där bestämmer och de är sjukt stränga på vilka som får komma in i bårhusen. Och med stränga så är det oftast endast de som jobbar med det som får tillgång. Sällan/aldrig för anhöriga.

Om jag säger att det är till mitt gymnasiearbete då? Alltså att bara se hur det ser ut och känna hur det luktar, inte se något lik. Men om dom vill får dom gärna visa. Hur ska jag säga det så det låter mest trovärdigt att jag inte är någon skum?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tigerdrottningen:

Det är väl bara om identifiering behövs? Eller sånt kanske bara görs på film... Rodnar

Jag känner flera som har fått se sina anhöriga efter döden. Dom brukar fråga om dom vill se liket.


   
SvaraCitera

Exotic H:

Jag känner flera som har fått se sina anhöriga efter döden. Dom brukar fråga om dom vill se liket.

Men det är ju inte i bårhuset


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tigerdrottningen:

Men det är ju inte i bårhuset

Jaha okej.


   
SvaraCitera
Kudhos

Tigerdrottningen:

Det är väl bara om identifiering behövs? Eller sånt kanske bara görs på film... Rodnar

Hollywood baby.

Exotic H:

Jag känner flera som har fått se sina anhöriga efter döden. Dom brukar fråga om dom vill se liket.

Ja. Men inte i bårhuset. De flyttar liket till en "visningsrum" pga. hur känsligt det är i ett bårhus. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Hollywood baby.

Ja. Men inte i bårhuset. De flyttar liket till en "visningsrum" pga. hur känsligt det är i ett bårhus. 

På sjukhus så brukar bårhusen vara på våningen längst ner väl? Kan man känna lukten i hissarna som går ner dit kanske då om dom nyss har rullat ner ett lik där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast lik börjar inte lukta direkt, vad dum jag är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och innan dom transporterar liken ifrån bårhusen så besprutas dom väl med nåt som doftar godare. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Exotic H:

På sjukhus så brukar bårhusen vara på våningen längst ner väl? Kan man känna lukten i hissarna som går ner dit kanske då om dom nyss har rullat ner ett lik där?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Nej.

Hur vet du så mycket jobbar du där nere eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exotic H:

På sjukhus så brukar bårhusen vara på våningen längst ner väl? Kan man känna lukten i hissarna som går ner dit kanske då om dom nyss har rullat ner ett lik där?

Nej Galen

Exotic H:
Och innan dom transporterar liken ifrån bårhusen så besprutas dom väl med nåt som doftar godare. 

Nej Galen

Det tar ett tag innan lik börjar lukta lik, bårhus luktar typ konstigt rengöringsmedel, "höstfriskt" fast äckligt, sterilt, och väldigt svagt sötsliskigt.


   
SvaraCitera