Aviseringar
Rensa alla

Vad tillför queer till HBT ?


Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jag tycker Queer är ett absurt koncept, jag förstår inte vad det har med HBT rörelsen att göra. 

folk som inte passar in i någon av de ramarna, inte identifierar sig med något kön, tycker att kön (eller genus) är en glidande skala och ingen dikotomi.

mynona:
Såvitt jag minns ingick inte q i Jr. HBT:s användarnamn. 

haha smickrande att du direkt tolkar som att tråden handlar om mig :£

Biologen:
ett q

:D:D:D:D:D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fluga tycker jag fortfarande är stilfyllt.


   
SvaraCitera
mynona

df rqp: haha smickrande att du direkt tolkar som att tråden handlar om mig :£

Det påminde mig om ditt namn, som alltid påminde mig om beteckningen HBTQ men alltid saknade en bokstav och alltid fick mig att reflektera över varför. 


   
SvaraCitera

Nu tänker jag gå till min bokhylla och hämta "Queerfeministisk agenda" och saxa rakt av från den första inledningssidan.

Vad betyder queer?

Vad
betyder queer? Under de senaste, låt mig säga, tretton åren, har en
avsevärd mängd teori, aktivism och annan litteratur gått under rubriken
queer och queerteori. Termen queer och dess betydelse(r) är svåra att
sammanfatta i ett ord eller ens i en mening. Egentligen bör queer inte
preciseras.

Det var ursprungligen en viktig del för det
queerteoretiska förhållningssättet att inte slå fast en exakt betydelse
för begreppet queer. Den amerikanska filosofen, och en av queerteorins
främsta företrädare, Judith Butler ansåg i början av 1990-talet att hela
poängen var att det queera inte skulle definieras. Det queeras uppgift
var att bryta upp kategorier, inte att förvandlas till en. En snäv
begreppsbestämning av queer skulle innebära dess sorgliga slut.

Men i likhet med andra termer har även queer under 1990-talet tillskrivits olika betydelser, de vanligaste är:

1) queer som synonym för lesbisk, gay, bisexuell eller transidentiteter;

2)
queer som paraplybegrepp för:
 
a) lesbisk, och/eller gay, och/eller bisexuell, och/eller transpersoner
med liten uppmärksamhet på skillnader mellan dess grupper (användningen
kan jämföras med det sätt på vilket ordet gay tidigare använts som en
sammanfattande beteckning på lesbiska, homosexuella män även stundtals
inkluderande bisexuella och transpersoner);
b) olika icke-heterosexuella positioner vilka då ställs parallellt med varandra;
c)
överlappande områden mellan och bland lesbiska och/eller gay, och/eller
bisexuella och/eller andra icke-heterosexuella positioner;

3)
queer som beskrivning av så kallade queera läsningar där verket och dess uttolkare inte delar samma sexuella utgångspunkt;

4)
queer som beteckning på olika icke-normativa köns-/genuspositioner inkluderande de heterosexuella;

5)

queer som beteckning på olika icke-heterosexuella företeelser vilka
inte tydligt kan markeras som lesbiska, gay, bisexuella eller
transpositioner, utan vilka tycks innefatta en eller flera aspekter av
dem samtidigt, då ofta på ett "förvirrande" eller dissonant sätt;

6)

queer som beteckning på åskådarpositioner, tolkningar, konstverk,
kulturella företeelser och textuella kodsystem som hänvisar till eller
faller utanför lesbiska, gay, bisexuella eller transidentiteternas
förståelse och kategoriseringar av kön/genus och sexualitet. Då blir
queer en beteckning av det som går utöver de etablerade kategorierna för
kön/genus och sexualitet.

Det är en väldigt matig bok, läs den för all del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:
Nu tänker jag gå till min bokhylla och hämta "Queerfeministisk agenda" och saxa rakt av från den första inledningssidan.
Det är en väldigt matig bok, läs den för all del.

queer är ingen egen identitet, precis som Judith Butler påpekar. Och därför så har det inget i HBT rörelsen att göra, du kan kalla vad du vill för queer, men HBT rörelsen handlar inte om vad som helst. Jag har absolut inget emot om man vill ha makt över sin egen identitet vem man är osv, men queer handlar inte om det, det är en antites bara! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:
fluga tycker jag fortfarande är stilfyllt.

det du kallar queer är ju att vara androgyn, vilket alla människor är ... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

det du kallar queer är ju att vara androgyn, vilket alla människor är ... 

det där var min egna smak i kläder och hade inget med svaret på din fråga att göra. jag berättade bara spontant om hur jag var experimentell i tonåren, eller queer, som amsi. det är inte så många tjejer som har hängselbyxor hängandes.
för att bemöta frågan: könsöverskrivande identitet eller uttryck syftar till transpersoner och queerpersoner där du märker ordet "eller" som är viktigt i juridiken. skälet till det är att någon gillar att ha kort "killfrisyr" och "killkläder" och därmed är ett undantag ifrån den genusnormativa normen, som ingen annan grupp utom just queerpersoner och hbt:are är. speciellt då en enorm grupp av hbt:arna(majoritet gällande trans och lesbiska?) är just queer. queer har att göra med att man inte anpassar sin klädstil eller hur man uttrycker sig efter sitt kön och därför kan bli diskriminerad emot och blir det, av en enorm grupp människor utan den aktivism som bedrivs i hbt-rörelsen(varför jag drog fram lagboken i det hela.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

det där var min egna smak i kläder och hade inget med svaret på din fråga att göra. jag snackade om hur jag var experimentell i tonåren som alla andra.
för att bemöta frågan: könsöverskrivande identitet eller uttryck syftar till transpersoner och queerpersoner där du märker ordet "eller" som är viktigt i juridiken. skälet till det är att någon gillar att ha kort "killfrisyr" och "killkläder" och därmed är ett undantag ifrån den genusnormativa normen, som ingen annan utom hbt:are är. speciellt då en enorm grupp av hbt:arna(majoritet gällande trans och lesbiska?) är just queer. queer har att göra med att man inte anpassar sin klädstil eller hur man uttrycker sig efter sitt kön och därför kan bli diskriminerad emot och blir det, av en enorm grupp människor utan den aktivism som bedrivs i hbt-rörelsen(varför jag drog fram lagboken i det hela.)

Att ha killkläder som tjej är androgynt ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det påminde mig om ditt namn, som alltid påminde mig om beteckningen HBTQ men alltid saknade en bokstav och alltid fick mig att reflektera över varför. 

jag har aldrig heller förstått detta. undrade vad som var hbt med honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Att ha killkläder som tjej är androgynt ...

inte relevant alls för diskussionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sen kan jag tillägga att jag lätt hade kunnat misstas för kille om jag inte hade sminkat mig, klippt killfrisyr/stylat och börjat linda mina bröst på den tiden. har en sådan kroppsbyggnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

inte relevant dock. jag såg inte ut som en tjej, utan hade typ inte smink heller. är rätt androgyn

min poäng är att queer traditionellt handlar om en antites från normer, det är alltså ingen egen identitet. Androgyn däremot är alla människor mer eller mindre, med androgynitet som norm så är alla mer fria att vara människor som de vill. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

min poäng är att queer traditionellt handlar om en antites från normer, det är alltså ingen egen identitet. Androgyn däremot är alla människor mer eller mindre, med androgynitet som norm så är alla mer fria att vara människor som de vill. 

det är en egen identitet för att man har en mindre grad av en transkänsla. du motiveras inte bara av ett syfte(det finns ju de som gör) utan en inre känsla av maskulinitet/feminitet/odefinerbarhet, du känner det i kroppen. trans är inte heller en egen läggning.


   
SvaraCitera