Aviseringar
Rensa alla

Vad ska man döpa denna till ens?


M04
 M04
Ämnesstartare

Hm okej ja men jag hade bara en fundering om vad som egentligen kallas för ”våldtäkt” för har hört att mp ha tycker väldigt olika

just eftersom att det finns de som endast kallar det för de när det gäller sex liksom rakt av kort och enkelt.
medans sen finns de vissa som tycker det även är våldtäkt så länge de e en sexuell handling av någon form mot ett nej eller motstånd/utan samtycke,

tex vissa tycker att om;
en kille tvingar en tjej att skicka en viss typ av bild och video till han,
kille tvingar en tjej att göra vissa handlingar med honom och hans kropp sexuelt
eller kille tvingar sig på henne med sexuella handlingar som inte är sex. 

Medans vissa inte tycker att alla dem faller under samma ”brott”, 

jag vet inte varför jag började tänka ja på de nu eller vad jag egentligen försöker komma fram till meen ja

(+ tänkte bara på vissa händelser som hänt i mitt liv med just killar och lite halvt  kanske sånna saker å jag som inte kan kontrollera mina tankar lol börjar lätt övertänka väldigt oklart på saker hah)


   
Citera
M04
 M04
Ämnesstartare

Väldigt random i know, och som sagt vet inte vad jag ens försöker få fram på de sättet lol

men tänker bara att vart går grenarna till ”övergrepp” egentligen? Om man kortfattar det typ i guess 


   
SvaraCitera

Våldtäkt har en väldigt bred betydelse i Sverige, det är också därför Sverige kallas för "the capital of rape". Men det är bara för vi bedömer fler handlingar som våldtäkt. 

Men man måste också veta att det är skillnad på sexuellt övergrepp och våldtäkt. Våldtäkt är egentligen helt enkelt ofrivilligt samlag eller en handling som kan jämföras med samlag. 

Till exempel; Om gärningsman på något sätt tvingar ett offer att penetrera sig själv med något så kan det anses som våldtäkt. 


   
SvaraCitera

Väldigt enkelt förklarat skiljer lagen väldigt kraftigt på om den sexuellt utnyttjade alt våldtagna är UNDER 15 år eller 15 år och äldre. Samt naturligtvis om våldtäktsmannen är fyllda 18 år och kan dömas till fängelse eller är under 18 år och ska pysslas om och skämmas bort av sociala myndigheter.

Är den sexuellt utnyttjade alt våldtagna UNDER 15 år och våldsförövaren 18 år och äldre så är sannolikheten väldigt STOR för en fällande dom.
Är den sexuellt utnyttjade alt våldtagna UNDER 15 år och våldsförövaren under 15 år så blir det INGEN brottspåföljd över huvud taget. Samma sak gäller om våldsförövaren är mellan 15 och 18 år. I båda fallen kommer han att pysslas om och skämmas bort av sociala myndigheter.
Är den sexuellt utnyttjade alt våldtagna ÖVER 15 år och våldsförövaren 18 år och äldre så är sannolikheten väldigt väldigt väldigt LITEN för en fällande dom. Läs mitt inlägg HÄR!


   
SvaraCitera

Det finns olika typer av sexuella övergrepp/sexuellt utnyttjande. Ett sexuellt övergrepp kan ske utan att våld används precis som att det går att utnyttja någon annan sexuellt utan våld. Därav blir våldtäkt ett ganska missvisande ord då det missvisande pekar mot just att våld har används under det sexuella övergreppet vilket inte alltid sker.


   
SvaraCitera