Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra?!


Ämnesstartare

Jag fick reda på att jag kom in på karlstad universitet som Musik- och ljudsättningsingenjör, med behörighetsgivande bastermin.

Det hela är lite av ett drömyrke, men jag börjar grubbla på om det verkligen är värt.

Jag vet inte säkert om jag vill avsluta det hela som ljudsättare då jag inte vet hur det står till på arbetsmarknaden alls, värt att plugga 3 år för att bli lika arbetslös som jag är nu.

Är det någon som vet något om liknande utbildningar? eller är det någon som har tips på bra roliga utbildningar som faktiskt ger jobb.

Jag skulle också vilja flytta och plugga på annan ort men vet inte om jag kommer klara det ekonomiskt efter studierna, om jag nu blir ljudsättare.


   
Citera
Ämnesstartare

hjälp[no-no]


   
SvaraCitera

CongratZ [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

CongratZ [bigcheers]

tack men asså, hilfe hilfe!


   
SvaraCitera

Nu är inte jag helt på det klara över vad en musik- och ljudsättningsingenjör gör men jag vet att det råder enorm brist på ingenjörer just nu.

Olika tidningar brukar lista utbildningar som ligger bra i tiden. Alltså, utbildningar som nästan garanterat leder till jobb efter avslutade studier. Kolla t.ex. http://www.studentliv.se och gaudeamus.se. Ett annat alternativ är att boka tid hos studievägledaren på skolan och prata om framtida jobb. De har oftast bäst koll på just det.

Och sen, vad är viktigast för dig? Fundera över hur du prioriterar när du väljer utbildning. Vissa tycker att jobb är det absolut viktigaste och andra tycker att det är viktigare att ha ett yrke man trivs med.
Självklart är det inte kul att vara utan arbete men om situationen på arbetsmarknaden är pressad när du tar din examen går det oftast att hitta något liknande jobb.

Hoppas att du kommer fram till ett beslut du är nöjd med. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

satsa på det du verkligen vill göra istället för något som du egentligen inte gillar. Mitt tips. Du kommer nog inte ångra dig om du gör det du verkligen vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heidi NÄTVANDRARNA:

Hoppas att du kommer fram till ett beslut du är nöjd med. [smile]

GHurt:

satsa på det du verkligen vill göra istället för något som du egentligen inte gillar. Mitt tips. Du kommer nog inte ångra dig om du gör det du verkligen vill.

Jag tror inte att jag kommer hitta rätt över huvud taget.
Jag är bra på datorer men är så sjukt utråkad av dem, skulle kunna ersätta typ random snubbe i databutik utan att någon märker skillnad.

Jag har hållt på med musik i hela mitt liv, älskar musik men jag känner mig för dålig och omotiverad för klassisk musik. Musiklärare är ett alternativ.

Sen så har jag den absoluta kompromissen, som jag faktiskt sökte och kom in på, som nämnt. Ljudsättare är det virrigaste, vet inte vad man blir men det är musik, teknik osv. Jag misstänker att man "kan" bli producent och en sån som har hand om ljudet i tv och radio.

Mina vänner tycker att jag ska jobba med barn eller andra människor eftersom jag är så sanslöst genomsnäll så att folk inte kan hata mig. Barn är tokiga i mig [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

too_bored_to_die:

Jag har hållt på med musik i hela mitt liv, älskar musik men jag känner mig för dålig och omotiverad för klassisk musik. Musiklärare är ett alternativ.

Du behöver ju inte hålla på med klassisk musik. Du har ju ett band och ni är ju bra. Kanske inte det tryggaste man kan ha men något som du borde göra vid sidan av.

too_bored_to_die:

Sen så har jag den absoluta kompromissen, som jag faktiskt sökte och kom in på, som nämnt. Ljudsättare är det virrigaste, vet inte vad man blir men det är musik, teknik osv. Jag misstänker att man "kan" bli producent och en sån som har hand om ljudet i tv och radio.

Kan man inte jobba på konserter också?

too_bored_to_die:

Mina vänner tycker att jag ska jobba med barn eller andra människor eftersom jag är så sanslöst genomsnäll så att folk inte kan hata mig. Barn är tokiga i mig

Det är väldigt varierande att jobba med människor något som jag själv skulle kunna tänka mig att göra. Ingen dag blir den andra lik.


   
SvaraCitera

too_bored_to_die:

Sen så har jag den absoluta kompromissen, som jag faktiskt sökte och kom in på, som nämnt. Ljudsättare är det virrigaste, vet inte vad man blir men det är musik, teknik osv. Jag misstänker att man "kan" bli producent och en sån som har hand om ljudet i tv och radio.

Du kan säkert jobba som ljudtekniker också och jobba med teater eller filmproduktion eller i samband med spelningar. Det är socialt också eftersom man jobbar tillsammans med andra på olika sätt.

De jag känner som jobbar med ljud har aldrig behövt gå utan jobb.
Tycker att utbildningen du hade tänkt dig låter som en utmärkt kompromiss. [y] Du kan väl testa och gillar du det inte så har du tid på dig att komma på ngt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heidi NÄTVANDRARNA:

De jag känner som jobbar med ljud har aldrig behövt gå utan jobb.
Tycker att utbildningen du hade tänkt dig låter som en utmärkt kompromiss. [y] Du kan väl testa och gillar du det inte så har du tid på dig att komma på ngt annat.

tack! det var det jag ville höra [smile]
Det blir nog väldigt svårt att få ljudjobb i Karlstad dock, skönt att slippa hålan [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Du behöver ju inte hålla på med klassisk musik. Du har ju ett band och ni är ju bra. Kanske inte det tryggaste man kan ha men något som du borde göra vid sidan av.

Om man ska jobba som musiker så är det klassiskt som gäller, annars kan man ju alltid försöka bli en ostabil pop-musiker som kanske tjänar multum i ett år och inget alls resten av livet, jag kommer ha musiken på sidan av känns det som. [y]

GHurt:

Kan man inte jobba på konserter också?

Inte säker, men det känns ju onekligen som det. Jag tror det finns olika inrikningar tex PA:ljud.

GHurt:

Det är väldigt varierande att jobba med människor något som jag själv skulle kunna tänka mig att göra. Ingen dag blir den andra lik.

om man inte jobbar på ålderdomshem [bigsmile] trust me i know.

Nej, men variation är bra saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

too_bored_to_die:

Om man ska jobba som musiker så är det klassiskt som gäller, annars kan man ju alltid försöka bli en ostabil pop-musiker som kanske tjänar multum i ett år och inget alls resten av livet, jag kommer ha musiken på sidan av känns det som.

Okej, va dåligt. Om jag är med i ett litet indie/pop band som tar det som det kommer blir jag lycklig iaf. Men ja inget som går att leva på.

too_bored_to_die:

Inte säker, men det känns ju onekligen som det. Jag tror det finns olika inrikningar tex PA:ljud.

Okej, en kompis funderade på att bli ljudtekniker och vara med på konserter och fixa ljud.

too_bored_to_die:

om man inte jobbar på ålderdomshem [bigsmile] trust me i know.

Nej, men variation är bra saker.

Haha, om jag skulle ha något jobb med att möta olika människor skulle jag nog jobba i affär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Okej, va dåligt. Om jag är med i ett litet indie/pop band som tar det som det kommer blir jag lycklig iaf. Men ja inget som går att leva på.

exakt rätt tänkt [smile]

GHurt:

Okej, en kompis funderade på att bli ljudtekniker och vara med på konserter och fixa ljud.

jag tror det är bäst med kontakter och praktik, finns inget sånt i karlstad så han får vara nöjd om han bor i sthlm

GHurt:

Haha, om jag skulle ha något jobb med att möta olika människor skulle jag nog jobba i affär.

Affär funkar, men det känns lite nedvärderande, alla tycker olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

too_bored_to_die:

exakt rätt tänkt [smile]

Mhm [smile] Kommer du ihåg att jag frågade om ni ville göra en liten video i PSL stuk?

too_bored_to_die:

jag tror det är bäst med kontakter och praktik, finns inget sånt i karlstad så han får vara nöjd om han bor i sthlm

Han bor i en mindre håla utanför Karlstad så kanske ser lite mörkt ut.

too_bored_to_die:

Affär funkar, men det känns lite nedvärderande, alla tycker olika.

Mjo griniga mammor och pensionärer, men det är ju variation!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Mhm [smile] Kommer du ihåg att jag frågade om ni ville göra en liten video i PSL stuk?

Just ja! du det [bigsmile] jag klickar in dig som kompis så jag kommer ihåg det. [y]

GHurt:

Han bor i en mindre håla utanför Karlstad så kanske ser lite mörkt ut.

Det är lite fail, får jag fråga vilken?

GHurt:

Mjo griniga mammor och pensionärer, men det är ju variation!

2-barn-svensson-mammor är livsfarliga i mataffärer har jag hört


   
SvaraCitera