Aviseringar
Rensa alla

Vad prioriterar du högst?


Men liksom det är klart man tänker mest på sig själv? Hur man mår, vad man vill ha. Finns nog ingen annan som vill ge bort sin lön eller annan egendom till främmande person?
Nej inte då jag.. Visst kan man tänka på andra. Men först och främst är det en själv och ens familj man ska tänkta på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)

Fast kombinerar gärna så att ett individuellt mål blir bra för kollektivet och vice versa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

Roten till denna frågeställning är att jag läst en hel del texter om att vår ungdomsgeneration är den mest "individualiserade någonsin" och att vi inte längre ser oss som en del av samhällskroppen.

Inte så konstigt egentligen. Får du utrymme till att vara friare så tar du i regel chansen till att bli det också. Den främst bidragande orsaken är den att Sverige, kanske mer än något annat land har ett trygghetssystem som är så starkt institutionaliserat. I många länder jobbar dina föräldrar eller kanske du själv ihop till din skolgång. Man tar också hand om sina äldre hemma istället för att skicka dem på hem. Allt detta och mer därtill sköter staten åt oss från vår skattesedel.

Lite beroende på vilken inställning du har så är det här direkt hämmande för många ungas utveckling. Det går utan att säga att det inte gick att gå hemma och göra ingenting för två, tre generationer sedan. Alla var sysselsatta med något. Det kanske inte var de mest glamorösa sysslorna man tvingades göra alla gånger. Men för det täcktes det i regel upp i beröm och uppskattning istället. Idag kan du i teorin sitta hemma och spela spel hela dagarna. Inte för att du skulle vara oförmögen till att göra annat, utan bara för att det är bekvämare. Pengar till att överleva får man ändå liksom.

Ponera att det trygghetssystem vi idag har aldrig hade slutat att existera. Då hade också den livsstil som många byggt upp försvunnit med tiden också. Det gäller förstås inte bara folk som går på soc, utan det är en kollektiv sjuka som gjort att vi idag förlitar mer på staten än vår näste. Vi går till sjukhuset för allt. Vi buffar in våra småbarn på dagis. Litar nästan på allt en person säger så fort den har en vit rock och certifikat.

Om den dagen kommer då vi behöver höra upp med vårt själviska individuella beteende (och det gör den) och tvingas röra oss framåt som en kollektiv enhet så kommer vi också att göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)

Gagnar ju mig också pga kan ta del av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)

mynona:

Det är pga den kollektiva välfärden som människor har kunnat bli individualister, vilket gör att de också vill avskaffa den, något som kommer att förstöra förutsättningarna just densamma individualism. Det är en ond cirkel.

Lösningen kan inte vara annat än medvetenhet om detta och en insikt om att samhället behöver en balans av kollektivism och individualism.

THIS! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De individuella målen (Du röstade på detta alternativ)

vill såklart säga att jag bryr mig mer om de kollektiva och jag bryr mig väldigt mycket om den. Men per automatik blir det ju de individuella. Och att klara de kollektiva målen kan ju iofs vara ett individuellt mål.
förvirrande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Vi går till sjukhuset för allt. Vi buffar in våra småbarn på dagis. Litar nästan på allt en person säger så fort den har en vit rock och certifikat.

detta låter foliehattat
människan är ett flockdjur som inte klarar sig ensam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

detta låter foliehattat
människan är ett flockdjur som inte klarar sig ensam.

Den enda som är foliehatt här är väl i så fall du för poängen verkade inte gå fram för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Den enda som är foliehatt här är väl i så fall du för poängen verkade inte gå fram för dig.

Poängen gick fram och min åsikt kvarstår.


   
SvaraCitera

Börja med de individuella så kommer det att märkas på det kollektiva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti: De kollektiva målen

Som är en förutsättning för att nå dom individuella målen, om man inte har en bra skola och social trygghet kan det vara svårt att tex utbilda sig till professor i 30-talssovjetisk arkitektur eller vad man har för mål. Bor man i ghettot idah kan man ha hur mycket individuella mål som helst men en jävligt liten chans att genomföra dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De individuella.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti: De kollektiva målen

Jag vore inte jag om jag inte röstade på detta.

dazed: Som är en förutsättning för att nå dom individuella målen, om man inte har en bra skola och social trygghet kan det vara svårt att tex utbilda sig till professor i 30-talssovjetisk arkitektur eller vad man har för mål. Bor man i ghettot idah kan man ha hur mycket individuella mål som helst men en jävligt liten chans att genomföra dessa.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti: De individuella målen

pussa scully


   
SvaraCitera