Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om sänkta ungdomslöner?


Ämnesstartare

Sollentuna kommun vill införa särskilda ungdomsavtal i offentlig sektor för att minska den höga ungdomsarbetslösheten. Personer under 25 år ska kunna anställas till 75 procent av lägstalönen i kommunen.

– Om det kostar för mycket att anställa icke erfaren arbetskraft i dag så är det en bra ingång. Man har ju diskuterat lönens nivå eller inte, men man ska komma ihåg att om man inte har jobb och inte får 75 procent av lägstalönen då får man ingen lön alls, och det är ännu mindre, säger det folkpartistiska kommunalrådet i Sollentuna Lennart Gabrielsson till Sveriges Radio.

Läs mer på ​Sverigesradio.se.


   
Citera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

då får man ingen lön alls, och det är ännu mindre

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

Vi ungdomar är inte värda mindre än andra anställda, vi ska lika lön för lika arbete. Förutom en så självklar sak så leder även alltid den här typen av uppdelning i A- och B-arbetare till en generell försämring för oss alla. Förta steget är att de äldre som kräver högre löner och bättre villkor kommer att hotas med att bli ersatta av ungdomar, vilket gör att folk kommer bli rädda för att kräva bättre villkor. Nästa steg är att man börjar hota äldre med uppsägning om de inte går med på sänka villkor ("varför ska vi betala 20 000 för dig när vi kan ta in en ungdom för 15 000?"). Det är precis så som bemanningsföretag används idag. På exempelvis Lagena, ett Systembolagslager i Stockholm, så sa man vid finanskrisens inledande upp all ordinarie personal och motiverade det med "arbetsbrist". Nästan alla uppsagda erbjöds dock att komma tillbaka via ett bemanningsföretag istället (arbetsbristen var bara en påhittad anledning för att säga upp dem, det man egentligen ville ha var osäkert anställd personal som man kan ta in när det passar och som inte vågar kräva något). På Euromaint i Malmö var det likadant, 200 pers skulle sägas upp för att istället tas in via bemanningsföretag.

Bemanningsföretagen används som ett slagträ mot arbetare som ställer krav och som ett sätt att dumpa löner och avtal, om ungdomslöner införs kommer företagen att börja använda oss ungdomar på samma sätt. Vi kommer användas för att dumpa de äldres löner och villkor, och på sikt kommer vi att få en generell dumpning inom alla branscher (utom de med tillräckligt starka fackförbund och arbetarkollektiv för att hindra detta såklart). Vi arbetarungdomar har inget att vinna på detta, de enda som tjänar på det är företagen. Så länge vi arbetare ställs mot varandra sitter de tryggt med sina profiter och tittar ner på oss från sina höga hästar. Det vi unga istället borde göra är att organisera oss ihop med de äldre, och kräva höjda löner och bättre arbetsvillkor för oss alla. Om vi t.ex. tvingar till oss en allmän arbetstidsförkortning från 8 till 6-timmars arbetsdag blir företagen tvungna att anställa fler ifall de vill ha samma produktionsnivå. Mindre bonusar till företagsägarna, fler bonusar till arbetarna!

Jag tycker istället att vi ska sänka politikernas och chefernas löner. Man blir ju riktigt trött på alla idiotiska försämringsförslag för oss vanligt folk som de rika i det här landet hostar upp, samtidigt som deras egna löner höjs och bonusskandalerna avlöser varandra...


   
SvaraCitera
Åtta

Rödingajäveln:

bemanningsföretag

Det är vid sådana här tillfällen jag önskade att det fanns en gilla-knapp här. Jag håller med dig om allt i din text. Möjligen med undantag för att politikers löner borde sänkas (jag tycker att de borde ha den svenska medeltimlönen, vilket troligtvis är lägre än de flesta politikers, men inte allas).


   
SvaraCitera

Vet inte exakt hur låg lönen skulle bli, men jag vet att jag som student klarar mig (till och med har det rätt bra) på 8400 (eller vad det är) i månaden, så jag antar att om det inte betyder lägre lön än så, och att det verkligen leder till att ungdomar i större utsträckning får jobb, så varför inte?

Redan idag finns det ju en viss skillnad mellan vad ungdomar i olika åldrar tjänar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Vet inte exakt hur låg lönen skulle bli, men jag vet att jag som student klarar mig (till och med har det rätt bra) på 8400 (eller vad det är) i månaden, så jag antar att om det inte betyder lägre lön än så

Så du tycker att studiemedlet skulle vara en rimlig ersättning för en 40-timmarsvecka inom t.ex. byggbranschen eller vården? Det är ju helt knäppt. Arbete sliter på kropp och hälsa några miljoner gånger mer än dina studier. Och om du dessutom inte får en heltidsanställning, vilket de flesta ungdomar inte får, utan kanske en deltidsanställning på 50% om du har tur, ska du då klara dig på 4200 kr i månaden?

Högern borde fan byta paroll från arbetslinjen till "vatten och bröd"-linjen...


   
SvaraCitera

Är förmögen så bryr mig inte om andra [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

student

En student har ju en del "fördelar" dock, så som studentlägenheter/korridorer att bo i.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Vet inte exakt hur låg lönen skulle bli, men jag vet att jag som student klarar mig (till och med har det rätt bra) på 8400 (eller vad det är) i månaden, så jag antar att om det inte betyder lägre lön än så, och att det verkligen leder till att ungdomar i större utsträckning får jobb, så varför inte?

det gör du ju för att du har en boendeform som inte är möjlig för alla arbetande. och diverse andra perks som billig sprit när du går ut på kåren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är vid sådana här tillfällen jag önskade att det fanns en gilla-knapp här. Jag håller med dig om allt i din text. Möjligen med undantag för att politikers löner borde sänkas (jag tycker att de borde ha den svenska medeltimlönen, vilket troligtvis är lägre än de flesta politikers, men inte allas).

Med politiker syftade jag i första hand på riksdagspolitiker. Sen vet jag inte vad övriga kommuners politiker tjänar, men t.ex. moderaternas överkucku i Lund tjänar idag 65 000 kr/mån (en höjning på 24% från 2010 då han tjänade 52 000 kr/mån, samtidigt som hans parti lade ner fritidsgårdar i fattiga områden, höjde busspriserna fyra gånger, och en hel del annat fult som drabbade oss arbetare för att man skulle "spara pengar" i och med finanskrisen).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
höna

tycker isf allas löner borde sänkar. ej bara ungdomars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

Vi har precis påbörjat våra liv, skillnad mot pensionärer som redan har levt sina liv. Deras pension ser jag en gärna sänkning på! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla är okvalificerade i början så det låter rätt korkat


   
SvaraCitera

OF 5:

Alla är okvalificerade i början så det låter rätt korkat

det stämmer ju inte riktigt man kan ju vara kvalificerad för ett jobb med eller till och med bli rekryterad.


   
SvaraCitera