Aviseringar
Rensa alla

Vad missbrukar du?


Ämnesstartare

De flesta har något typ av missbruk. Nu undrar jag: vad missbrukar du? Ni får vara hur superseriösa eller hur lagom seriösa ni vill, det kan vara allt ifrån "jag missbrukar Wordfeud" till "jag missbrukar heroin", liksom. Även om det ej går att jämföra dessa så tycker jag faktiskt att en själv får bestämma vad en missbrukar.

Enligt World Health Organization definieras missbruk såhär:

Höjd tolerans (man behöver mer av substansen för att uppnå effekt)
Psykologiskt beroende (begär som varierar från att vara mycket svagt till mycket starkt)
Abstinensbesvär (olika typer av fysiska reaktioner då man upphör med användandet)
Använder substansen eller agerar ut vissa beteenden för att minska abstinensbesvären
Kan inte kontrollera användandet av substansen eller beteendet
Ägnar mycket tid åt användandet av substansen eller beteendet/ägnar mycket tid åt att återhämta sig efter användandet eller beteendet
Skadeeffekter på sig själv eller sin omgivning på grund av ändrat beteende orsakat av substansen (problem på arbetet, ägnar mindre tid åt t.ex. tidigare intressen och anhöriga)
Använder substansen i högre dos och oftare än man tänkt sig
Fortsätter att använda substansen eller fortsätter med beteendet trots att man vet att det är skadligt

Ni behöver inte utgå från det, men kanske kan hjälpa er på traven.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag missbrukar:

Kaffe
Coca Cola Zero
Internet (!!!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är nog beroende av massa saker, men det enda jag missbrukar på ett sätt jag mår dåligt av är nog typ chips och kakor och sånt[sad] hatar mig sj[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

ett sätt jag mår dåligt av

Men du kanske inte mår direkt dåligt av någonting, men indirekt. Typ som att vara sjukt beroende av internet, som jag skrev. Om jag är utan det så får jag världens abstinens och blir sjukt rastlös, irriterad osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ainos:

Men du kanske inte mår direkt dåligt av någonting

jo av chips skrev jag ju[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sociala media
te
kaffe
socker
antideppmedicin


   
SvaraCitera
Zaun
 Zaun

Kaffe och coca cola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alkohol vissa perioder
dator/interne/mobil

typ det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget tror jag [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nikotin
slösurfande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typ något gott att dricka/äta. har alltid det i väskan, hemma etc även fast jag aldrig äter lr dricker d

känns bara tryggt att ha det, alltid ngn marabou eller dumle


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaffe
internet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Livet, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Missbrukar i princip bara forumlekar. [blush]


   
SvaraCitera