Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker folk om Sverigedemokraterna?


Axel_von_Färsen: Vad specifikt är du för inom EU? EMU? Ska Turkiet få gå med i EU? Frågar av intresse.

I grunden är det samarbetet mellan länderna och en känsla av gemenskap inom Europa, men mer specifikt finns det ändå en del saker som jag kan komma på som jag tycker att EU har gjort riktigt bra.

Till att börja med gör EU att Sverige kan få mycket mer att säga till om i internationella förhandlingar. Ett konkret exempel på detta är Trumps handelstullar, där vi har gemensamma intressen med EU och således får vi, tillsammans med andra europeiska länder, mycket mer att säga till om. I en allt mer global värld tror jag att detta i längden kommer vara extremt viktigt om vi ska ha en chans att konkurrera med USA och Kina.

Dessutom har EU gjort mycket för att skydda gemene man, speciellt när det gäller internets frihet. EU har infört regleringar och satt tryck på många större företag att exempelvis betala tillräcklig skatt och värna om användarnas personliga integritet, något som är svårt för ett så litet land som Sverige att ensamt göra då det skulle riskera i att sluta med att företag bara väljer att bojkotta landet. EU-domstolen har även fastslagit att datalagringsdirektivet är oförenligt med grundläggande fri- och rättigheter (något som dock Sverige struntar i).

Sedan finns även en hel del andra saker som man får ut mycket av, även om man kanske inte alltid tänker på det hela tiden. Den fria rörligheten förenklar livet och förbättrar utbytet mellan länder på många sätt (även om den såklart inte är felfri och den är ett av de områden som kräver åtgärder). Likaså är slopade roamingavgifter väldigt bra för den som är på resande fot inom unionen.

EMU ställer jag mig dock tveksam till. I framtiden skulle jag kunna tänka mig att jag kan stödja ett medlemskap, men för min del känns det inte aktuellt i dagsläget.

Turkiet bör definitivt inte få gå med i EU såsom landet ser ut nu. Jag vill se stora förändringar där innan jag kan tänka mig stödja deras medlemskap.


   
SvaraCitera

Axel_von_Färsen: Tror du på allvar att (((makthavarna))) kommer tillåta att Alternativ för Sverige vinner? I bästa fall får vi SD som kontrollerad opposition/regering.

Nej, det tror jag självklart inte. Men det är i vart fall en markering till "makthavarna" att svenska folket inte tycker att de styrande utför ett bra jobb. Jag ser (sd) som ett rent missnöjesparti även om de säkerligen har 99 andra frågor än just invandringspolitiken (läs flyktingpolitiken) i sitt partiprogram som både vänstern och högern stödjer.

Varför (sd) har vuxet som de gjort beror mycket på att svenska folket känner sig åsidosatta. Ta bara alla studerande/studenter som får bo i allt ifrån källarutrymmen, sporthallar till garage eftersom alla befintliga lägenheter tillfaller alla sk "flyktingar".


   
SvaraCitera
major

stoner: Ta bara alla studerande/studenter som får bo i allt ifrån källarutrymmen, sporthallar till garage eftersom alla befintliga lägenheter tillfaller alla sk "flyktingar".

Ändå får SD bara ca 3% av studenters röster. shiiett Rullar ögonen


   
SvaraCitera

major: Ändå får SD bara ca 3% av studenters röster. shiiett Rullar ögonen

Har du någon källa till dessa uppgifter? Siffran låter i mina ögon väldigt märklig. Ända förklaringen skulle kunna vara att studenter innan de har kommit ut i arbetslivet röstar mer vänster av allmän okunnighet och brist på arbetslivserfarenhet.


   
SvaraCitera
major

stoner:

Har du någon källa till dessa uppgifter? Siffran låter i mina ögon väldigt märklig. Ända förklaringen skulle kunna vara att studenter innan de har kommit ut i arbetslivet röstar mer vänster av allmän okunnighet och brist på arbetslivserfarenhet.

http://news.cision.com/se/studentkortet/r/sveriges-studenter-valjer-m-och-ratar-sd,c2380126

Haha, jaså? En vettigare förklaring är att SD:are väljer att skylla sina dåliga skolbetyg och känsla av att ha misslyckats i livet på invandrare.


   
SvaraCitera

major: http://news.cision.com/se/studentkortet/r/sveriges-studenter-valjer-m-och-ratar-sd,c2380126

Haha, jaså? En vettigare förklaring är att SD:are väljer att skylla sina dåliga skolbetyg och känsla av att ha misslyckats i livet på invandrare.

Å andra sidan kan man ju tolka siffrorna som att de där knappa 30% som som vet ej kommer att vakna upp ur sin törnrosasömn och rösta på (sd).   Mycket glad

studentval.jpg


   
SvaraCitera
major

stoner: Å andra sidan kan man ju tolka siffrorna som att de där knappa 30% som som vet ej kommer att vakna upp ur sin törnrosasömn och rösta på (sd). Mycket glad

En tolkning värdig SD-intelligens. =)


   
SvaraCitera

major: En tolkning värdig SD-intelligens.

Ärligt talat tror jag inte på den där undersökningen. (mp) får för låga siffror för att det skulle spegla studenternas miljöintresse och framtidsvy.


   
SvaraCitera
major

Passar det inte min världsbild är det "fake news". höhö


   
SvaraCitera

Ett bra parti.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Mattan__:
Du menar alltså att det inte ska vara tillåtet att komma till Sverige och söka lycka? Enligt mig bör vi hjälpa människor och välkomna dem med öppna armar. Det känar även Sverige på. Stör mig på människor som är själviska och stereotypiska så som Sverigedemokraterna.

Sverige är ett litet land och har inte råd att ta in varenda människa. Du säger att du stör dig på själviska människor men ändå tycker du att människor som endast tagit sig till Sverige för att leva ett lyxigare liv ska få det?

Sverige bör ta in de som faktiskt behöver hjälp, de som lever i extrem fattigdom, bland krig och andra farligheter. Inte någon som bara vill ha pengar. Sverige har flera hemlösa, både med svenskt och utländskt ursprung som skulle behöva det ekonomiska stödet istället. Det skulle ju dra ner på tiggeriet i storstäderna och kommunaltrafiken. 🙂


Det är fel att döma ett parti efter enstaka medlemmar inom partiet eller efter beteendet av enstaka människor som valt att stötta partiet. Du kan döma ett parti efter hur de agerar mot dessa enstaka människor. Det är även fel att döma ett parti för hur de varit förr i tiden, alla partier har ett mörkt förflutet, istället bör ni se över hur de är idag. 

Det gäller alla partier, inte bara SD. 


   
SvaraCitera

SD ger mig måga anledningar till att avsky dem. 


   
SvaraCitera

major: Passar det inte min världsbild är det "fake news". höhö

Inte alls. Nu är du helt fel ute vännen min. Vad beträffar miljötänket som (mp) står för är helt ok för mig så länge det inte påverkar så att skatterna, bensinpriser och vägskatter höjs och inte påverkar oss som gillar bensindrivna bilar negativt. Gillar själv gamla jänkare som sörplar i sig ett par liter milen. Har tyvärr inte råd att köpa elbil. Är tvungen att köra min SAAB 9-5 Aero fram och tillbaka till jobbet varje dag eftersom jag bor på landet.

Här är gymnasievalet från 2014. Där ser du att (sd) har helt andra siffror än den fejkade undersökningen du presenterade.  Mycket glad

Resultat av Skolvalet 2014

gymnasieval.png


   
SvaraCitera

SD är just nu det parti som är bäst - på att ljuga. Som är bäst - på att få folk att tro på deras snack. SD är ett parti som kör med fake news i olika grad (visar Sverige med bilder som inte ens är bilder på Sverige - något fö. M Göteborg också gjort). SD är ett parti med rötter i nazismen - som ska vara "rumsrena" - och till viss grad är det - inför media och allmänheten - men när ingen ser finns i alla fall rasismen där - oftast på lokalpolitiker-nivå - men ändå - det visar bara vad SD verkligen är. SD är ett parti vars dolda agenda är rasism - man kan säga att SD på sätt och vis har samma mål som NMR - att alla som inte är födda i Sverige inte ska bo och jobba i Sverige - med skillnaden att SD inte gör det på samma hatiska aggressiva sätt - i alla fall inte öppet.

Det mest passande namnet för SD är sandlådedemokraterna (även om det ibland är tveksamt att dom ska få ha "demokraterna" i sitt namn) - för att partiledaren själva ertappats med avsikten att rösta emot på ren djävulsskap. SD och motsvarigheter i andra länder har egentligen ingen plats i något samhälle - men den högerpopulistiska rasistiska "vi mot dem"-trenden som blåser över främst västvärlden är just det - en trend - som visar att vi människor i våran utveckling egentligen inte kommit så värst långt när det väl kommer till kritan. Polen och Ungern var väldigt nöjda med sina högerpopulistiska val - men nu när demokratin sakta börjar hotas börjar också missnöjet sakta att växa.

SD och dyl verkar tyvärr vara trender som måste upplevas för att man ska se att det i verkligheten inte är någon långsiktig lösning.

Alla partier råkar ut för en och annan skandal - för ett parti som sandlådedemokraterna är det vardagsmat.

Det är vad SD är.

Hjärta


   
SvaraCitera
major

stoner: Inte alls. Nu är du helt fel ute vännen min.

Uppenbarligen inte...

stoner: Där ser du att (sd) har helt andra siffror än den fejkade undersökningen du presenterade.

Den är inte fejk för att den inte passar din världsbild...

Du jämför en gymnasiestudie från 2014 där SD uppenbarligen får fler röster eftersom SD:are sällan har eftergymnasial utbildning. Undersökningen jag länkade är färsk och avhandlar universitets- och högskolestudenter.

Jävligt ironiskt att du påstår att jag har fel när du samtidigt bevisar att jag har rätt.


   
SvaraCitera