Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni är rimligt att betala hemma efter gymnasiet?


Ämnesstartare

Sedan jag gick ut gymnasiet så fick jag snabbt klart för mig att jag var tvungen att betala hemma. Är avtalad 10 timmar/vecka på donken och får betala 3500 kr i månaden.

Försökte argumentera emot till varför en summa högre än min lön inte är rimligt. Men möttes av "då får du skaffa fler jobb" som motargument. Dessutom tycks de följa någon slags mall som de hittat på konsumtionsverket (?), så enligt dem är 3500 de minsta alla i min ålder ska betala hemma. (18 år gammal)

Så, hur mycket tycker ni är en rimlig summa? Ska det vara fast eller baseras av en procenthalt av sin lön? Hur mycket betalar ni hemma (om ni gör det)?


   
Citera

Utgift per månad Kvinna Man
Mat hemma, ej lunch 1110 1450
Förbrukningsvaror 60 60
Hemutrustning 200 200
Media, fast telefoni, internet 210 210
Hyra, el 1700 1700
Hemförsäkring 30 30
Totalt hushållsutgifter 3310 3650

Att betala hemma 3310 3650


   
SvaraCitera

oj, fail det blev..


   
SvaraCitera

Jag betalar 1000 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sebbenen:

3500

3500 är en rimlig summa faktiskt (också enligt konsumentverket). Sen att du tjänar mindre kan dina föräldrar ta hänsyn till om de vill, men inget krav då du faktiskt är skyldig att betala för ditt boende själv.

Vissa betalar kanske mer än 3500, vissa betalar ingenting alls. Beror helt på vad föräldrarna kan tänka sig att bistå med, då de inte längre har försörjningsplikt för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

3500 är en rimlig summa faktiskt

Hoppades jag skulle fåå lite:

"3500?! Det är sjukt. Dina föräldrar är fan ***************" Så jag kunde visa dem hur fel de hade [tired]

Men visst är de skyyldiga att betala om jag pluggar? Nu gör jag inte det, men ponera ATT.


   
SvaraCitera

Har för mig att dom är skyldiga att betala om du pluggar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sebbenen:

Men visst är de skyyldiga att betala om jag pluggar? Nu gör jag inte det, men ponera ATT.

Vårdnadshavare har försörjningsplikt för sina "barn" fram tills att barnet antingen fullgjort gymnasium eller fyllt 18. Högst upp till att barnet är 21 år gammalt dock.

Så du måste plugga på gymnasiet och vara under 21 för att dina föräldrar skall ha försörjningsplikt för dig om du är över 18.


   
SvaraCitera

tror inte mina föräldrar skulle ta betalt om jag flyttade hem igen efter gymnasiet, om det inte vore så att jag blev kvar väldigt många år och att de tillslut ville bli av med mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilka snåla jävlar. Om ni nu inte lever på svältgränsen varje månad, då kan man kanske förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Vilka snåla jävlar. Om ni nu inte lever på svältgränsen varje månad, då kan man kanske förstå.

Kanske lite snålt om han tjänar så lite, men de skall ändå ha pengar då han räknas som vuxen. Tycker snarare det är dåligt med föräldrar som låter sina vuxna "barn" bo hemma gratis. Man skall lära sig att kunna stå på egna ben.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Kanske lite snålt om han tjänar så lite, men de skall ändå ha pengar så han räknas som vuxen. Tycker snarare det är dåligt med föräldrar som låter sina vuxna "barn" bo hemma gratis. Man skall lära sig att kunna stå på egna ben.

Visst kan man ta betalt, men sjukt snålt och elakt att ta hela hans lön. Tänker inte moralisera över att ta betalt eller inte, men jag vet i alla fall att jag alltid är välkommen hemma hos mamma och pappa oavsett ekonomisk situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Visst kan man ta betalt, men sjukt snålt och elakt att ta hela hans lön. Tänker inte moralisera över att ta betalt eller inte, men jag vet i alla fall att jag alltid är välkommen hemma hos mamma och pappa oavsett ekonomisk situation.

Min mamma är egenföretagare och min farsa chef inom polisen...Båda tjänar över 30 000. De vill mitt bästa för väl...De skiter i att allt förstörs så länge jag lär mig den hårda vägen..."På min tid fick man jobba blablabla"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sebbenen:

Min mamma är egenföretagare och min farsa chef inom polisen...Båda tjänar över 30 000. De vill mitt bästa för väl...De skiter i att allt förstörs så länge jag lär mig den hårda vägen..."På min tid fick man jobba blablabla"

Alltså jag förstår ju dom till viss del men ändå taskigt att ta hela lönen tycker jag. Skulle inte känna mig välkommen hemma med sådana krav. Men ja det är ju deras hem och dom bestämmer ju så du får väl försöka hitta ett till jobb eller försöka få fler timmar. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betalar 500, lol.


   
SvaraCitera