Aviseringar
Rensa alla

Vad skulle du gjort i denna situation?


Ämnesstartare

om du stötte på en människa som ligger medvetslös.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8030261.ab

givetvis så skulle 99% av alla skriva att de skulle hjälpa till, men är fallet verkligen så?

Tittar vi på denna film så kan vi se att det ibland tar över en timme innan någon gör något och då är personen redan död:

en kvinna i Italien blir medvetslös varav mängder med folkmassor passerar som om ingenting har hänt och efter många många minuter så går man sakta framåt och då är det naturligtvis redan försent:

här har vi en undersökning som gjordes och resultatet är verkligen oroväckande, varför är människan så kall? det går bortom all min logik att personer går förbi utan att göra något.


[cry][cry][cry]


   
Citera
Ämnesstartare

tror ja skulle gå fram vet ej säkert men brukar hjälpa folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärligt talat?
Jag skulle först typ stirra skräckslaget. Sen skulle jag se mig omkring om det fanns andra människor i närheten. Om det fanns skulle jag ropa på hjälp. Var det helt folktomt skulle jag bli ännu räddare och då vet jag inte riktigt vad jag skulle göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gick utanför centrum och såg en man som hade ramlat av sin rullator och slått huvudet i asfalten.. var en ung kille som var där men visste inte riktigt vad han skulle göra. jag stannade upp och ringde 112 och stannade tills polisen kom.. varför skulle jag inte? förstår inte hur människor tänker annars.


   
SvaraCitera

Jag hade nog tafatt försökt med hjärt- och lungräddning utefter det man lärt sig i skolan. Samtidigt hade jag ringt 112 och hållt mobilen tryckt mot örat med axeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

varför skulle jag inte? förstår inte hur människor tänker annars.

tittade du på videon, det var minst 50 personer som gick förbi innan en person kom fram vilket ger oss att 98% tänker helt annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Välkänt fenomen och sådant där är vanligt på platser där det är mycket folk.
Alla tänker att någon annan redan har gjort eller tänker göra något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hoppas ju att jag skulle ingripa - och jag intalar mig själv att så är fallet. Men eftersom jag aldrig varit i situationen så kan jag ju inte svara helt självklart.
Däremot så har jag gripit in vid misshandel osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror att jag skulle hjälpa. Hittade en tant på bussen som var medvetslös. Sa till Chauffören och sen la jag henne i framstupa sidoläge. Sen kom ambulansen. Tydligen var hon askänd närkoman och chauffören fick panik när de sa åt honom att det säkert låg massa nålar i bussen [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

om du stötte på en människa som ligger medvetslös.

För det första skulle jag kolla om den är medvetslös eller ej.
Skulle sedan hjälpa så gott jag kunde.

Läste för någon månad sedan om flera skrämmande exempel i en bok från skolan om några saker.

bl.a om ett brott sker och det är flera som är närvarande så tror alla att någon kommer att ringa polisen och andra ingripa så man själv slipper.
Dock i många fall så gör ingen något.
Är man ensam eller väldigt få personer så gör man något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Välkänt fenomen och sådant där är vanligt på platser där det är mycket folk.
Alla tänker att någon annan redan har gjort eller tänker göra något.

tror snarare att alla tänker på något annat än just att en medmänniska är inne på sina sista sekunder i sitt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

tror snarare att alla tänker på något annat än just att en medmänniska är inne på sina sista sekunder i sitt liv.

dock visar studier att det är som Myksa, och jag före ditt inlägg, sa [cute]
men stämmer såklart inte in på alla fallen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

människan är ond, kall och genomrutten.

men jag är 110 % säker på att jag skulle gått fram och hjälp nån som är mevetslös. så länge jag själv inte riskerar att förlora livet så skulle jag nog föröska hjälpa min medmänniska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

tittade du på videon, det var minst 50 personer som gick förbi innan en person kom fram vilket ger oss att 98% tänker helt annorlunda.

Ja? Skrev jag någonting som talade emot det? Jag förstår bara inte hur människor kan agera annorlunda. Dessutom var det typ 5, inte 50.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Ja? Skrev jag någonting som talade emot det? Jag förstår bara inte hur människor kan agera annorlunda. Dessutom var det typ 5, inte 50.

du sa att du inte förstår hur man kan tänka annorlunda och jag skrev att majoriteten tänker annorlunda. första klippet från Italien får jag räknar jag till 24, andra klippet så är det betydligt fler än så när det sista scenariet utspelar sig.


   
SvaraCitera