Aviseringar
Rensa alla

Vad tillför det livet?


Ämnesstartare

Vad tillför det erat liv egentligen, ni som är troende, alltså hur kan livet vara lättare att leva om alla frågor redan är besvarade och livet är ganska meningslöst. Sen det där med att gud ser er hela tiden, är inte det en väldigt obehaglig känsla att någon alltid kollar på er och vet vad ni gör? Att ni är ett "experiment" (jag vet att detta bara är en teori men om ni tror på den teorin!)

[Jag har ingen som helst lust att sitta och argumentera med religiösa om evolution och bibel i den här tråden, utan är bara nyfiken.]


   
Citera

Livet är väl det man utför enligt reglerna osv i utbyte mot livet i paradiset/himlen/whatever, man betalar väl? [confused]

Fast jag är å andra sidan inte religiös.


   
SvaraCitera

Kouku:

Vad tillför det erat liv egentligen, ni som är troende, alltså hur kan livet vara lättare att leva om alla frågor redan är besvarade och livet är ganska meningslöst.

Så meningen med ditt liv är att svara på egentligen helt irrelevanta frågor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Så meningen med ditt liv är att svara på egentligen helt irrelevanta frågor?

Nej men att fundera och att lära mig saker, att känna att jag har kontroll över mitt eget liv och inte ha någon som bestämmer allt och vet exakt vad som ska hända. Att upptäcka nya grejer genom forskning osv, hade inte detta funnits hade jag nog tyckt att det mesta varit ganska meningslöst, ja. Jag är intresserad av hur världen är uppbyggd.

dazed_and_confused:

Livet är väl det man utför enligt reglerna osv i utbyte mot livet i paradiset/himlen/whatever, man betalar väl? [confused]

Jaha, paradiset, och sen då liksom? Live happily ever after, fyfan vilken ångest jag skulle fått om jag visste att jag skulle leva i paradiset i all evighet.[tard]


   
SvaraCitera

Kouku:

Nej

Öh, Ditt första svar sa nej men din text sa ja.

Menar du för övrigt bara kristendomen eller alla livsåskådningar som har med en skapare att göra?


   
SvaraCitera

Kouku:

Jaha, paradiset, och sen då liksom? Live happily ever after, fyfan vilken ångest jag skulle fått om jag visste att jag skulle leva i paradiset i all evighet.[tard]

Jag kan definitivt hålla med dig men religiösa är ju inte alltid hundra procent klartänkta. [confused]

Beroende på religion kan man ju också reinkarneras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Öh, Ditt första svar sa nej men din text sa ja.

Menar du för övrigt bara kristendomen eller alla livsåskådningar som har med en skapare att göra?

Enligt din åsikt ja, jag tycker inte dessa frågor är irrelevanta. Om de är irrelevanta vad fan är då relevant i livet?

Jag menar livsåskådningar som har en skapare som har förutbestämt allt och som har kontroll över allt.


   
SvaraCitera

Kouku:

Enligt din åsikt ja, jag tycker inte dessa frågor är irrelevanta. Om de är irrelevanta vad fan är då relevant i livet?

Ja fast de har ju ingen egentlig påverkan på ditt liv. Så egentligen är de ju irrelevanta om det nu inte var så att just du kände så stark för detta. Går liksom att ha exakt samma liv om man vet detta eller inte.

Kouku:

Jag menar livsåskådningar som har en skapare som har förutbestämt allt och som har kontroll över allt.

Jag tror inte på en skapare men jag är öppen för att det kan finnas en. Tror dock i alla fall att exakt allt är förutbestämt.


   
SvaraCitera