Aviseringar
Rensa alla

Vad ska vi tro på?


Ämnesstartare

Lyssnade just på en podcast med Cissi Wallin, hon pratade om att allt färre i Sverige är troende, allt fler går ur kyrkan, jag har också övervägt att gå ur för att jag inte tror. Det känns som att många hånar de som är religiösa. Men vad ska vi tro på?

Jag hade gärna trott på Gud. Det skulle kännas tryggt. Tro på himlen. Såg i någon amerikansk tv-serie där ens son dog och folk frågade hur hon kunde vara så stark, då sa hon att det var för att hon visste att de skulle ses igen. Tänk vad skönt att verkligen tro på något sånt. 

Vad tror ni på? Gud? Allah? Himlen? Buddha? Spöken? Vad händer efter döden? Vad ger er hopp?


   
Citera
Ämnesstartare

Absolut ingenting ger mig hopp, tjolahopp tjolahej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har gått ur kyrkan pga att jag vet inte hur det ligger till och tror inte dom gör det heller, plus att jag blev stri när jag så skattekvittot. Jag tror man får försöka leva gött på jordelivet pga det är det enda vi egentligen känner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Lyssnade just på en podcast med Cissi Wallin, hon pratade om att allt färre i Sverige är troende, allt fler går ur kyrkan, jag har också övervägt att gå ur för att jag inte tror. Det känns som att många hånar de som är religiösa. Men vad ska vi tro på?

Jag hade gärna trott på Gud. Det skulle kännas tryggt. Tro på himlen. Såg i någon amerikansk tv-serie där ens son dog och folk frågade hur hon kunde vara så stark, då sa hon att det var för att hon visste att de skulle ses igen. Tänk vad skönt att verkligen tro på något sånt. 

Vad tror ni på? Gud? Allah? Himlen? Buddha? Spöken? Vad händer efter döden? Vad ger er hopp?

http://syntheism.org/  tror jag på 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: jag har också övervägt att gå ur för att jag inte tror.

Bara att göra det. Det är skitdumt att vara kvar om man inte är troende.

Fingerprints: Men vad ska vi tro på?

Inget, eller vad som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror egentligen inte på något speciellt. Jag istället att man efter döden kommer till sin egen himmel eller hur jag nu ska uttrycka mig. 

Men jag menar att man te.x kommer bo där man ville bo, alla man älskar är där.Man behöver inte tänka på pengar osv, man får helt enkelt leva så som man alltid velat leva.

Dock så tänker jag inte så jätte mycket mer på det här, jag försöker att ha kul så länge som jag lever istället.

Vet egentligen inte hur jag ska förklara, men men, jag försökte i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror på ingenting typ. Döden är döden och ingenting kommer hända därefter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom att tiden är relativ kanske ens sista ögonblick dras ut i oändlighet varpå man efter enorm uttråkning blir "galnare" och "galnare" och därmed skapar sin egen låtsasvärld inne i sitt eget huvud, och beroende på diverse faktorer (t.ex. om man är en "god" eller en "ond" person) så blir det nice eller bajs.

Detta skapar alltså teoretiskt ett koncept mycket liknande "himmel" och "helvete", fast aa vene.. inte särskilt hoppgivande :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror att konst är det man ska tro på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ateism utesluter inte hopp. Vi har oerhört tur som ens existerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:
Ateism utesluter inte hopp. Vi har oerhört tur som ens existerar.

men vad ska vi tro på? För att få hopp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingenting.

Tänker att tiden efter jag dött kommer vara som tiden innan jag var född. Och har inget att klaga på där. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:
Eftersom att tiden är relativ kanske ens sista ögonblick dras ut i oändlighet varpå man efter enorm uttråkning blir "galnare" och "galnare" och därmed skapar sin egen låtsasvärld inne i sitt eget huvud, och beroende på diverse faktorer (t.ex. om man är en "god" eller en "ond" person) så blir det nice eller bajs.

Detta skapar alltså teoretiskt ett koncept mycket liknande "himmel" och "helvete", fast aa vene.. inte särskilt hoppgivande :s

då verkar du jo tro på något iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är ateist eller buddhist.


   
SvaraCitera