Aviseringar
Rensa alla

Vad ni anser om denna krönika


Ämnesstartare

http://www.expressen.se/gt/kronikorer/johanna-toftby/toftby-misshandel-att-lata-barn-ata-skrapmat/

Denna artikel lades upp för diskussion i en fbgrupp jag är med i och det blev ett himla hallå, så nu tänkte jag kolla lite med er. Hennes sätt att skriva behöver inte tas upp utan endast hennes budskap.


   
Citera
Hyfs
 Hyfs

Tycker det är fel att använda ordet misshandel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs:
Tycker det är fel att använda ordet misshandel. 

Det är ett stark ord, ja. Men om mina handlingar ger mitt barn ohälsa så är det ju misshandel. Tycker t ex att det är en form av barnmisshandel att röka inomhus när man har småbarn. Men självklart ska man inte urvattna detta begrepp.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

isola:

Det är ett stark ord, ja. Men om mina handlingar ger mitt barn ohälsa så är det ju misshandel. Tycker t ex att det är en form av barnmisshandel att röka inomhus när man har småbarn. Men självklart ska man inte urvattna detta begrepp.

Då kan man säga samma sak med att det är barnmisshandel att tvinga dom träna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra

Hyfs: Då kan man säga samma sak med att det är barnmisshandel att tvinga dom träna.

nej? att tvinga dem träna så mycket att det är skadligt vore barnmisshandel men att tvinga dem att typ..hålla på med nån sport ibland eller jogga är ej barnmisshandel, tvärtom.


   
SvaraCitera

frågan är inte om vi borde tvinga folk till en sundare livsstil, frågan är om vi kan göra det. det kanske vi kan, men frågan är till vilket pris. att förbjuda skräpmat är inte ett pris som jag anser är proportionerligt till vinsterna, och jag kan inte se någon annan lösning, riktigt. den enda realistiska lösningen är bättre utbildning, bra mat i offentliga sammanhang (skolor och dylikt, som vi som samhälle faktiskt har mandat att styra över), och på sikt förmodligen farmakologiska lösningar som anpassar vår biokemi efter rådande omständigheter, snarare än våra omständigheter för 10.000 år sedan. mitokondriell energireglering är väl det mest lovande där, det skulle faktiskt kunna lösa stora delar av problemet.

sen kanske det skulle kunna vara en lösning att klassa feederbeteenden hos föräldrar som barnmisshandel, på ett eller annat sätt, men det blir nog oerhört jävla svårt, på gränsen till omöjligt, att genomföra rent praktiskt. och då är det mer ett tankeexperiment än en lösning, och således inte relevant att diskutera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs:

Då kan man säga samma sak med att det är barnmisshandel att tvinga dom träna.

Det beror ju på vad för träning det är och hur man gör. _Tvång_ är ju alltid problematiskt. Att man stänger av datorn och säger att ungen måste gå ut i trädgården ett tag är inte misshandel men att köra bakom hen med bilen och tvinga hen löpa en mil är det.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

onödigt elak
nej? att tvinga dem träna så mycket att det är skadligt vore barnmisshandel men att tvinga dem att typ..hålla på med nån sport ibland eller jogga är ej barnmisshandel, tvärtom.

Jo, om barnet inte vill. Att äta skräpmat i så fall är inte barnmisshandel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs: Jo, om barnet inte vill. 

sant, barn vet alltid vad som är bäst för dem. Shockerad

Hyfs: Att äta skräpmat i så fall är inte barnmisshandel.

hur får du ihop den parallellen? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om en vuxen människa vill leva ohälsosamt så är det den personens val, men uppfostra ett barn till att bli anamma en ohälsosam livsstil och växa upp på det viset är rent ut sagt ansvarslöst och själviskt. Då borde man som förälder faktiskt göra en stor ansträngning att lära sitt barn rätt så att hen växer upp med sunda vanor, eller så avstår man från att skaffa barn över huvud taget om nu godisfrosseri är en så viktig rättighet för en.

Fast idag ska man vara så jävla förstående med människors små känslor, överviktiga känner sig förtrycka, tar på sig offerkoftan (storlek XXL) och snyftar att de minsann har rätt att uppfostra sina barn som de vill (oavsett hur illa det är för dem).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: mitokondriell energireglering är väl det mest lovande där, det skulle faktiskt kunna lösa stora delar av problemet.

förstår inte detta, kalorier lagras ju som fett när dessa inte blivit förbrända i mitokondrierna, så då måste man alltså öka mitokondriernas effekt fast något energibehov inte finns? då får man nog köpa en fläkt :p

men det låter som att detta är något som redan är på ritbordet så länka gärna någon artikel om det om du har tillgängligt 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

onödigt elak:

hur får du ihop den parallellen? 

Att äta skräpmat dödar en inte.

onödigt elak:

sant, barn vet alltid vad som är bäst för dem. Shockerad

Dåligt svar. Barn vet rätt väl vad som händer med dom. Men det är ju bra att vuxna proppar i våra barn med skräpmat. De vet ju vad som är bäst. Det jag inte vill se är att barn springer runt och lever efter nån diet.

Många som tränar och äter en sund kost kan få vassa kommentarer men skulle man säga till någon som är tjock att hon kanske behöver ändra på sin kost? Nej. Så klart inte.  
När jag läste denna artikeln låter det som en snobbig person som vet vad som är bäst för alla. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess:
Om en vuxen människa vill leva ohälsosamt så är det den personens val, men uppfostra ett barn till att bli anamma en ohälsosam livsstil och växa upp på det viset är rent ut sagt ansvarslöst och själviskt. Då borde man som förälder faktiskt göra en stor ansträngning att lära sitt barn rätt så att hen växer upp med sunda vanor, eller så avstår man från att skaffa barn över huvud taget om nu godisfrosseri är en så viktig rättighet för en.

Fast idag ska man vara så jävla förstående med människors små känslor, överviktiga känner sig förtrycka, tar på sig offerkoftan (storlek XXL) och snyftar att de minsann har rätt att uppfostra sina barn som de vill (oavsett hur illa det är för dem).

This.

"storlek xxl" HAHA Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs: Det jag inte vill se är att barn springer runt och lever efter nån diet.

Vem har sagt något om diet? Det handlar om att ha en sund livsstil, i det ingår att få i sig rätt mat och inte proppa i sig en massa skräp som försämrar ens hälsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs: Att äta skräpmat dödar en inte.

okej, få se om jag fattat dig rätt: om det inte är barnmisshandel att tvinga sitt barn att motionera emellanåt, då är det inte barnmisshandel att tvinga barnet att bli tjock och få problem med hälsan.. för att man dör inte om man äter skräpmat?

Hyfs: Dåligt svar. Barn vet rätt väl vad som händer med dom. Men det är ju bra att vuxna proppar i våra barn med skräpmat. De vet ju vad som är bäst. Det jag inte vill se är att barn springer runt och lever efter nån diet.

okej 


   
SvaraCitera