Aviseringar
Rensa alla

Vad ni anser om denna krönika


onödigt elak:

förstår inte detta, kalorier lagras ju som fett när dessa inte blivit förbrända i mitokondrierna, så då måste man alltså öka mitokondriernas effekt fast något energibehov inte finns? då får man nog köpa en fläkt :p

men det låter som att detta är något som redan är på ritbordet så länka gärna någon artikel om det om du har tillgängligt 

korrekt, du ökar mitokondriernas energiproduktion utan att det reella behovet finns där. läkemedel som åstadkommer detta utvecklas redan, faktiskt av ett svenskt läkemedelsföretag.

http://www.orphan-drugs.org/2014/04/22/neurovive-pharmaceutical-neurovive-presents-medical-breakthrough-cellular-energy-regulation/#sthash.zbIBM7IQ.dpbs

fokus ligger på behandling av genetiska sjukdomar, men bolaget har tidigare nämnt tänkbara tillämpningar som kosttillskott. i och med att det är ett prekliniskt läkemedel så går det inte riktigt att uttala sig om hur det kan komma att tillämpas än, men ska man spekulera lite så är det inte orimligt att se det som ett sätt att farmakologiskt inducera kalorirestriktion, som dessutom är helt orelaterat till sköldkörtelhormon och andra saker som vi har tillgängliga idag och som åstadkommer liknande effekter. det är en tänkbar lösning på överviktsproblematik. förmodligen en mer praktisk sådan än lagstiftande.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

jessijess:

Vem har sagt något om diet? Det handlar om att ha en sund livsstil, i det ingår att få i sig rätt mat och inte proppa i sig en massa skräp som försämrar ens hälsa.

Att äta skräp ett fåtal gånger är inte farligt.  En sund livsstil definieras annorlunda från person till person. För vissa är det att man inte äter kolhydrater eller för vissa att man äter inte nått kött mm. Jag menar att man inte ska va så jävla petig vad man äter.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt. Tycker inte om tjocka människor. Vuxna som göder sin barn till övervikt och fetma kan vara det värsta jag vet. Ungefär som att tvinga på ens barn att röka cigaretter. Äckligt.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

onödigt elak:

okej, få se om jag fattat dig rätt: om det inte är barnmisshandel att tvinga sitt barn att motionera emellanåt, då är det inte barnmisshandel att tvinga barnet att bli tjock och få problem med hälsan.. för att man dör inte om man äter skräpmat?

Hon beskriver det så ja. Hon beskriver att det är misshandel att tvinga sina barn att äta skräpmat. Och då gjorde jag samma sak men tvärt om att det är misshandel att tvinga sitt barn att träna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs: Att äta skräp ett fåtal gånger är inte farligt.  En sund livsstil definieras annorlunda från person till person.

Kroppen behöver många saker, dessa inkluderar inte McDonalds-mat, pizza, chips och läsk. Håller med dig om att det viktigaste och mest rimliga för de flesta är att hitta en sund balans och där kan skräpmat förekomma på en begränsad basis. Däremot förstår jag inte hetsen mot föräldrar som väljer att inte ge deras barn skräp över huvud taget, ungefär som om man tar ifrån barnen någonting bra. Det är bara positivt för barnen om de har föräldrar som är duktiga nog att de lyckas undvika skiten helt och hållet.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Knekten:
Rätt. Tycker inte om tjocka människor. Vuxna som göder sin barn till övervikt och fetma kan vara det värsta jag vet. Ungefär som att tvinga på ens barn att röka cigaretter. Äckligt.

Men föräldrar som tvingar sitt barn till en diet då?


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

jessijess:

Kroppen behöver många saker, dessa inkluderar inte McDonalds-mat, pizza, chips och läsk. Håller med dig om att det viktigaste och mest rimliga för de flesta är att hitta en sund balans och där kan skräpmat förekomma på en begränsad basis. Däremot förstår jag inte hetsen mot föräldrar som väljer att inte ge deras barn skräp över huvud taget, ungefär som om man tar ifrån barnen någonting bra. Det är bara positivt för barnen om de har föräldrar som är duktiga nog att de lyckas undvika skiten helt och hållet.

Slutsats skräpmat till begränsningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs:

Men föräldrar som tvingar sitt barn till en diet då?

Ifall det är en diet som håller barnet normalviktig och hälsosam är det ju bara positivt. Ifall det är en diet som är ohälsosam, där barnet antingen blir underviktig eller överviktig är det hemskt fel naturligtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hyfs: Slutsats skräpmat till begränsningar.

Eller ingen skräpmat alls om man som förälder nu lyckas bibehålla det och inte slackar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:
Rätt. Tycker inte om tjocka människor. Vuxna som göder sin barn till övervikt och fetma kan vara det värsta jag vet. 

Jisses, vilka konstiga uppfattningar du verkar ha om DET är det värsta du vet. Varför tycker du inte om tjocka människor? För att de har fett på kroppen? Och hur ser själva kalkyleringen ut när du kommer fram till att en tjock människa är dålig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: korrekt, du ökar mitokondriernas energiproduktion utan att det reella behovet finns där. läkemedel som åstadkommer detta utvecklas redan, faktiskt av ett svenskt läkemedelsföretag.

http://www.orphan-drugs.org/2014/04/22/neurovive-pharmaceutical-neurovive-presents-medical-breakthrough-cellular-energy-regulation/#sthash.zbIBM7IQ.dpbs

fokus ligger på behandling av genetiska sjukdomar, men bolaget har tidigare nämnt tänkbara tillämpningar som kosttillskott. i och med att det är ett prekliniskt läkemedel så går det inte riktigt att uttala sig om hur det kan komma att tillämpas än, men ska man spekulera lite så är det inte orimligt att se det som ett sätt att farmakologiskt inducera kalorirestriktion, som dessutom är helt orelaterat till sköldkörtelhormon och andra saker som vi har tillgängliga idag och som åstadkommer liknande effekter. det är en tänkbar lösning på överviktsproblematik. förmodligen en mer praktisk sådan än lagstiftande.

jävligt nice av många anledningar, men jag kan inte undgå att fundera kring vilka biverkningar som medföljer.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

jessijess:

Eller ingen skräpmat alls om man som förälder nu lyckas bibehålla det och inte slackar.

Men tänk. Föräldrarna har jobbat hela dan kommer hem sent. Då är det ju rätt skönt att äta nåt snabbt. Och man slipper själv att laga det.


   
SvaraCitera

onödigt elak:

jävligt nice av många anledningar, men jag kan inte undgå att fundera kring vilka biverkningar som medföljer.

den forskning som gjorts hittills verkar antyda att bieffekterna bör bli hanterbara, men innan det gått till klinisk fas är det ju omöjligt att säga säkert. det är ju bieffekterna som är det centrala, men om bieffekterna är få så kommer det ju vara ett av de största medicinska genombrotten i modern historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Jisses, vilka konstiga uppfattningar du verkar ha om DET är det värsta du vet. Varför tycker du inte om tjocka människor? För att de har fett på kroppen? Och hur ser själva kalkyleringen ut när du kommer fram till att en tjock människa är dålig?

Tjocka människor har dålig karaktär, är fula och dessutom kostar de samhället hur mycket pengar som helst. Detta för något de själva valt att göra - äta ohälsosamt mycket mat. Ungefär som rökare, fast tjockisarna nästan drabbar samhället och omgivningen negativt på ett ännu större sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba

Föräldrar som sedan prackar på sina ungar samma vidriga och ohälsosamma livvstil, det är förjävligt. Ungen kommer dö i förtid, påverka sin omgivning negativt, vara ful, bli mobbad, vara utanför och så vidare. Detta för något ens föräldrar gjort mot en. Precis som jag sa, det är som att ge sin unge droger när den är liten så att under hela livet utvecklar ett drogmissbruk.  Vidrigt.


   
SvaraCitera