Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om det nya betygssystemet?


Ämnesstartare

2011 infördes det nya betygssystemet. MVG till IG blev istället A till  F. Den stora skillnaden var att betygsstegarna blev fler och att elever samtidigt måste uppfylla samtliga kriterier för varje betyg för att kunna få det betyget eller högre. Har en elev uppnått betyget A i fyra områden men C i det sista området  i ett ämne får eleven B. Har eleven uppnått A i fyra områden men bara E i det sista får eleven istället D. Mellanstegarna B och D är alltså till för de som uppnått många men inte alla kriterier i det högre betyget. 

SVT har nu, fyra år senare, genomfört en undersökning där lärare svarar på vad de tycker om betygssystemet. En majoritet är positiva till att betygsstegarna blivit fler. Vissa tycker att betygen blivit tydligare just när det gäller att man måste nå upp till samtliga kriterier för att få ett visst betyg. Andra tycker dock att detta är orättvist då ett dåligt område kan sänka en elev otroligt mycket. Vissa framhåller också att kriterierna är otydliga.

Klart är iallafall att det blivit mycket svårare att få höga betyg än tidigare.
betyg-jpg

Diskussion:
Vad tycker du om det nya betygssystemet? Vilka erfarenheter har du som elev av systemet? Vad säger ni framtida lärare om det? Ska vi ha betyg överhuvudtaget? Isåfall i vilken ålder? Vilket betyg får egentligen det nya betygssystemet? 


   
Citera

som lärarstudent utan tidigare erfarenhet av den här betygsskalan tycker jag att den är ganska förvirrande. tycker att kriterierna ofta är otydliga och vissa är så lika varandra att det är svårt att skilja dem åt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker att betyg endast bör rymma godkänt eller icke godkänt. högpresterande elever kan få läsa in kurser i snabbare takt och ges möjlighet till självständiga ämnesfördjupningar.


   
SvaraCitera

"Klart är iallafall att det blivit mycket svårare att få höga betyg än tidigare."
Ni anar inte. Stressen ökar och fler mår sämre av skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

själva betygssystemet är det väl inget fel på?  Bara södermalmssvin, bortskämda hipsterakademiker som gråter över sina c+, medans jag gjorde piruetter när jag fick E i matte C eller vafan det heter, nåt sånt skit, den enklaste. För klyschigt att säga att skolan borde bli mer individualiserad men säger det indirekt.

Jag kanske suger på matte men bryter armen av dig i dojon


   
SvaraCitera

Jag är positiv till att det blev fler betygssteg men i övrigt är jag rätt neutral


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte nytt. -.-


   
SvaraCitera
torg1

HATAR det. 
Kan dock vara för att jag var första årgången som fick det systemet.(nu avslöja jag min ålder. pft) Allting va kaos HELA tiden. Lärare visste inte vad dom skulle göra. Stuidevägledare hade inga tips. Allting var otydligt som fan för både lärare och elver som ledde till att ingen riktigt visste vad man skulle göra. I allt detta blev det MYCKET svårare att upnå högre betyg. En blanding av svårare krav och kaos i själva utbildningen så gick det inte så bra. Folk i klassen som i tidigare kurser haft MVG fick plötsligt på den nya kursen i samma ämne ett D...

Det nya systemet var inte ioptimerat när man skulle börja kolla på fortsatta studie vilket ledde till att man inte kunde kolla egenom högskolor och program. Studievägledaren hade heller ingen aning och kunde inte hjälpa till med detta på samma sätt som tidigare år.

Vi skickade mail hit och dit till olika högt uppsatta personer men ingen hjälp och inget förtydligande fick man.

Snittbetyget från dom 2 tidigare åren till det sista SJÖNK avsevärt. iallfall i våra klasser. Tror det var 11 av 25 som fick F i svenska det året i min klass och dessa personer är inte dåliga på svenska eller dåliga på att plugga.
Folk som kämpade för ett G i föregående system fick F i ämnet i fråga i min klass.

Men beror säkert på vem man har/hade som lärare, i vlken skola man gick i osv.
Ni som inte kände ngn skillnad är lyckligt lottade 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: tycker att betyg endast bör rymma godkänt eller icke godkänt. högpresterande elever kan få läsa in kurser i snabbare takt och ges möjlighet till självständiga ämnesfördjupningar.

Tumme uppTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Det är inte nytt. -.-

NiklasW: 2011 infördes det nya betygssystemet.

4 år är en ganska kort tid för ett helt nytt skolsystem. Det var dessutom inte så att alla elever med betyg fick systemet 2011 utan elever som redan börjat med det förra systemet hade ju kvar det. 


   
SvaraCitera
time
 time

Precis som terrormat tycker jag som lärarstudent att det inte är särskilt kul, kriterierna är inte alltid lätta att komma överens om. Tror det svåraste jag gjort hittills på utbildningen har varit just betygssättning. Tröstar mig med att jag ska försöka få jobb i Finland när jag är färdigutbildad så jag inte behöver bry mig om A-F överhuvudtaget. 


   
SvaraCitera

time:
Precis som terrormat tycker jag som lärarstudent att det inte är särskilt kul, kriterierna är inte alltid lätta att komma överens om. Tror det svåraste jag gjort hittills på utbildningen har varit just betygssättning. Tröstar mig med att jag ska försöka få jobb i Finland när jag är färdigutbildad så jag inte behöver bry mig om A-F överhuvudtaget. 

har ni gått igenom betygssättning? jag blev mest inkastad i det under praktikperioden. satt plötsligt med en bedömningsmatris och ett nationellt prov framför mig och kände mig mer förvirrad än någonsin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

F
Lätt. Men jag har kassa lärare så att det ständigt blir missvisande beror nog till stor del på det. 


   
SvaraCitera
time
 time

terrormat:

har ni gått igenom betygssättning? jag blev mest inkastad i det under praktikperioden. satt plötsligt med en bedömningsmatris och ett nationellt prov framför mig och kände mig mer förvirrad än någonsin

Ja, en del! Tror det kommer bli mer när jag faktiskt börjar plugga pedagogik men vi fick bedömningsmatrisen och lite direktiv och kämpade i grupp med att få ordning och reda på allt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
4 år är en ganska kort tid för ett helt nytt skolsystem. Det var dessutom inte så att alla elever med betyg fick systemet 2011 utan elever som redan börjat med det förra systemet hade ju kvar det. 

För mig är det inte nytt. Det kom när jag började sjuan så jag har ingen direkt erfarenhet av något annat betygssysstem så det som är nu är det jag är van vid även om det suger.


   
SvaraCitera