Aviseringar
Rensa alla

Vad säger man till underbar vän som hatar sig själv?


Ämnesstartare

Min bästa vän har sen i augusti haft pissig självkänsla och självförtroende. Enligt henne kan hon inte göra något bra, jag är bättre på allt, hon är inte snygg, hon förstår inte hur jag och hennes andra vänner kan vilja vara med henne osv. Hon går hos en psykolog men det känns som att hon själv bara sätter sig på tvären och inte vill hjälpa sig själv. Varje gång hon har varit där (jag har också varit med en gång) känns det bättre men efter någon vecka är det dags igen.
Jag har verkligen försökt med allt. Jag har öst komplimanger över henne, försäkrat henne om sanningen, nästan blivit arg, inte orkat, uppmuntrat m.m. Hur ska jag få henne att förstå att hon är underbar och att allt hon säger inte är sant?!
Samtidigt känns det som att jag påverkar henne negativt. Jag har höga betyg, många vänner, stark självkänsla, ser väl ganska bra ut och så. (Allt det stämmer in på henne också!) Det vänder hon ju såklart till sin nackdel och brukar påpeka hur mycket bättre jag spelar med mera med mera...
Vad fan ska man säga?


   
Citera

kanske dags att avlivas? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Då har vi nått gemensamt [party] Jag hatar också dig [party]"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det går över.. förhoppningsvis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså. ett litet tips är att inte sluta med att överösa henne med fina ord. tala om för henne att hon är bra precis som hon är så ofta du bara orkar, för även om det känns som om det inte hjälper så gör det faktiskt det, oftast. det kan tyvärr ta allt ifrån några dagar till flera år, men i princip allting blir faktiskt bra i slutändan. ha tålamod! kram [smile]


   
SvaraCitera

Min flickvän lider av samma sak. Låg självkänsla och lågt självförtroende. De tror så lite om sig själva när de är så otroligt underbara.

Det jag gjorde var att fråga henne varför hon ser sig själv som ett misstag, varför hon har denna nedstämda synen på sig själv.
Min flickvän (som var en väldigt nära vän vid detta tillfälle, alltså inget förhållande) frågade om vi kunde ta det senare och efter skolan en dag förklarade hon för mig vad som hänt i livet som gjort att hon tycker så illa om sig själv.

Det finns säkert en god förklaring till hennes beteende, bakom de orden hon säger "Du är si o så bättre än mig".

Bara fråga henne, och har du tur så litar hon tillräckligt på dig för att dela med sig av sina värsta sidor. Därefter vet du vad du inte ska diskutera med henne, försöka trycka undan de där dåliga minnena och händelserna genom att inte nämna dem. Det funkar för oss. Good luck!

/TF


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp en manshora åt henne, fast sen säger du inte till henne att du betalat för den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HelylleHerman:

kanske dags att avlivas?

Nä, men nu måste du skoja ändå![shake][sad]


   
SvaraCitera