Aviseringar
Rensa alla

Vad tänker du om någon som blir generad?


Ämnesstartare

dazed_and_confused:

önskar jag kunde vara politiskt här, antar att jag ser det som omanligt eller nåt att bry sig och oroa sig så mycket vad folk tänker om en kanske. Kan inte förneka vad jag känner liksom

Ja alla har sina åsikter och det är bra, för om alla skulle ha samma åsikt skulle jag typ begå självmord. Usch, en värld där alla tycker och tänker samma får mig att bli irriterad[tard]

Hehe, låter lite psykopat, men är inte det[cute][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FLTH:

Hehe, låter lite psykopat, men är inte det[cute][smile]

du låter vettig tycker jag men jag kan också ha psykopatiska drag [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

du låter vettig tycker jag men jag kan också ha psykopatiska drag

Tack, eller vad man nu svarar på det[shake][rolleyes]

Skönt att inte vara ensam[bigsmile][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FLTH:

Skönt att inte vara ensam[bigsmile][y]

hur jävla nöjd du nu är med själva sällskapet är väl kanske en annan femma 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

hur jävla nöjd du nu är med själva sällskapet är väl kanske en annan femma 😀

Och den femman skiter vi i [y]


   
SvaraCitera

oftast blir jag generad å personens vägnar, och känner med denne.

förstår mig inte riktigt på folk som blir arga/irriterade... varför då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FLTH:

Och den femman skiter vi i [y]

gulligt av dig [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

förstår mig inte riktigt på folk som blir arga/irriterade... varför då?

De känner sig osäkra, förmodligen.


   
SvaraCitera

passaro:

De känner sig osäkra, förmodligen.

jo, alltså, jag blir också osäker om någon blir generad, det kan jag förstå, men hur man omsätter det i ilska är för mig ett mysterium. även fast jag är väl medveten om att det ofta ter sig så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

men hur man omsätter det i ilska är för mig ett mysterium. även fast jag är väl medveten om att det ofta ter sig så.

Nu är jag inte så påläst inom psykologi, men försvarsmekanism?


   
SvaraCitera

passaro:

Nu är jag inte så påläst inom psykologi, men försvarsmekanism?

eller socialpsykologins skam-vrede-spiral kanske, att man förtränger skam med hjälp av vrede, men det handlar inte direkt om sådana här saker egentligen, utan mer skam som dras över ens hela persona, t.ex. missbruk eller yrkeskriminalitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

eller socialpsykologins skam-vrede-spiral kanske, att man förtränger skam med hjälp av vrede, men det handlar inte direkt om sådana här saker egentligen, utan mer skam som dras över ens hela persona, t.ex. missbruk eller yrkeskriminalitet.

Fast det är väl själva situationen som de finner obekväm och inte just specifikt mot personen i fråga som blir generad - dvs. om det är så att de finner det obekvämt och därav ilskan/irritationen.

lulz, fail stavfel jag fick till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Om en tjej i klassen eller varsom helst bara blir generad helt plötsligt när man frågar denne något, vad tänker ni om den då?

Att jag ställt en dum fråga.


   
SvaraCitera

passaro:

Fast det är väl själva situationen som de finner obekväm och inte just specifikt mot personen i fråga som blir generad - dvs. om det är så att de finner det obekvämt och därav ilskan/irritationen.

ja, det var lite det jag for efter... goffman skriver om detta litegrann, vill jag minnas. att man känner med den som brister i sitt rollframträdande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Beror på i vilken situation personen blir generad. Oftast blir jag nyfiken på varför (förutsatt att det inte är obv) och vill veta mer.


   
SvaraCitera