Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra utan dator?


Ämnesstartare

Hej UM.

Min dator har börjat sjunga på sin sista vers, jag misstänker att stackaren inte klarar sig längre än till efter sommaren, om ens det. Jag är lite osäker.

Jag känner själv att jag inte vill köpa en ny dator, just för att jag vill lägga pengarna på någonting annat. Jag misstänker att jag inte kommer kunna spela särskilt mycket, beror på om jag orkar fixa problemet eller inte. I alla fall, mina vänner umgås jag med till nästan 70% med via datorn, vi spelar då tillsammans. När jag inte längre kan spela dator ger det mig massa dötid som jag kan lägga på annat, MEN VAD? Om de fortsätter spela som vanligt så hinner jag ändå vara med dem, men hur jag ska spendera all annan tid vet jag inte riktigt. Läsa en bok, teckna eller så låter inte särskilt kul, inte slösurfa på datorn heller. 

Så UM, vad bör jag göra? Skaffa fler vänner som inte spelar lika mycket spel? Skaffa en ny hobby, eller embrace:a att jag gått ett steg närmare stenåldern?

EDIT: Jag insåg nu att tråden ser ut som världens största i-landsproblem, "Höhö vad ska jag göra nu utan dator som jag är så priviligierad att ha" -> men för någon som spenderat sin tid vid datorn rätt så mycket är det svårt att komma på något annat.


   
Citera

Måste du vara utan dator? Felsöka vilken del som håller på o lägga ner är nog inget svårt. Är det hårddisken så är det ganska lätt och billigt att fixa. Dock tidskrävande för att installera allt igen men det är väl bättre än att vara utan? Jag tycker att du ska ta reda på vad I din dator som håller på att haverera och sen eventuellt återkomma.

Hjärta


   
SvaraCitera
L Y S

stiftelse: Jag känner själv att jag inte vill köpa en ny dator

Lösning, köp inte en ny, köp en begagnad. Blink Har du en PC? Vissa komponenter kan man själv byta ut och förnya, men man behöver läsa på en del innan.

stiftelse: Så UM, vad bör jag göra? Skaffa fler vänner som inte spelar lika mycket spel? Skaffa en ny hobby, eller embrace:a att jag gått ett steg närmare stenåldern?

Bra fråga, finns det något som du intuitivt känner att du skulle vilja utforska mer som hobby?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Lösning, köp inte en ny, köp en begagnad. Blink Har du en PC? Vissa komponenter kan man själv byta ut och förnya, men man behöver läsa på en del innan.

Bra fråga, finns det något som du intuitivt känner att du skulle vilja utforska mer som hobby?

Jag vet faktiskt inte. Jag är egentligen en allätare utan dess like. Sätt mig framför ett piano och jag underhåller mig själv i timmar, eller med en penna i handen och vipps så har du något känslomässigt kladd. Vad jag försöker säga är att jag är öppen för det mesta, vilket gör det ännu svårare att bestämma Skeptisk

Och ja, med "ny" menade jag en som är "ny" för mig, beggad har jag ingenting emot, särskilt eftersom det är billigare för en 15-pojk att pröjsa för. Har en prebuild just nu som ändå hållit ett par år, med rätt så lite utrymme för uppgradering Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Måste du vara utan dator? Felsöka vilken del som håller på o lägga ner är nog inget svårt. Är det hårddisken så är det ganska lätt och billigt att fixa. Dock tidskrävande för att installera allt igen men det är väl bättre än att vara utan? Jag tycker att du ska ta reda på vad I din dator som håller på att haverera och sen eventuellt återkomma.

Hjärta

Alltså, jag misstänker att det är fläktarna och CPU:n som försöker kaosa med mig.

När jag spelar ett spel kan det ta ett tag för fläktarna att dra igång, som om datorn prioriterar annat än just fläktarna ett tag. Innan de hinner starta så blir CPU:n varm och överhettad, och datorn bara dör. Mest troligen av överhettning Cool


   
SvaraCitera

Ring mig


   
SvaraCitera

stiftelse:

Alltså, jag misstänker att det är fläktarna och CPU:n som försöker kaosa med mig.

När jag spelar ett spel kan det ta ett tag för fläktarna att dra igång, som om datorn prioriterar annat än just fläktarna ett tag. Innan de hinner starta så blir CPU:n varm och överhettad, och datorn bara dör. Mest troligen av överhettning Cool

Detta låter som mjukvaruissues. Du kan overrida hur datorn styr fläktarna och själv ställa upp fläktar för både grafikkort och processor till den % du vill innan du börjar spela. Lek runt lite, hitta en hastighet som är lagom och inte högljudd, spara som profil så du slipper hålla på varje gång. O inför varje spelsession laddar du bara profilen.

Hjärta


   
SvaraCitera
Haien

Är det en stationär dator är en enkel lösning att helt enkelt koppla in cpufläkten på en annan fläktkontakt.

Är det en bärbar dator kan du tejpa dit ett dammsugarmunstycke på fläktutblåset och köra dammsugaren när du använder datorn. Alternativt öppna upp och plocka ut damm som troligen bromsar fläkten.


   
SvaraCitera

Som Haien säger kan det vara en bra idé att öppna upp och rensa på damm. Det samlas genom åren och kan ha rätt stor påverkan på kylförmågan.

Dessutom kan du ju dra upp fläktarna med mjukvara som Storchen säger. Är det en stationär kan du även köpa nya kylare och fläktar, betydligt billigare än att köpa en helt ny dator.

Det kan dock vara bra att dubbelkolla att det faktiskt är överhettning som är problemet. Ladda ner exempelvis HWMonitor och kolla temperatur för processor och grafikkort i samband med att du startar upp någonting. Temperaturer uppemot ca 70-90 grader kan vara OK, beroende på modell och om det är stationär eller laptop (laptop är generellt sett byggda för att tåla högre värme än stationära).


   
SvaraCitera