Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du borde ha gjorts?


Ämnesstartare

Hej finisar!!!! 

Så också denna gång är Morgonpasset i p3 en inspo för en tråd. 
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/770929?programid=2024

Den något kontroversiella komikern Ahmed Berhan (som är rätt snygg, men det hör ju ej hit) var med i Morgonpasset för några dagar sedan och berättade om varför han blivit avstängd i två veckor från sin retorikkurs vid Södertörns universitet
Första dagen på kursen hade de diskussion om värdeladdade ord (de skulle alltså ta upp värdeladdade ord och diskutera dem). En (vit) tjej tog upp ordet "neger" och förstod inte alls varför man inte fick använda det. Hon använde det många ggr under diskussionen och bredde på om hur hon inte förstod. Ahmed tröttnade då och kastade en tom colaburk på henne som landade på hennes datorskärm och studsade lite på henne. 

Läraren och eleverna verkade hålla med Ahmed men detta blev ändå anmält till disciplinnämnden där tre av fem tyckte att han skulle bli avstängd i två veckor då han gjort studiemiljön otrygg (vilket han hävdar att det var tjejen som gjort pga rasism). Han är dock vän med henne och poängterade att hon bett om ursäkt och att allt nu är lugnt. Det är Södertörn han är sur på. 

32ec5774-67fd-4303-bdec-e4ea89a7869b.png


   
Citera
Ämnesstartare

Så. Nu har jag ej bidragit till ums död iaf. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Tvingad att skriva om hur han skulle ha hanterat det verbalt

Typ. Något mindre straff skulle räcka, två veckor för en jävla colaburk känns oproportionerligt högt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

Typ. Något mindre straff skulle räcka, två veckor för en jävla colaburk känns oproportionerligt högt. 

Tycker det känns lite i underkant faktiskt. Man visar väl ganska tydligt att man inte klarar av en _retorik_kurs om man reagerar med våld, mot en kvinna dessutom. 


   
SvaraCitera

i en diskussion om värdeladdade ord bör man ha frihet att dras med sådant utan att bli attackerad, straff är inte min grej att avgöra


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Tycker det känns lite i underkant faktiskt. Man visar väl ganska tydligt att man inte klarar av en _retorik_kurs om man reagerar med våld, mot en kvinna dessutom.

ha ha, jag missade helt att det var en retorikkurs. Glad Med tanke på hur mesigt vårt rättssystem är tycker jag ändå att straffet är högt, att kasta en tom burk är som att kasta en pappersboll. No big deal tycker jag.


   
SvaraCitera

tycker han verkligen inte skulle kastat något åt henne / på henne. Det är aldrig okej i en diskussion. Dock tycker jag det är fel att stänga av honom ett tag. Det är ändå att överreagera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka.org:

ha ha, jag missade helt att det var en retorikkurs. Glad Med tanke på hur mesigt vårt rättssystem är tycker jag ändå att straffet är högt, att kasta en tom burk är som att kasta en pappersboll. No big deal tycker jag.

Han satt längst bak så den kan ju ha kastats med en himla kraft. Hursom så känns det rätt anti allt vad universitet heter, speciellt i en kurs som handlar om hur man hanterar saker verbalt. Det känns ganska illa om folk drar sig för att ta upp ämnen av rädsla för våld i sådana lägen. Jag hade nog blivit ganska rädd som tjej om en hyfsat stor och fullvuxen man känt att det var okej att behandla mig så under en lektion, vad kan han då göra utanför liksom. 
Men det handlar ju också om vilka ämnen som ligger en varmt om hjärtat och hur man kan hantera att dessa blir kritiserade.


   
SvaraCitera

Känns som neger hysterin är överdriven. Dock är hans uppförande inte acceptabelt. Han borde ha fått en varning för att markera, efter det borde han stängas av om det upprepas, negrer kan inte hålla på så.


   
SvaraCitera

Tycker nog mer att han borde bli avstängd för att han inte fattar att han måste tåla att någon i en diskussion om värdeladdade ord på universitetet nämner "neger", än för själva kastandet. 


   
SvaraCitera

Men vrf ska vi säga neger tex neger boll BOR D EN JÄVLA NEGER I DEN ELR?


   
SvaraCitera

Tyckte det direkt var något konstigt med henne. Sen när hon var så otroligt respektlös  började jag undra ? Om det var något fel eller om det var ett misstag? Men det var inget misstag det var med meningen?  Jätte dum reaktion att kasta en cola burk men tycker lärarna borde ha gjort något det är ju de som ska hålla ordning i klassrummet. Men kanske inte så lätt att ha ordning på en massa barn.


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Avstängningen i två veckor räckte, alla förtjänar en andra chans.

Men står helt på tjejens sida. Alla ord är i min mening tillåtna ord.   


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Han satt längst bak så den kan ju ha kastats med en himla kraft. Hursom så känns det rätt anti allt vad universitet heter, speciellt i en kurs som handlar om hur man hanterar saker verbalt. Det känns ganska illa om folk drar sig för att ta upp ämnen av rädsla för våld i sådana lägen. Jag hade nog blivit ganska rädd som tjej om en hyfsat stor och fullvuxen man känt att det var okej att behandla mig så under en lektion, vad kan han då göra utanför liksom. 
Men det handlar ju också om vilka ämnen som ligger en varmt om hjärtat och hur man kan hantera att dessa blir kritiserade.

Det var inte ett okej beteende, jag menar bara att avstängning under två veckor känns lite överdrivet. Något straff ska han iaf ha. 


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Men står helt på tjejens sida. Alla ord är i min mening tillåtna ord.   

Ok så hora slyna slampa neger bög sär osv e ok? 


   
SvaraCitera