Aviseringar
Rensa alla

Vad läser ni för bok just nu?


Den andra musiken: en introduktion till att lyssna på klassisk musik av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson, och Riddles of Existence: A Guided Tour of Metaphysics av Earl Conee och Theodore Sider.


   
SvaraCitera

Fett creddiga böcker. Hoppas du blir smart. 


   
SvaraCitera

Själv läser man bara tveksam självhjälpslitteratur.

Just nu denna:

31RvHB-VcUL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg


   
SvaraCitera
Lillen

Jag är på sista delen i serien sanningens svärd av  terry goodkind (del 24)  super bra bok serier!! En av dom bästa jag läst/lyssnat på! 


   
SvaraCitera

md1011162468.jpg


   
SvaraCitera

Berättelsen om kungadräparen


   
SvaraCitera
Lillen

E253AC7D-30C4-48C8-82C6-D09680E85032.jpe


   
SvaraCitera

Cirkeln, skräp.


   
SvaraCitera
Cobrak

The Handmaid's Tail av Margaret Atwood

En äkta dystopisk klassiker som målar upp en bild av hur det skulle kunna se ut om bisarra omständigheter(i detta fallet det amerikanska inbördeskriget) lyckades ta ifrån kvinnor alla deras rättigheter. Jag gillade inte boken; Jag älskade den. Och jag hatade den. Jag förlorade sömn över den. Jag bodde i den. Jag var så helt absorberad i denna värld, i denna mörka men konstigt tysta dystopiska verklighet. Det är något om tonen i författarens romaner som fungerar som en kniv i mitt hjärta. Hon slösar inte ord utan använder dem väl, hon får det inte att låta bättre än vad det är med meningslösa fraser, allt är subtilt och allt är kraftfullt.

Författaren använder också ett mycket klaustrofobiskt perspektiv av huvudkaraktären på ett hisnande och gripande sätt. Huvudkaraktären är den eponymiska tjänsteflickan som befinner sig i en dystopi där hennes enda samhällsvärde är en förbannelse: hennes fertilitet. Hennes värld består av hennes rum, en promenad nerför trappan och till slaktaren, en trädgård och hennes enda sociala uppdrag: att bli gravid. Hon är isolerad och berövas sin identitet respektive frihet. Även hennes minnen försvinner långsamt och förlorar relevans i en omgivning som inte ger något att koppla dem till.

Genom denna berättelse lyckas författaren tillämpa samma visionsbegränsande mantra på hennes läsare och fördjupa dem i samma klaustrofobiska atmosfär. Jag kände den, ända ut i fingerspetsarna. Det fanns till och med stunder då jag behövde lägga ifrån mig boken för att ta ett djupt andetag och komma tillbaka till verkligheten. Det är den effekten boken hade på mig, för det är en välskriven feministisk mardröm. En fruktansvärd skildring av en framtid som påminner om aspekter av vårt eget samhälle och dess mycket verkliga historia. Den bästa typen av dystopisk fiktion för mig det den som övertygar mig om att bisarra saker i världen jag lever i kan eller skulle kunna hända. Författaren ger en det, hon beskriver ett samhälle av kvävande förtryck och orättvisa i den mån att jag kunde leva mig in i rollen som huvudkaraktären varav jag nästan kände mig skamlig och smutsig som kvinna. Det skapade ett obehag, en rädsla, ett starkt uttryck.


   
SvaraCitera

Välskrivet

Själv läser jag Metro 2034. Den handlar om en tunnelbana i framtiden.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Välskrivet

Själv läser jag Metro 2034. Den handlar om en tunnelbana i framtiden.

Jag förmodar att du har läst Metro 2033?


   
SvaraCitera

Tomatmacka:

Jag förmodar att du har läst Metro 2033?

Ja 


   
SvaraCitera

Carry on av Rainbow Rowell. Jag fick låna den av en av mina lärare men jag har bara hunnit läsa två kapitel än så länge.


   
SvaraCitera

Jag läser min favorit bok för sjunde gången i år.
Nämligen idioten av Fjodor Dostojevskij.
idioten.jpg


   
SvaraCitera

Knut Hamsun- Landstrykare


   
SvaraCitera