Aviseringar
Rensa alla

Vad retar dig hos personen ovan?


Ämnesstartare

hans överlägsna attityd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den där jantelagsattityden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hans ogillande av jantelagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Hans ogillande av jantelagen

Jantelagen bromsar människor istället för att uppmuntra de. Det är en destruktiv lag som orsakar stagnation i samhället.

OnT:
Hans ogillande av mitt ogillande av jantelagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Jantelagen bromsar människor istället för att uppmuntra de. Det är en destruktiv lag som orsakar stagnation i samhället.

Jantelagenkritik är symptom på moderatåsikter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jantelagenkritik är symptom på moderatåsikter

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

lol

är ju så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

är ju så

Näe. Behöver inte vara. ger inte speciellt mycket för jantelagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jantelagenkritik är symptom på moderatåsikter

Det är symptom på självständighet och frihet från andras åsikter. Du kan gå och låta andras avund hålla dig tillbaka resten av ditt liv men du har mycket mer att ge än det du tror idag p.g.a. din indoktrinering av jantelagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Näe. Behöver inte vara. ger inte speciellt mycket för jantelagen.

Nej men det är fortfarande ett symptom, precis som prat om "den svenska avundsjukan". Sen behöver man förstås lägga ihop en mängd symptom för att kunna ställa diagnosen förstås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Nej men det är fortfarande ett symptom

På vilket vis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Nej men det är fortfarande ett symptom

xyz123:

Det är symptom på självständighet och frihet från andras åsikter. Du kan gå och låta andras avund hålla dig tillbaka resten av ditt liv men du har mycket mer att ge än det du tror idag p.g.a. din indoktrinering av jantelagen.


   
SvaraCitera

nicket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lisamiranda:

nicket

Namnet? A, jo, jag tog det för tänkte bara skriva några rader och dra sen...men jag stannade kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

På vilket vis?

Bör kanske förtydliga att det jag pratar om och egentligen vänder mig emot är kidnappningen av ord och uttryck som politiska krafter ägnar sig åt. Där svensk avundsjukan, jantelagsivrande osv genom något slags pervertering blir det som dom som tex protesterar mot ekonomisk högerpolitik ägnar sig åt. Man tar något i grunden positivt (så som jag ser det då) och distortar det till att bli tex jantelagsivrande om man vill ha tex förmögenhetsskatt.

Att inte gilla brats blir jantetänk om jag ska förenkla mig ännu mer. Till sist har betydelsen av tex jante förvrängts så i grunden att man varken vet bu eller bä. Man likställler motståndarens åsikter med något som alla uppfattar negativt som en propagandametod, "vi i Nya Moderaterna vill riva ner den här massiva byråkratin" betyder kanske riva ner sjukförsäkringssystemet tex. En "flexibel arbetsmarknad" är ett annat exempel.

Egentligen vill väl inte jag ha jantelagen heller men vi lever i ett så fuckat system idag att jag blir jävligt misstänksam och aktar mig om jag hör diverse ord idag. Sen är jag kanske paranoid vad vet jag. Hoppas detta röriga inlägg förklarar lite var jag kommer ifrån iaf.


   
SvaraCitera