Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra?


Ämnesstartare

Jag går i ettan på gymnasiet och jag bytte linje för två veckor sen. Jag gick först hotell vilket jag tyckte va kul till en början men sen så tröttnade jag tyvärr. Så jag bytte till stylist lärling för att jag kände att jag var väldigt skoltrött så att gå lärling kan ju va lite kul och annorlunda än att bara sitta vid en skolbänk hela dagarna och smink och kläder har jag alltid varit intresserad utav. Men när jag väl började i den nya skolan så insåg jag att det inte var bra överhuvudtaget. Jag hade förväntat mig att man skulle få lära sig olika tekniker om hur man sminkar och hur man fixar hår osv men nej. Det enda vi får göra är att leta upp en bild, hitta inspiration och försöka efterlikna den sminkningen och frisyren. 

Jag berättade för mina föräldrar att jag tyckte att den nya skolan och linjen inte verkade bra eftersom det var inte det jag var ute efter. Såklart så blev de irriterade eftersom jag redan bytt och att det var väldigt nyligen som jag gjorde det. Så jag har absolut ingen aning om hur jag ska göra för att om jag ska byta igen så lär det bli sam vilket jag aldrig lär gilla eftersom jag är väldigt skoltrött och har hört att sam är väldigt likt grundskolan och även en hel del plugg. Men jag kan ju inte heller hoppa av för då har jag ingen framtid. 

Sen vill jag dessutom inte bli makeup-artist eller så när jag blir äldre, ser det bara som en kul grej. 

Så om det finns nån som har en bra idé så kom gärna med förslag:)


   
Citera

Om du inte tycker stylist var kul och om du inte tänker jobba med det så känns det ju jävligt dumt å går där....

Det ända du kan göra ä ju att byta. Ta nån linje där det inte ä så mycket plugg eller byt tillbaka till hotell å restaurang. Skolan ä ju inte alltid super kul oavsett vad man går


   
SvaraCitera

Du borde kanske tänkt på det innan du bytte... men jag tycker du ska byta tillbaka till hotell och restaurang. Skolan är inte kul men något man måste göra. 


   
SvaraCitera

Du skrev att du skolat i det nya endast två veckor? Du tror ej att det blir annorlunda i år två och tre? Att man endast lär sig simpla tekniker i början och sedan mer fritt sednare? Jag vet inte direkt hur lärling är, men jag antar att det är fler än ett år?

Jag känner igen mig i vad du skrev... jag gick så många ämnen/inriktningar i gymnasiet så jag skulle säkert glömma någonting ifall jag vore att räkna upp dom... Iallafall, jag förstod först efter två år att gymnasiet inte direkt fokuserade på att lära ut för egen vinning i den mening att man själv skall få använda sig utav kunskapen. Istället, utifrån mina erfarenheter så fick vi mestadels.. om inte endast, lära oss hur man applicerar våra ämnen till att jobba med det, vilket är ganska sorgligt tycker jag.
      Visst att gymnasiet skall giva kunskap till att förstå sig omkring om man sysslar med sådant för lön/jobba med det sednare, men det är ändå en skola. Lite tråkigt att det är så tycker jag, det kom jag först att tänka på efter ett år.

Iallafall, tänk att de flesta utbildningar varar under tre år, det första året är mestadels grundläggande-enkla kunskaper. Det blir förhoppningsvis mer fritt och då möjligtvis roligare i år två och tre?
      Men om du känner att det inte verkar vara någonting för dig, så tycker jag att du bör fundera och om möjligt, samtala med en syv. Försök att tänka dig om vad du skulle vilja pyssla med för stunden, om du är "skoltrött" så finns det utbildningar med mera praktiska ämnen. Försök att tänka ut någonting, även om det är skitsvårt.
       Jag hoppas att dina föräldrar lyssnar på dig om du absolut inte känner att det är någonting för dig, det som du går nu. Ge det lite mer tid, men JAG tycker inte att det är värt att studera någonting som HUVUDSAKLIGEN är ointressant eller som är slöseri.
      Ifall du känner att du har mycket kunskap så kan du möjligtvis kunna hoppa upp ett steg om du skolar gymnasiet vill säga, om lärling är jag ovetande tyvärr. Man ser vad studenterna lär sig, inte vad dom redan kan, därför så kan skolorna ofta skapa något special men att man ändå "prickar-av" kraven för år ett.

Jag vet inte om jag hjälpte någonting, men hoppas att det löser sig iallafall.!!


   
SvaraCitera
xhosa

Om du kan få tag på ett jobb för att vila dig från skolan så är det ju en möjlighet. Jag skulle söka till kommunal sophämtning eller ett jobb på kommunens verksamhet för anpassning av, du vet folk som inte vet vad de vill eller som haft det skitjobbit i sina liv. Det låter vansinnigt men faktum är att såna här jobb ofta skapar bra team, man får se saker man inte sett tidigare och jobbet innebär väldigt mycket social kontakt. Andra kommeratt bli beroende av att du hjälper till och då känner man i praktiken att man betyder nåt för andra.

Jag jobbade ett par år i verkstadsindustrin och där fick man lära sig att sköta sig för att andra inte  skulle råka illa ut. Det var rätt jobbigt för mig på den tiden men samtidigt lärde man sig att förstå att jobbarkompisarna hade egna liv och svårigheter. Jag fortsatte med helt andra saker senare, pluggade och läste kurser på universitetet, men jag tänker ofta tillbaka på den här tiden som en resurs. Det var en bra tid.

Lycka till med funderingarna!


   
SvaraCitera