Aviseringar
Rensa alla

Vad skulle kulturmarxisten ha gjort?


Ämnesstartare

För alla världens frågor, kulturmarxisten leder er på vägen. [cheers]


   
Citera
Ämnesstartare

Nej för fan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför blev du marxist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Varför blev du marxist?

Jag har läst kommunist manifestet och jag delar uppfattningen att även om borgligheten har gjort sig av med tyranner och religiösa överheter. Så behöver vi vara mer radikala för att uppnå en frihet som är mer än formell. Problemet med kapitalism är i grunden att makt och status tilldelas på ett sätt som är irrelevant för samhället nu. Problemet är alltså inte att människor äger saker, utan att de får makt över hur samhället ska formas på gamla eller irrelevanta meriter. Vad de har gjort tidigare i sitt liv, eller vad deras släktingar har gjort. Det skapar intressen som bromsar produktivitet och kreativitet. En vilja till regressivitet och fascism. Jag kan svara mer utförligt på frågan om så önskas.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

För alla världens frågor, kulturmarxisten leder er på vägen. [cheers]

Mina favoritlångkalsonger är trasiga vid en benet. Vad jag ska jag göra?[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Mina favoritlångkalsonger är trasiga vid en benet. Vad jag ska jag göra?

Acceptera att dom är trasiga. Jag hade nog också försökt att laga dom om möjligt (eftersom jag gillade dom).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

har läst kommunist manifestet och jag delar uppfattningen att även om borgligheten har gjort sig av med tyranner och religiösa överheter. Så behöver vi vara mer radikala för att uppnå en frihet som är mer än formell. Problemet med kapitalism är i grunden att makt och status tilldelas på ett sätt som är irrelevant för samhället nu. Problemet är alltså inte att människor äger saker, utan att de får makt över hur samhället ska formas på gamla eller irrelevanta meriter. Vad de har gjort tidigare i sitt liv, eller vad deras släktingar har gjort. Det skapar intressen som bromsar produktivitet och kreativitet. En vilja till regressivitet och fascism. Jag kan svara mer utförligt på frågan om så önskas.

Jag är intresserad av politik så du kan gärna svara mer utförligt [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Jag är intresserad av politik så du kan gärna svara mer utförligt

Okej, generella frågor får generella svar. Om jag kallar mig marxist så är jag det på samma sätt som Slavoj Zizek är marxist. Jag tror inte att någon av de modernistiska ideologierna har svaret på dagens problem, eller kan appliceras på vad vi möter nu i och med Internet. Världen är mer komplex idag än någonsin...


   
SvaraCitera