Aviseringar
Rensa alla

Vad menar ni när ni använder begreppet radikal?


Ämnesstartare

För mig finns det en skillnad på falsk radikalitet, som låter kanske radikalt, men fundamentalt inte är det, eftersom att de inte har faktiskt förändring som effekt. 

"My personal experience is that practically all of the "radical" academics silently count on the long-term stability of the American capitalist model, with the secure tenured position as their ultimate professional goal (a surprising number of them even play on the stock market). If there is a thing they are gen­uinely horrified of, it is a radical shattering of the (relatively) safe life environ­ment of the "symbolic classes" in the developed Western societies. Their exces­sive Politically Correct zeal when dealing with sexism, racism, Third World sweatshops, etc., is thus ultimately a defense against their own innermost identi­fication, a kind of compulsive ritual whose hidden logic is: "Let's talk as much as possible about the necessity of a radical change to make sure that nothing will really change!""

Och genuin radikalitet som öppnar fältet för verklig jämlik frigörelse. Det är därför, jag tills det kommer ett bra vänsteralternativ, jag kommer förbli moderat. För det känns mer ärligt så. 


   
Citera
Ämnesstartare

intressant tråd

använder väldigt sällan begreppet radikal dock


   
SvaraCitera
reben

radikal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Typ när man skatear och det är nice. 

"Radikalt!!! :D"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

radika´l, som innebär stora, grundläggande förändringar (som lösning på ett problem; om handling e.d.); (allmännare) genomgripande; speciellt om medicinsk behandling som syftar till fullständigt botande av sjukdom e.d.).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
radikal

lite så känner jag med.

radikal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

radikalismistisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tankar som tjänar till att omstörta det rådande systemet och/eller förändra/krossa basala normer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samt: 


   
SvaraCitera

Alltså, pluspoäng för att citera Zizek, men vad är det egentligen du vill ha sagt? Att vissa profiterar på en radikal image utan att egentligen vara särskilt samhällsomstörtande? Självklart är det så. Se bara på FI som länge slagit på stora trumman om hur balla vänster-underdogs de är för att sedan gå med i sosse-gruppen i EU. Galen

Angående ärligheten i den påstådda radikaliteten hos delar av de nuvarande politiska aktörerna så hajar jag att det känns lurigt att kalla sig radikal och sen organisera sig i avståndstagarvänstern, men om inte det är radikalt nog får du väl ta saken i egna händer. Gå med i facket och slåss för dina rättigheter och friheter där istället, agitera själv på gatorna, spräng skit. Sluta böla. Är det något beteende som är reaktionärt så är det väl att gå och kalla sig moderat i väntan på att någon annan ska komma och vara tillräckligt radikal-vänster åt en.


   
SvaraCitera

jag är radikalfeminist 


   
SvaraCitera

med radikal menar jag inte extrem 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter: jag är radikalfeminist

Har fortfarande inget med radikalitet att göra.


   
SvaraCitera

Nachac:

Har fortfarande inget med radikalitet att göra.

ville bara inflika det Rodnar på tal om radikal liksom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter: ville bara inflika det  på tal om radikal liksom

Glad


   
SvaraCitera