Aviseringar
Rensa alla

Vad svenskar tycker att finländare.


Ville.
Ämnesstartare

Vad svenskar tycker att finländare? Jag flytta till Sverige nästa år 2020 för 3 månad.


   
Citera

Vi vill fan inte ha nårra mumintroll här!


   
SvaraCitera

jag personligen bryr mig inte om finländare så länge ni kan bete er


   
SvaraCitera

hatar dialekten


   
SvaraCitera

Finland? Markolio.


   
SvaraCitera

Älskar


   
SvaraCitera

Oi, sä oot suomenruotsalainen?


   
SvaraCitera

Det positiva - de är skandinaver dvs de tänker och funkar ungefär exakt som en svensk gör. Va fan... Finland tillhörde ju Sverige från 1249 till 1809. Så egentligen är ju Finland en fd svensk kronkoloni. Synd att vi gjorde oss av med Finland, Danmark och Norge annars hade Sverige varit en stormakt idag - HEJJA VIKINGARNA  Mycket glad

Det negativa - språket naturligtvis. Fattan nada av finländskan. Samt att finländarna super lite mer än var jag tycker är acceptabelt.

En fråga till dig som finländare - hur långt bort ligger det att införa svenskan som modersmål i Finland? Dvs som huvudspråk?

Iom med att både Sverige och Finland är med i EU skulle jag faktiskt kunna tänka mig att flytta till Finländska landsbygden dvs den svenskspråkiga delen. Några tips för mig som svensk?

En fråga till till dig som Finländare - tror du eller anser du att Finländarna har mindervärdeskomplex gentemot Sverige och svenskarna? Ungefär på samma sätt som svenskarna har gentemot jänkarna?


   
SvaraCitera

Min finska vän hade en stor jävla finne i ansiktet och jag sa kolla en finne på en finne och han blev sur och slutade träffa mig, om du inte är like lättkränkt är du välkommen.Glatt skålande


   
SvaraCitera

Ville.:
Vad svenskar tycker att finländare? Jag flytta till Sverige nästa år 2020 för 3 månad.

Din svenska är tyvärr ganska bristfällig. Det du menar är ''Vad tycker svenskar om finländare?'' sen är andra meningen fel också ''jag vill flytta till Sverige nästa år(vilket mer specifikt är) om ca. (cirka) 3 månader.''.
Jag kan främst prata för mig själv men jag har inte något emot finlänningar alls. Sen kanske det blir lite kulturkrock (vad vet jag) men inget som är oöverstigligt.


   
SvaraCitera

politisk realist:
En fråga till dig som finländare - hur långt bort ligger det att införa svenskan som modersmål i Finland? Dvs som huvudspråk?

Hur tänkte du nu? Varför ska finlänningar (finskar) överge det finska språket och bara prata svenska?
Visst du att: det finns en hel del finnar som hatar svenska språket och svenskar och tycker typ att vi är ena jäkla elaka kolonister ungefär?


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Hur tänkte du nu? Varför ska finlänningar (finskar) överge det finska språket och bara prata svenska?

Eftersom Finland har tillhört Sverige i 560 år under förra årtusendet kan ju frågan vara relevant. Dessutom skulle det förena hela Skandinavien då alla rent språkmässigt skulle kunna förstå varandra. Så frågan/önskemålet är ju inte totalt orimligt.

Trevlig-Snubbe: Visst du att: det finns en hel del finnar som hatar svenska språket och svenskar och tycker typ att vi är ena jäkla elaka kolonister ungefär?

Frågan är väl snarare vad majoriteten av det finländska folket vill.


   
SvaraCitera

politisk realist:

Eftersom Finland har tillhört Sverige i 560 år under förra årtusendet kan ju frågan vara relevant. Dessutom skulle det förena hela Skandinavien då alla rent språkmässigt skulle kunna förstå varandra. Så frågan/önskemålet är ju inte totalt orimligt.

Frågan är inte orimlig nej men tänk dig att låt säga Tjeckien har tillhört Tyskland i
ungefär 500 år, ska tjeckerna sluta prata tjeckiska och börja se sig som tyskar?
Eller som att Danmark hade styrt över Sverige i över 500 år, ska vi svenskar sluta prata svenska och bli danskar?

politisk realist: Frågan är väl snarare vad majoriteten av det finländska folket vill.

Jag tror att de ser sig som finnar så jag har svårt att tro att de vill ge upp sin nationella identitet.


   
SvaraCitera

Jag är halvfinne och så ja jag tycker om finländare.

OnkelHubert:
Finland? Markolio.

Sån här rasism ska inte behöva finnas i samhället, Markoolio är ett skällsord!


   
SvaraCitera

Sopptuna: Markoolio är ett skällsord!

Han är min barndomsidol så nej!


   
SvaraCitera