Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om det nya betygssystemet?


Ämnesstartare

time: Tröstar mig med att jag ska försöka få jobb i Finland när jag är färdigutbildad så jag inte behöver bry mig om A-F överhuvudtaget.

Vadå du utbildar dig i Sverige men ska jobba i Finland? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hellre A-F än MVG-IG iaf, pga internationellt bl.a


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ej betygsystemet som medför större problem, utan lärare som dömer väldigt orättvist osv....


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW:

Vadå du utbildar dig i Sverige men ska jobba i Finland? 

Vill jobba i Finland, ja. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Vill jobba i Finland, ja. 

Är det inte rimligt att man arbetar i det land man utbildat sig i? Ger tillbaka till samhället för sin utbildning liksom..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Är det inte rimligt att man arbetar i det land man utbildat sig i? Ger tillbaka till samhället för sin utbildning liksom..

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag som högstadielev tycker att själva systemet fungerar bra. det känns bra att det finns fler betyg än tidigare då elever med samma betyg kunde ha ganska olika nivå på sina kunskaper 

dock tycker jag att det verkar vara för tidigt att få betyg i sexan. det blir också extra konstigt eftersom att man i sexan går efter sexans kunskapskrav och relativt lätt kan få höga betyg, men sedan i sjuan går man plötsligt efter nians kunskapskrav och då sänks många från de betyg de hade innan vilket skapar oro och stress.

jag tror att betyg till sjuan skulle vara bättre eftersom det då blir en mer naturlig övergång när man börjar högstadiet.  


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW:

Är det inte rimligt att man arbetar i det land man utbildat sig i? Ger tillbaka till samhället för sin utbildning liksom..

Rimligt? Vi har öppna gränser för arbete i Norden och det är inget fel med det. Jag lyfter inte CSN och belastar inte Sverige på något sätt, så det är inte hela världen. (Jag skulle dock gärna jobba här någon gång, men då får nog politikerna fixa lönerna lite för det är en rejäl skillnad på vad jag tjänar i Finland vs vad jag skulle tjäna i Sverige i dagsläget.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har själv inte fått båda betygen så vet inte.
Har dock hört att det är knasigt just med tanke på att t.ex 4st A och ett E blir D osv.
Samtidigt tänker jag att det är bättre med fler steg i betygssystemet så att lärarna inte säger "Du har egentligen VG++ men jag måste sätta VG istället för MVG, men du vet att du har ++ där efter så det är bra". Man kan nog jobba vidare på betygssystemet som nu finns och göra det bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker själv att det nya betygssystemet är mycket bra. Tycker att det är helt rimligt att man måste nå upp till samtliga kriterier för att få ett visst betyg. Bra med fler betygsstegar också. Två saker som också gör det väldigt mycket mer rättvist än det förra systemet. Dessutom är det mycket tydligare för lärare vad olika betyg kräver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har erfarenhet av både MVG-G-skalan och A-F-skalan. Jag tycker att betygssystemet har blivit tydligare än förut. Nu vet jag precis vad jag förväntas göra till varje kurs, speciellt när lärarna bifogar betygskriterierna till varje uppgift, för då ser man vilka kriterier som gäller och ganska exakt vad man bör göra för att nå ett visst betyg. Som det är nu är det bara att lära sig vilka betygskriterierna är och sedan bocka av dem en efter en. Jag tror det kan ha blivit lite svårare att få det allra högsta betyget då MVG nu är indelat i två betyg, så det kan jag tycka är lite tråkigt att våra gy11-betygen är svårare att uppnå men lika mycket värda som det gamla betygssystemets betyg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Jag har erfarenhet av både MVG-G-skalan och A-F-skalan. Jag tycker att betygssystemet har blivit tydligare än förut. Nu vet jag precis vad jag förväntas göra till varje kurs, speciellt när lärarna bifogar betygskriterierna till varje uppgift, för då ser man vilka kriterier som gäller och ganska exakt vad man bör göra för att nå ett visst betyg. Som det är nu är det bara att lära sig vilka betygskriterierna är och sedan bocka av dem en efter en. Jag tror det kan ha blivit lite svårare att få det allra högsta betyget då MVG nu är indelat i två betyg, så det kan jag tycka är lite tråkigt att våra gy11-betygen är svårare att uppnå men lika mycket värda som det gamla betygssystemets betyg. 

Fast vid ansökning till högskola så har elever med det nya betygssystemet en egen kvot. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Fast vid ansökning till högskola så har elever med det nya betygssystemet en egen kvot. 

Hur fördelar dem platserna mellan kvoterna? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner ingen lärare som utgår efter kriterierna när de sätter betyg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker den är dålig, den får ett E Tumme ned


   
SvaraCitera