Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om Wii?


Ämnesstartare

Jag har märkt att det råder väldigt delade meningar om Nintendos nuvarande stationära spelkonsol, Wii. Det finns en stark rörelse med spelare som hemsöker varje spelforum som finns, för att gå till hårt angrepp mot konsolen. Gemensamt för de flesta av dessa är att de är traditionella datorspelare som just upptäckt tv-spel, i och med att Microsoft lanserade den maskerade PC:n Xbox i början av 2000-talet.

Traditionella tv-spelare, som växt upp med NES eller ännu äldre konsoler, brukar vara mer positiva till Wii. Många hyllar superspel som Super Mario Galaxy, Zelda Twilight Princess, Aimalcrossing: City Folk, Mariokart Wii, som de absolut bästa delarna i respektive spelserie. Samtidigt ser de "casualtitlar" som Wii Sports och Wii Fit som friska fläktar, som även uppskattas av traditionella tv-spelare. De hyllar i regel också Wii:s enorma utbud av retrotitlar.

Personligen finner jag Wii vara den viktigaste händelsen sedan Sony lanserade Playstation och bröt branschens nördighet och smalhet på 90-talet. Nintendo fortsätter jobba på det Sony startat (vilket de nu tycks ha givit upp i och med PS3 och gått över till en idiotisk marknadsinriktning, som inte kan annat än gå åt helsicke).
För att inte tala om kontrollen, som känns som ett mycket större steg än lite högupplöst grafik.


   
Citera
Åtta

Blade Runner:

Den är toppen! (Du röstade på detta alternativ)

Spelutbudet är så mycket bättre än några av de andra konsollerna inom samma generation. Men så tillhör jag också generationen som växte upp med NES. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Spelutbudet är så mycket bättre än några av de andra konsollerna inom samma generation. Men så tillhör jag också generationen som växte upp med NES.

Förvånar mig inte. Generationen som växte upp med den första Xboxen, tycks ha åsikten att ett spel som inte är grått och inte innehåller blod inte kan vara ett "storspel". Själv tycker jag att just actionspel som Halo och Gears of War ska vara i klar minoritet på en konsol. N64 klarade sig toppenbra med endast ett bra FPS. Så ska det vara. FPS gör sig bäst på en PC.


   
SvaraCitera

Måste erkänna att jag föredrar 720/1080p framför 480p vilken dag som helst.

Wii är väl en kul grej, men är det bra (online)spel, osv man gillar så är ju xbox 360 att föredra, imo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McAn:

Måste erkänna att jag föredrar 720/1080p framför 480p vilken dag som helst.

Ja, det gör ju de flesta. Men jag har spelat i högre upplösning än 720p hur länge som helst på PC, och likväl så spelade jag även då mest tv-spel och inte så mycket på datorn. Tycker att skillnaden mellan 480i och 720p är överdriven (knappt några spel renderas i högkvalitativt 1080p). Själv spelar jag på en bildrörsburk som skalar upp Wii:s grafik till 720i, och bildkvalitén blir underbar. Tjockburk > plattburk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

N64 klarade sig toppenbra med endast ett bra FPS.

Antar att du syftar på GoldenEye 007 - men vi får icke glömma Perfect Dark!
[no-no] [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ilikepieee:

Antar att du syftar på GoldenEye 007 - men vi får icke glömma Perfect Dark!

Jag känner mig dum i huvudet just nu. Hur kunde jag glömma bort ett av de spel som jag spelat allra mest i mitt liv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Jag känner mig dum i huvudet just nu. Hur kunde jag glömma bort ett av de spel som jag spelat allra mest i mitt liv?

För GoldenEye stod i vägen för rampljuset! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Den är väl okej (Du röstade på detta alternativ)

Har ett men inte spelat särskilt mycket. Har betydligt fler timmar vid min ps3a. Men galet många fler framför datorn. Det är kul med kompisar, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Den är väl okej (Du röstade på detta alternativ)

Har inget Wii själv, men har spelat hos en kompis. Själv har jag PS3.


   
SvaraCitera

vart är alternativet: ingen åsikt/care ?


   
SvaraCitera

Blade Runner:

Den är toppen! (Du röstade på detta alternativ)

Blade Runner:

För att inte tala om kontrollen, som känns som ett mycket större steg än lite högupplöst grafik.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Resident Evil 4 blev ju underbart till Wii! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Den är toppen! (Du röstade på detta alternativ)

Bra konsol med ett fruktansvärt uselt spelutbud. Att det efter två år enbart är fyra riktigt bra titlar släppta varav två av dem är portningar, är riktigt dåligt tycker jag. Men annars är konsollen trevlig, den hade gärna fått vara kraftfullare dock 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Den är väl okej (Du röstade på detta alternativ)

Var asrolig första dagarna..
Är skitkul när man är flera osv.. men förövrigt är det skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även fast jag aldrig har testat kontrollen så har jag svårt att tro att jag skulle gilla den mer än den vanliga kontrollen.


   
SvaraCitera