Aviseringar
Rensa alla

Vad skulle få dig att tro på en skapare av universum?


Ämnesstartare

Vad skapade Gud?
Hur fungerar Gud?
Vad är Gud?

Om någon kan visa fram obestridda bevis som förklarade dessa tre frågor skulle jag börja tro på en skapare av universum. Detta betyder dock inte att denna skapare fortfarande existerar eller att någon av alla de otaliga religionerna på jorden innehar den ultimata sanningen.

Skulle jag få svar på dessa tre frågor skulle jag tro på en skapare. För tillfället förhåller jag mig därför neutral och skeptisk till att en skapare skulle ha skapat universum, av den orsaken att vi helt enkelt inte har tillräckligt med kunskap för att kunna veta detta i nuläget. Dessutom fungerar universum oberoende av gudomligt ingripande att det lika gärna kan ha skapat sig själv. Det är intressant att fundera över, men jag är av den åsikten att vi människor inte kan veta helt säkert i nuläget.

Vad skulle få dig att tro på en skapare av universum?


   
Citera
Ämnesstartare

AGCT:

Om någon kan visa fram obestridda bevis som förklarade dessa tre frågor skulle jag börja tro på en skapare av universum.

För mig skulle det räcka med mycket mindre. Eftersom man inte kan lägga fram obestridbara (jag gissar på att det var det du menade) bevis för hur något fungerar om man inte vet att det finns, så kräver jag endast 2 saker:
1. Någon form av empirisk bevisning för att guden finns.
2. Någon form av empirisk bevisning för att sagda gud skulle ha skapat jorden.

Det lättaste för Gud själv vore väl om han helt enkelt kom ner och berättade det för mig, det hade jag verkligen nöjt mig med.


   
SvaraCitera

Håller med stringen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

(jag gissar på att det var det du menade)

Jo, det har du rätt i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det lättaste för Gud själv vore väl om han helt enkelt kom ner och berättade det för mig, det hade jag verkligen nöjt mig med.

Wörd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Vad skulle få dig att tro på en skapare av universum?

Exakt kunskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillMonstret:

Stringburka: Det lättaste för Gud själv vore väl om han helt enkelt kom ner och berättade det för mig, det hade jag verkligen nöjt mig med.

Ingen människa kan se Skaparen Gud och överlva


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Ingen människa kan se Skaparen Gud och överlva

[zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

Jag kräver nog inga logiska bevis. Jag kräver nog bara att jag ska känna Guds närvaro och verkligen känna att han vakar över mig.

Hittills har det inte skett och det kommer aldrig hända.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Ingen människa kan se Skaparen Gud och överlva

Vore det inte lätt för Jehova (om han nu är den rätta guden) att skicka budbärare som förtäljde om hans existens? Om en eller flera änglar flög över hela jorden och berättade för människorna om Gud tror jag att han skulle bli mycket mer trodd än vad han är nu.

Änglar kan väl bli sedda utan att du riskerar att dö?


   
SvaraCitera

AGCT:

Änglar kan väl bli sedda utan att du riskerar att dö?

Sen kan man väll tänka sig att det inte vore något problem för en allsmäktig att göra så vi inte dör under tiden vi ser han ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Jag kräver nog inga logiska bevis. Jag kräver nog bara att jag ska känna Guds närvaro och verkligen känna att han vakar över mig.

Hur menar du känna hans närvaro? Hur vet man att det är Gud och inte paranoia, liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Vore det inte lätt för Jehova (om han nu är den rätta guden) att skicka budbärare som förtäljde om hans existens?

Bibeln. läs Hans ord Bibeln.

Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Uppenbarelseboken 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

2 Timoteus 3:16 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”

Psalm 15:1, 2
”Jehova, vem får vara gäst i ditt tält? Vem får bo på ditt heliga berg? Den som vandrat oklanderligt och utövar rättfärdighet och talar sanning i sitt hjärta.”

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Erik112:

"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Då Bibelns skrevs hade man långt ifrån den kunskap vi besitter nu. Vi kan förklara vad himlen och jorden är. Vi kan förklara sjukdomar, medfödda handikapp, tidvattnet, åskan, jordbävningar och mycket mer. Människor förklarade det okända med förklaringen att det måste vara gudomliga makter bakom det hela.

Mycket av vad som förundrade forntidens människor går att förklara i vår tid. Allt vet vi inte och det kommer vi antagligen aldrig att göra.

Erik112:

"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

Detta är något jag finner ganska märkligt. Varför behöver Jehova äras? Är han så självfixerad att han behöver skapa en varelse som ska ära och dyrka honom?

Erik112:

”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”

Endast för att Bibeln förtäljer oss om hur vi ska leva för att blidka Gud och att Guds ord är sanna, behöver inte detta betyda att det är sant.

Erik112:

”Jehova, vem får vara gäst i ditt tält? Vem får bo på ditt heliga berg? Den som vandrat oklanderligt och utövar rättfärdighet och talar sanning i sitt hjärta.”

Endast för att Bibeln hävdar att allt som finns är Guds verk, behöver detta inte vara sant.

Erik112:

”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Endast för att det i Bibeln står att skriften förtäljer Guds ord, behöver detta inte vara sant. Jag tror att Bibeln skapades av människor som trodde sig ha kontakt med Gud. Varken mer eller mindre.

Du svarade dock aldrig på min fråga.

AGCT:

Vore det inte lätt för Jehova (om han nu är den rätta guden) att skicka budbärare som förtäljde om hans existens?

Om Jehova existerar varför vill han inte förtälja om sin existens för att övertyga människor att tro på honom och därmed rädda många fler människor undan helvetet eller icke-existensen eller vad du än tror på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Då Bibelns skrevs hade man långt ifrån den kunskap vi besitter nu.

AGCT:

Mycket av vad som förundrade forntidens människor går att förklara i vår tid.

Vilket visar att då t ex Moseboken skrevs fanns det kunsjap som man inte visste förrän på senare år som visar att en högre intelligens läg bakom.

AGCT:

Om Jehova existerar varför vill han inte förtälja om sin existens för att övertyga människor att tro på honom

Precis vad han gör, men man kanske inte vill se.

Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”


   
SvaraCitera