Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra? (historia A)


grön_apa:

detta är som hemtenta vs tenta eller att skriva uppsats i en sal vs hemma. man kan föredra olika saker men bör kunna hantera samtliga

det är en vanesak som hon måste få träna på, bara för att du har lätt för det innebär det inte att hon "bör" ha lika lätt för det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

det är en vanesak som hon måste få träna på, bara för att du har lätt för det innebär det inte att hon "bör" ha lika lätt för det

Jag har verkligen inte lätt för att varken prata högt inför klassen eller speciellt snabba analyser men jag kan förstå varför man bör kunna båda delarna.

jag har inte sagt att hon bör ha lika lätt för dem bara att hon bör behärska samtliga.

och hur ska man kunna öva upp sin snabba analytiska förmåga om man inte sätter den på prov.


   
SvaraCitera

grön_apa:

och hur ska man kunna öva upp sin snabba analytiska förmåga om man inte sätter den på prov.

Man tränar upp den till och börja med, för att senare utvecklas och till sist behärska den problemfritt. Du inser väl att det är träning hon behöver och det kan man göra på det sätt jag nämnde. Det du pratar om är självklart, men det är det som kommer med träningen. Hennes problem var ju inte heller analysdelen utan mer det hela att prata inför en församling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Man tränar upp den till och börja med, för att senare utvecklas och till sist behärska den problemfritt. Du inser väl att det är träning hon behöver och det kan man göra på det

isf väldigt inledande träning och det borde hon redan ha fått med tanke på att hon går på gymnasiet.


   
SvaraCitera

grön_apa:

isf väldigt inledande träning och det borde hon redan ha fått med tanke på att hon går på gymnasiet.

Tydligen inte. Dessutom går hon med stor sannolikhet i ettan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Tydligen inte. Dessutom går hon med stor sannolikhet i ettan.

isf känns det som det är hennes gammla skola hon borde gnälla på och inte den nya.


   
SvaraCitera

grön_apa:

isf känns det som det är hennes gammla skola hon borde gnälla på och inte den nya.

Antagligen försent nu, hon frågar om hur hon ska gå tillväga nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

Antagligen försent nu, hon frågar om hur hon ska gå tillväga nu.

isf mina två tips:

1 Öva själv(det ät bara att sätta sig att läsa och analysera hemma kräver en vis diciplin dock).

2 Försök få skolan att fixa en speciallärare.


   
SvaraCitera

grön_apa:

1 Öva själv(det ät bara att sätta sig att läsa och analysera hemma kräver en vis diciplin dock).

no idea:

då kan du alltid läsa på sidorna innan lektionen och således också kunna räcka upp handen och delta.

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

grön_apa: 1 Öva själv(det ät bara att sätta sig att läsa och analysera hemma kräver en vis diciplin dock).
no idea: då kan du alltid läsa på sidorna innan lektionen och således också kunna räcka upp handen och delta.

men för att öva så behöver hon inte läsa på precis det som de ska diskutera på lektionen kan vara i princip vilken historia som hällst. och då blir det rättvisare mot de andra eftersom hon annars skulle ha en fördel(alternativt ge alla den fördelen, men då skulle ju fokus flyttas från den lite snabbare analytiska förmågan till den traditionella plugga hemma analysen).


   
SvaraCitera

det är bra gjort av läraren. rövslickeriet blir mindre uppenbart[rolleyes]


   
SvaraCitera

grön_apa:

fördelen

men vafan snackar du om? hon vill ju visa vad HON kan, hon skiter väl fullständigt i alla andra, de får fixa sina betyg som de vill. det är verkligen inte fördelaktigt att ta upp kursboken och läsa i den för det kan varenda kotte som läser kursen också göra om denne vill. hon är väl bara smart och utnyttjar det för sin egen skull, hennes förmåga att våga tala inför andra kommer med tiden om hon gör på det sättet. :S


   
SvaraCitera

Haha. Läser Historia A nu på NTI Distans (Komvux). Det enda vi har är samma tråkiga uppgifter hela tiden, ingen variation. Okej, jag förstår att det inte är så lätt att köra muntliga grejer, men uppgifterna är ju verkligen exakt likadana fast om olika händelser.

Såhär är upplägget:

Inlämningsuppgift:
- Deluppgift 1
- Deluppgift 2
- Deluppgift 3
- Deluppgift 4

Man ska skriva minst två sidor och max sex sidor. Essäform.

Samma jäkla upplägg hela tiden, jag blir galen. Jag är i och för sig som du att jag hellre har skriftliga än muntliga uppgifter, men de ska gärna vara lite varierande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

no idea:

:men vafan snackar du om? hon vill ju visa vad HON kan, hon skiter väl fullständigt i alla andra, de får fixa sina betyg som de vill. det är verkligen inte fördelaktigt att ta upp kursboken och läsa i den för det kan varenda kotte som läser kursen också göra om denne vill. hon är väl bara smart och utnyttjar det för sin egen skull, hennes förmåga att våga tala inför andra kommer med tiden om hon gör på det sättet. :S

är du efterbliven? om läraren väljer att examinera kursen mestadels baserat på elevernas förmåga att snabbt analysera en situation så blir det ju en uppenbar fördel om en i klassen får ut en planering som berättar vad som ska examineras och när då ingen annan vet det. och får alla ut planeringen så handlar det ju inte längre om att snabbt kunna analysera.


   
SvaraCitera

grön_apa:

snabbt analysera

och den examinationen ska pågå under hela kursen eller? nej det är du som är efterbliven, jag syftar på resten av kursen då det INTE är något prov, då har hon rätt att i förväg få veta vad som ska hända på den lektionen.


   
SvaraCitera