Aviseringar
Rensa alla

Vad ska man göra om man hamnar i en fallande hiss?


framtidstron är död:

Om man har en färdig överlevnadsstrategi så slipper man ju det.

Vet inte hur snabbt en hiss kan falla men klarar man av att tänka klart under den tiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har också tänkt på detta! jag är livrädd för hissar och rulltrappor iopfs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

jag tror bestämt att man ska lägga sig ner för att fördela kraften över hela kroppen.

På mage eller på rygg, vad skulle du föreslå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Vet inte hur snabbt en hiss kan falla men klarar man av att tänka klart under den tiden?

Grejen är ju att om man redan har överlevnadsstrategin klar och nöter in den lite så slipper man tänka. Man bara gör.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Grejen är ju att om man redan har överlevnadsstrategin klar och nöter in den lite så slipper man tänka. Man bara gör.

Ja, men hur ska man träna in det så det sitter i ryggmärgen? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

På mage eller på rygg, vad skulle du föreslå?

ingen aning [sad]
Sidan skulle jag nog satsa på efter som det finns lagomt med fläsk där [y] om man har nått[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

jag har också tänkt på detta! jag är livrädd för hissar och rulltrappor iopfs.


   
SvaraCitera

I vilket fall som helst så (självklart beroende på hur högt fallet är, men brukar vara rätt högt bara från 2-3e våningen) bör man dö eller skada sig otroligt svårt hur man än gör.

Om man lägger sig ned då, helt platt! Säger det bara SPLASH då eller? Haha vettefan asså.. xD [rolleyes]

mopsen:

jag är livrädd för hissar och rulltrappor iopfs.

+1

EDIT: Ser att ni redan skrivit om det. Oops. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Ja, men hur ska man träna in det så det sitter i ryggmärgen?

Jag tror (eller snarare vet) att jag funkar så att jag automatiskt skulle göra det som jag vet att man ska göra, utan att tänka. Måste bara veta vad man ska göra!


   
SvaraCitera

problemet är ju förståss att även om hissen stannar så kommer man själv inte att göra det. (utan att krascha)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Amen jag tänker mig att man liksom lättar lite, men sen står relativt stadigt igen, och sen kommer en smäll när man slår i botten som får en att falla omkull.

Ja, det är vad jag skulle tro också. Fast vet inte vad som faller snabbast, du, hissen eller lika snabbt med tanke på att man är i hissen.
Hjälper nog inte att hoppa precis innan heller för man har ändå ungefär samma fart ner som hissen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

På mage eller på rygg, vad skulle du föreslå?

Rygg. Även när man faller gäller det att se till att landa på ryggen, så absorberar den det mesta av smällen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

ingen aning

Man bör ju skydda nacken på något vis, undrar om det är smartast att spänna den rak eller att vara avslappnad för att undvika alltför mycket skada?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Grejen är ju att om man redan har överlevnadsstrategin klar och nöter in den lite så slipper man tänka

Öva i vältrafikerade hissar. Rolig syn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

så absorberar den det mesta av smällen.

Fast det är väl bättre att magen absorberar smällen än ryggen. Ett ryggbrott och en förlamning hela livet är ju inte så kul. Hellre bryter jag några revben isf. Iofs är det ju inte så bra med ordentliga smällar på organ heller.

kebu12:

Fast vet inte vad som faller snabbast, du, hissen eller lika snabbt med tanke på att man är i hissen.

Inte jag heller, därför jag vill ha någon fysikkunnig!


   
SvaraCitera