Aviseringar
Rensa alla

Vad läser du?


Ämnesstartare

Här kan alla skriva vad de löser på Högskola/universitet, hur många år de har läst och hur mycket man har kvar. Vad ni tycker om utbildningen osv 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

ingen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste civilingenjör inom kemi förut i 1,5år men tröttnade på det (5år utbildning) och bytte till högskoleingenjör inom kemi istället. Jag är nog ingen bra ingenjör egentligen och funderar på om jag ska lära ekonomi av något slag istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Jag är nog ingen bra ingenjör egentligen och funderar på om jag ska lära ekonomi av något slag istället.

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Jag är nog ingen bra ingenjör egentligen och funderar på om jag ska lära ekonomi av något slag istället.

är det tråkigt med ingenjörsämnen? Konstiga människor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

är det tråkigt med ingenjörsämnen? Konstiga människor?

Båda, kemi är segt, inte så mycket awesome kompisar, iaf ingen jag fastnat för där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Båda, kemi är segt, inte så mycket awesome kompisar, iaf ingen jag fastnat för där

Varför valde du just kemi? Är det svårt om man får fråga? Jag fundera lite på att läsa till maskiningenjör men det verkar tråkigt med all fysik :/ Och människor på ingenjörsutbildningar verkar vara annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Varför valde du just kemi?

För att det ligger på rätt ställe, låg antagning (var iaf när jag sökte).

Anura:

Är det svårt om man får fråga?

Ja det kräver att man lägger all sin tid och ork på det.
Är det inte kul blir det ju sådär....

Anura:

Jag fundera lite på att läsa till maskiningenjör

Tycker du sånt är kul, go for it men inget är serverat. Du måste lägga ner mycket tid och kraft för att lyckas.

Anura:

Och människor på ingenjörsutbildningar verkar vara annorlunda.

Naturligtvis ska man inte dra alla över en kam. Men jämfört med gymnasiet så.. ja många är lite annorlunda och det är inte samma blandning av olika personligheter som på gymnasiet.

OBS detta är bara mina personliga åsikter, upplevelser och tankar osv... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

OBS detta är bara mina personliga åsikter, upplevelser och tankar osv...

Jag läste i en artikel att fler ingenjörsstudenter är empatilösa.

mrman:

Tycker du sånt är kul, go for it men inget är serverat. Du måste lägga ner mycket tid och kraft för att lyckas.

Saken är den bara att jag inte riktigt förstår hur tufft det kan vara [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag läste i en artikel att fler ingenjörsstudenter är empatilösa.

Inte omöjligt men som sagt, går inte att dra alla över en kam.

Anura:

Saken är den bara att jag inte riktigt förstår hur tufft det kan vara

Beror på hur kul man tycker att det är. Men i princip ska du väll lägga ner minst 8-10h per dag inkl föreläsningar i skolan och plugg hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Inte omöjligt men som sagt, går inte att dra alla över en kam.

Nä kanske inte. Men varför skulle det vara så?

mrman:

Beror på hur kul man tycker att det är. Men i princip ska du väll lägga ner minst 8-10h per dag inkl föreläsningar i skolan och plugg hemma.

Jag vet inte hur roligt det skulle kunna vara [crazy] När jag var liten trodde jag alltid att jag skulle bli ingenjör då jag tyckte det var kul att öppna upp saker och lära mig hur de fungerar osv. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Men varför skulle det vara så?

Alla är olika om man säger så

Anura:

Jag vet inte hur roligt det skulle kunna vara När jag var liten trodde jag alltid att jag skulle bli ingenjör då jag tyckte det var kul att öppna upp saker och lära mig hur de fungerar osv.

Tycke samma när jag var liten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skriver det jag har läst färdigt istället.

Gick på folkhögskola men det var 80p högskolekurs.
Fritidsledarutbildning under 2 år.
Mestadels en okej utbildning, dock verkar praktiken och teorin inte helt synkade. Alltså det man gör som fritidsledare som yrke stämmer inte riktigt överens med det man lär sig. Så de praktiska bitarna man hade under de två åren var väldigt nyttiga och bra.

En av de sämsta sakerna var även att nästan vemsomhelst släpptes in på utbildningen, även sådana som inte alls passar som det pga saker de gjort/gör. Vad de gjort spelar mindre roll för mig, så länge det inte handlar om saker som att sexuellt utnyttja barn/ungdomar och liknande, men om de köper ut alkohol åt tonåringar i utbyte mot sexuella tjänster (som en av mina klasskompisar tydligen ska ha gjort) så känns det jäkligt fel att den ens kom in på den utbildningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kommer förhoppningsvis att läsa kulturantropologi någon gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Tycke samma när jag var liten

och nu då? [crazy]


   
SvaraCitera