Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om sharialagar?


Ämnesstartare

Sitter här nu 20:08 en fredagkväll och funderade på sharia. Dom flesta här ä ju för religionsfrihet, som inte är fel såklart. Dom flesta har heller inte emot Islam, men vet dom vad som verkligen ingår i Islam? Har ni hört talas om Jihad och Sharia?

Jag kommer ni lista ett fåtal sharialagar, och vill gärna höra era åsikter om dessa lagar. Är det något ni skulle vilja ha i Sverige, eller är det helt sjukt?

- Att lämna islam innebär att man blir en avfälling (murtad) och straffas med döden.
- Alla muslimer är tvingade att delta i jihad.
- Att ta slavar i krig och att ha slavar är tillåtet.
- Homosexuella handlingar straffas med döden.
- En kvinnas vittnesmål inför domstol är hälften så värdefullt som en mans.
- En kvinna är ok att gifta bort från 6 års ålder.
- En man får gifta sig med upp till 4 kvinnor om han kan försörja dem.
- En kvinna får inte gifta sig med flera män.
- En muslimsk man får gifta sig med icke muslimska kvinnor.
- En muslimsk kvinna får inte gifta sig med icke muslimska män.
- En kvinna ärver alltid hälften så mycket som en man.
- Omskärelse av män/pojkar är obligatoriskt.

Vad tycker du om Islam? Vad är det sjukaste med Sharia? Nu är det här bara ett fåtal saker, men det är en del av dom sjuka saker jag hittat om Islam under en liten lätt googling.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har saudiska bekanta. De är inga fan av Sharia, och det är väl därför de stack från Saudi och bosatte sig i USA istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det är ju inga trevliga grejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar islam, skulle jag någonsin bli tvingad att bli religiös hade jag definitivt valt att bli muslim [rolleyes]


   
SvaraCitera
nrg89

Sheriffen:

Dom flesta har heller inte emot Islam, men vet dom vad som verkligen ingår i Islam? Har ni hört talas om Jihad och Sharia?

Långt ifrån alla muslimer utövar sharia. Det är precis lika varierat som de kristna reglerna, så som att katoliker inte tillåter kondomer.

Jag säger inte att det inte utövas, i till exempel Nigeria finns det många samhällen byggda kring dem, men det är skillnad på vad muslimer i den Väst Afrikanska landsbygden tycker gentemot storstadsmuslimerna i centrala Dubai.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller gillar var ett starkt ord, men i jämförelse med andra religioner [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta länder utövar inte ens sharia.

Och berätta gärna för mig vad du anser att jihad går ut på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken tur då att det bara existerar fyra länder i hela världen med faktiska sharialagar. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Långt ifrån alla muslimer utövar sharia.

passaro:

De flesta länder utövar inte ens sharia.

Ja och det kan vi vara glada över.

passaro:

Och berätta gärna för mig vad du anser att jihad går ut på.

Finns ju olika definitioner. Det jag tänkte på var i första hand självmordsbombare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Finns ju olika definitioner. Det jag tänkte på var i första hand självmordsbombare.

Har inget med jihad att göra. Läs på och återkom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Det jag tänkte på var i första hand självmordsbombare.

Nja det är ju tex emot konceptet med jihad om kvinnor eller barn skadas osv. [zzz][confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Har inget med jihad att göra. Läs på och återkom.

Det kan vara relaterat, okej lite långsökt. Men Jihad kan betyda att muslimer allierar sig. Saddam Hussein ville ju att muslimer världen över skulle ansluta sig till hans Jihad för att besegra amerikanerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Men Jihad kan betyda att muslimer allierar sig. Saddam Hussein ville ju att muslimer världen över skulle ansluta sig till hans Jihad för att besegra amerikanerna.

Nej. Självmord är en av de största synder man kan begå, enligt islam. Martyrskap är ett fenomen som uppkommit från olika ledare och inte från religionen i sig.

Saddam är knappast ett bra exempel då han var en sekulär ledare.

Finns två olika typer av jihad. En kamp inom sig själv. Och den andra är kamp i religionens namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Och den andra är kamp i religionens namn.

Som, kan tilläggas, är förbjuden att idka fysiskt annat än i självförsvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Dom flesta har heller inte emot Islam, men vet dom vad som verkligen ingår i Islam?

Dom flesta har ingenting emot islam men de flesta är emot islamism, vilket är vad du talar om.


   
SvaraCitera