Aviseringar
Rensa alla

vad tycker ni (invandrare)


iatebaronxoxo:
Jag tycker iallafall att det borde vara obligatoriskt :3

folk som inte kan prata då?


   
SvaraCitera

vad innebär "kunna svenska"

känner att många svenskfödda idag inte kan svenska, trots att de inte har utlänskt påbrå öht.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

FruLiten:
argumenterade häromdagen med en SDanhängare och denne svensk kunde knappt göra sig förstådd i svensk text, mmm hon kanske inte ska få vara svensk medborgare då


   
SvaraCitera

FruLiten:

folk som inte kan prata då?


   
SvaraCitera
mynona

Nej. Alla svenskar förstår i vilket fall engelska


   
SvaraCitera

Ja, jag tycker att man bör gå SFI om man tänker bosätta sig här inte minst för deras egna skull. De flesta svenskar förstår engelska, men det underlättar enormt att kunna tala svenska då man behöver ha att göra med myndigheter och dylikt.


   
SvaraCitera

Till exempel när min fru skulle ansöka om ett visum i ett engelsktalande land så behövde vi uppgifter från skatteverket. Då visar det sig att man inte kan få alla uppgifter på engelska utan vissa finns enbart i svensk upplaga. Så att inte kunna svenska är ett handikapp tyvärr.


   
SvaraCitera

Ganska självklart. Sverige ska inte vara ett smörgåsbord för all världens snyltare utan någon som helst motprestation.

mynona:
Nej. Alla svenskar förstår i vilket fall engelska

Barn och många äldre förstår väldigt lite eller ingen engelska alls.


   
SvaraCitera
mynona

aristoteles: Ja, jag tycker att man bör gå SFI om man tänker bosätta sig här inte minst för deras egna skull. De flesta svenskar förstår engelska, men det underlättar enormt att kunna tala svenska då man behöver ha att göra med myndigheter och dylikt.

i längden bör man nog lära sig språket, men att ha det som krav för att få medeborgarskap tycker jag inte: man kommer att lära sig språket allteftersom just för att man då bor här. Däremot är det säkert svårt att snabbt plugga in ett språk inför en ansökan om medborgarskap


   
SvaraCitera

mynona: i längden bör man nog lära sig språket, men att ha det som krav för att få medeborgarskap tycker jag inte: man kommer att lära sig språket allteftersom just för att man då bor här. Däremot är det säkert svårt att snabbt plugga in ett språk inför en ansökan om medborgarskap

Du behöver ju inte medborgarskap för att bo i Sverige dock, så det är inte så att du måste plugga in svenska språket innan du anländer. Jag tror iaf att man kan minska utanförskap om man ser till att så många som möjligt lär sig språket.


   
SvaraCitera

Klart som fan , Svenska grund eller bra engelska borde inte va mer än rätt ^^  


   
SvaraCitera

aristoteles:
Till exempel när min fru skulle ansöka om ett visum i ett engelsktalande land så behövde vi uppgifter från skatteverket. Då visar det sig att man inte kan få alla uppgifter på engelska utan vissa finns enbart i svensk upplaga. Så att inte kunna svenska är ett handikapp tyvärr.

kan hon ej prata "bra" svenska?

såklart att alla invandrare ska gå sfi om de behöver, för deras egen skull. det är ju dessutom ej alla som har svenska vänner/partners som kan vara behjälpliga hela tiden så minsta lilla grej blir ju svår.


   
SvaraCitera

mynona:

i längden bör man nog lära sig språket, men att ha det som krav för att få medeborgarskap tycker jag inte: man kommer att lära sig språket allteftersom just för att man då bor här. Däremot är det säkert svårt att snabbt plugga in ett språk inför en ansökan om medborgarskap

I segregerade invandrartäta områden kan det vara väldigt svårt att lära sig svenska.


   
SvaraCitera

isola: kan hon ej prata "bra" svenska?

Vardaglig svenska går bra, men när det kommer till myndigheter eller läkarbesök brukar jag följa med. Läkare pratar ofta varken bra svenska eller engelska, och hos skatteverket totalvägrar ofta folk att ens försöka prata engelska. Så ja, jag tycker svenska är obligatoriskt. Folk har dock en förmåga att tro att man vill bestraffa folk genom att tvinga dem lära sig vårt språk, men det är snarare för att se till att de inte hamnar i otrevliga situationer där de ej förstår.


   
SvaraCitera