Aviseringar
Rensa alla

Vad tror du på?


Ämnesstartare

framtidstron lever:

Inget, men du tog även bort svar som hade med trådens frågeställning att göra.

Jag tog bort korta fraser som inte tillförde meningsutbytet något och dessutom kändes för sarkastiska/ironiska/spammiga för att tas på allvar. För mig var frågeställningen ganska uppenbar första gången jag läste den: beskriv vad du tror på (och underförstått, så som jag tolkade det: och var utförliga/skriv något suggestivt). Nu i efterhand blev jag dock lite förvirrad - och det kan hända ett jag begick ett ödesdigert misstag vid resningen av tråden, ja - i så fall ber jag om förlåtelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det var en befogad rensning Schism, att nämna är inte att beskriva. [smile]


   
SvaraCitera

Jag vet inte vad jag tror. Det varierar hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min egen existens (Descartes), alltings relativitet, viljans makt och sist men inte minst: Pöbeln är dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror på Bruce den allsmäktige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att man föds, tjötar omkring ett tag och sen dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett högre medvetande, ett medvetande som inte är fast bundet till den fysiska kroppen.


   
SvaraCitera

Image

this


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom igen var är JoElite, Dödsguden och brk_g eller respons.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

följer och tror på mina instinkter och roas av eländet å kaoset som jag då skapar [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ligger i människans existenskrav att hitta en mening med livet. Men handlar det inte bara om att vi är för smarta för vårat eget bästa? Varför kan vi bara inte nöja oss med att vi precis som andra djur inte har någon större mening än att överleva som individ och överleva som art?

Jag tror inte på någon onaturlig (läs gudomlig) mening. Men jag tror ändå att det ligger i människans natur att försöka hitta en mening. Och kanske underlättar det att försöka anta att det är något som står i någon lunta som någon slumpmässig individ skrev i för flera tusen år sen? Vem vet?

Jag tror dock att det hela handlar om att hitta en mening själv. Att trivas i sig själv och att bara klara av att koexistera är något som idag är svårt och sällsynt. Man kanske kan se det som någon mening? Vägen dit är också väldigt olika för olika personer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta är mina nuvarande tankar om andar och Gud.

Angående andar är jag helt bestämd.
De finns.

Det finns en massa som för mig, duger som bevis.
Foton, ljudupptagningar och till och med videoinspelningar på andar finns, en del fejk såklart men även vissa som är mycket trovärdiga. Samtidigt har väldigt många upplevt sådana saker. Vissa är galna, men de flesta fullt friska.

När det kommer till Gud är jag dock mer osäker.
Gud för mig är naturligtvis inte en gubbe med vitt skägg som sitter på ett moln.
Jag tror på högre makter som kan ändra våra liv.
Jag tror inte våra liv styrs av ett öde utan att vi styr våra liv själva, men att högre makter kan om de vill, göra det bättre eller sämre.
Jag vet inte tillräckligt om de olika religionerna för att säga att jag tillhör någon, kanske ni kan säga det?

Så det var mina tankar om dessa två övernaturliga saker.
Samtidigt är det viktigt att påpeka att spöken inte kan bevisas. Egentligen är det redan vetenskapligt bevisat eftersom man vid många tillfällen upptäckt förändringar i magnetfält samtidigt som man med modern utrustning fångat stora temperaturförändringar och liknande.
Men det kommer alltid finnas folk som inte tror på andar, helt enkelt därför att de inte upplevt det själv.

När det kommer till Gud så är min åsikt att det är helt omöjligt att vare sig bevisa eller motbevisa Guds existens, det handlar helt enkelt om vad man tror själv.
Inget är rätt eller fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nasir:

Kom igen var är JoElite, Dödsguden och brk_g eller respons.

*hjälper till*

JoElite:

c

Dödsguden:

c

brk g:

c

respons:

c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vinstoptimering, empati


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Det ligger i människans existenskrav att hitta en mening med livet. Men handlar det inte bara om att vi är för smarta för vårat eget bästa? Varför kan vi bara inte nöja oss med att vi precis som andra djur inte har någon större mening än att överleva som individ och överleva som art?

Precis köttfärs! Vi kan inte leva inom oss själva som djur gör eftersom vi är självmedvetna typ.

nasir:

Kom igen var är JoElite, Dödsguden och brk_g eller respons.

framtidstron lever:

*hjälper till*

Ahah, inget minne av att ha skrivit det där. [bigsmile] Men tack.

Tvivlar dock på att jag får den sortens svar jag fått för mig att vilja ha.

Varcalox:

När det kommer till Gud så är min åsikt att det är helt omöjligt att vare sig bevisa eller motbevisa Guds existens, det handlar helt enkelt om vad man tror själv.

Håller med. Tror du alltså på ett liv efter detta (andar etc.)?


   
SvaraCitera