Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du?


Ämnesstartare

isola:

Ja (kille) (Du röstade på detta alternativ)

jo egentligen men som dazed säger så är vi redan för många


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man ska ju inte älska ett barn för dess sammankoppling till en själv.

Du har så lustiga axiom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

u har så lustiga axiom.

Hur ska jag tolka det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja (kille) (Du röstade på detta alternativ)

Ja, hvordan ska det inte få gå att göra i Sverige? Vrf åka utomlands.

Men tror även att ett barn mår bra av två föräldrar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur ska jag tolka det

Att det är en "del av en själv" är väl historiskt den främsta anledningen till att man älskar sitt barn så mycket som förutsätts. Att dessutom konstatera någon sorts regel för vad som ska ligga till grund för ens kärlek till sitt barn är bara arrogant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Att det är en "del av en själv" är väl historiskt den främsta anledningen till att man älskar sitt barn så mycket som förutsätts. Att dessutom konstatera någon sorts regel för vad som ska ligga till grund för ens kärlek till sitt barn är bara arrogant.

Det håller jag inte med om. Att älska ditt barn för att den delar dina gener låter väldigt egenkärt och som om du endast skaffat barn för att få umgås med en liten del av dig själv. Självklart känns det ju fint att ha delat sina gener med någon annan osv, men jag tycker inte att det ska vara en förutsättning för större kärlek för barnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att älska ditt barn för att den delar dina gener låter väldigt egenkärt och som om du endast skaffat barn för att få umgås med en liten del av dig själv.

Det är i viss mån egenkärt att skaffa barn, eftersom syftet, åtminstone, återigen historiskt, är att föra sina gener, eller snarare sin familjs gener, vidare. Att säkra arvtagare och sin egen odödlighet, annars skulle var och varannan människa kunna adoptera istället och det skulle inte spela någon roll vilket barn som var vems.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

annars skulle var och varannan människa kunna adoptera istället och det skulle inte spela någon roll vilket barn som var vems.

Precis. Men det spelar ju roll sedan när man har en relation till barnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Precis. Men det spelar ju roll sedan när man har en relation till barnet.

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Va?

Nachac:

det skulle inte spela någon roll vilket barn som var vems.

isola:

det spelar ju roll sedan när man har en relation till barnet.

eller så misstolkade jag.
Tänker också sen känslor man kan få för andras barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

eller så misstolkade jag.

Det spelar och har ju uppenbarligen spelat roll vilket barn som är vems, långt innan man skapat sig en relation till sagda barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det spelar och har ju uppenbarligen spelat roll vilket barn som är vems, långt innan man skapat sig en relation till sagda barn.

Skulle du byta bort barnet du haft som ditt mot ett annat för att det visade sig att det barnet och inte "ditt" barn var ditt biologiska?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja (tjej) (Du röstade på detta alternativ)

Tänker ungefär som de andra som svarat ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skulle du byta bort barnet du haft som ditt mot ett annat för att det visade sig att det barnet och inte "ditt" barn var ditt biologiska?

Vad jag skulle känna eller göra är inte relevant för diskussionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vad jag skulle känna eller göra är inte relevant för diskussionen.

Det tycker jag allt att det är. Känner du ej för att svara?


   
SvaraCitera