Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om värmen maj/juni 2018 - bra eller dåligt? [POLL]



   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Men du fattar väl att när det är sådan torka länge pga konstant värme och inget regn så att gräset gulnar så blir situationen att minsta lilla räcker för skogsbrand. Hur bränderna som inte går att släcka uppstått vet jag inte - men det finns bränder som orsakats både av blixnedslag och bränder som är anlagda. Och hur ofta orsakar blixtnedslag bränder i Sverige? Sällan - förutom nu tack vare denna ändlösa torka. Trollar du eller ser du på fullaste allvar inte sammanhanget mellan bränder och lång period av värme?Skeptisk Det är liksom bränder på flera ställen i Europa. Och... du fattar väl varför det inte brinner i öknen? Eller tänker du be mig förklara varför det inte gör det? xDDDD

Jag har både öppen spis och ved- och pelletspanna i källaren så jag vet hur virke beter sig vid olika temperaturer och fuktigheter.  Glad

Naturligtvis fattar jag att antal bränder ökar med högre temperaturer. Förutsatt naturligtvis att dessa bränder uppstått av blixtnedslag. Vilket är det mest troliga då det varje minut eller varje timma startar en brand på vår planet där inga människor finns.

Däremot är det naturligtvis totalt oansvarigt att elda, grilla, röka cigaretter ute i naturen och tom att köra bil i högt gräs då katalysatorn som håller en temp på 500 - 600 grader lätt kan tända eld på fnösketorrt gräs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: http://www.gp.se/nyheter/sverige/grillprodukter-tas-bort-fr%C3%A5n-butiker-1.7349054
Huehuehuehuehuehuehuehuehuehue synd Mycket gladMycket gladMycket glad

Kanske lite väl sent påkommit när delar av Sverige redan brunnit upp men bättre sent än aldrig. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: orelaterat så fattar jag inte varför folk ska envisas med att grillning är något fantastiskt. Vad är så bra med det? Ojämn tillagning? Smaken av brandrök och tändvätska? Nej, grillad mat är värdelöst ur annat än något "jag värmer maten med riktig eld"-självbildstjafs

Är själv ingen grillfantast vilket mest beror på att jag inte KAN grilla. På min vanliga elspis vet jag exakt hur varm plattan är och hur många minuter en fisk- eller köttbit ska steka. Men på grillen har jag noll koll.

Däremot tycker jag att det är gott att ÄTA helgrillad spädgris och vildsvin när proffs grillar (som ex grannen). Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eldning.png

Större bild: 

Arg   Arg   Arg

OBS! bilden är redigerad av mig dvs all reklam från Ölandsbladet är bortklippt!


   
SvaraCitera
time
 time

stoner:
eldning.png

Större bild: 

Arg   Arg   Arg

OBS! bilden är redigerad av mig dvs all reklam från Ölandsbladet är bortklippt!

Inte direkt värre än svenskarna som definitivt förstår vad eldningsförbudet innebär men gör det ändå Rullar ögonen Men förstår att det oroar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
eldning.png

Större bild: 

Arg   Arg   Arg

OBS! bilden är redigerad av mig dvs all reklam från Ölandsbladet är bortklippt!

Komiskt Facebookinlägg, uppenbarligen är dom från rumänien för att dom... kör en ”oskyltad skrotbil”??Mycket glad Sen så... kan man verkligen sälja plockade bär direkt till en affär som Ica på det sättet? Har inte dom rutiner på att det måste komma från en leverantör av diverse olika skäl? Jag litar aldrig helt på sådana där luddiga Facebookinlägg.

Intressant grej: jag trodde bärplockare kom från Östeuropa men tydligen är en jävla massa av dom från Thailand???

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8w4J/torra-och-fa-blabar-vantar-barplockare

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Apropå Öland och det time skrev om hur bra svenskarna är på att följa grillförbudet kom jag o tänka på gårdagens händelse på Gotland:  https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gotlandspolisen-ingrep-mot-grillafton

Det är nu fö. bara fyra län som inte har totalt eldningsförbud än:  https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/har-far-du-grilla-pa-egen-tomt-trots-eldningsforbud

Hjärta


   
SvaraCitera
Haien

stoner:

Är själv ingen grillfantast vilket mest beror på att jag inte KAN grilla. På min vanliga elspis vet jag exakt hur varm plattan är och hur många minuter en fisk- eller köttbit ska steka. Men på grillen har jag noll koll.

Det är egentligen inte svårt alls. Det sätt som jag gör på är att skära köttbitarna (gärna en ganska fet bit så som fläskytterfilé) i ca 2cm tjocklek och sen marinera dem någon timme i valfri grillolja i kylskåp. Sätt igång grillen genom att slänga på lite grillkol, hälla på en skvätt tändvätska, och tänd. Vänta tills tändvätskan brunnit bort och lägg sen på locket samt öppna div ventiler öppe och nere. Vänta tills grillen uppnätt en temperatur av ca 75 grader, men gärna lite högre, 100 är bra. Sen lägger du bara på bitarna där det är som varmast och det glöder. Stäng locket och vänta ca 10 min, sen kollar du hur bitarna ser ut under, har de den ytan du vill ha så är det bara att vända på dem, annars väntar man några minuter till och kollar igen. Man kan ofta behöva flytta runt lite på köttbitarna då det är olika varmt på olika ställen, försök bara få jämn fördelning av grillning bland bitarna. Gör detta sen på andra sidan och du är klar! I princip samma sak gäller för grönsaker, ostar (rekommenderar grillad haloumi) och rotfrukter.

Att veta temperaturen är lättare med en grill lik den här:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/kolgrill/weber-original-kettle-premium-57-cm/249605.9270/
och lock är nästan ett måste.


   
SvaraCitera