Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om bilden? (ALLIHOPA KOLLA)


Ämnesstartare

Akolia: Onödig lag som inte tillåter slöja iallafall. Så du tycker inte det vore konstigt om jag förbjöd det svenska folket att ha på sig jeans?

Vad är det för jämförelse? 
Vore konstigt ja. Sannolikt? Inte en chans att det händer. 

Slöja är för en del kvinnor ett kulturellt förtryck till skillnad mot jeans så är väl inte riktigt samma sak...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruvann:

Vad är det för jämförelse? 
Vore konstigt ja. Sannolikt? Inte en chans att det händer. 

Slöja är för en del kvinnor ett kulturellt förtryck till skillnad mot jeans så är väl inte riktigt samma sak...

Man bestämmer själv om man vill ha slöja. INGEN TVINGAR NÅGON ATT HA SLÖJA PÅ SIG? Varför ska det förbjudas då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ju vara för att det händer hela tiden i delar av världen som mer eller mindre konstant befinner sig i krig medan vi har lugn och civiliserad ro i vår närhet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Akolia: Man bestämmer själv om man vill ha slöja. INGEN TVINGAR NÅGON ATT HA SLÖJA PÅ SIG? Varför ska det förbjudas då?

Saudiarabien, Sudan och Iran bland annat har tvång på slöja. 

Tycker du denna kvinna har någon form av valfrihet hur hon vill klä sig? 
Även fast källan är som den är så är det ju ändå en intervju med kvinnans egna åsikter och inte särskilt vinklad. 

Har väl inte sagt att det ska förbjudas? Sluta lägga ord i min mun din pajas och läs på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att den bilden och hela resonemanget är rätt efterblivet.

Det är väldigt stor skillnad när det sker i en diktatur 300 mil bort och när det sker i ett öppet och demokratiskt samhälle likt vårt. Dessutom i vår närhet och på grunderna att landet har använt sin yttrandefrihet på ett fullt rimligt vis, precis som vi gör. Det finns hög igenkänningsfaktor och vi har lätt att känna medlidande och sorg för de människor som utsätts när våra egentliga förutsättningar är näst intill identiska.

Men blir du så sur tvingar ingen dig att visa ditt stöd/skriva så/bry dig. Släpp det osv.


   
SvaraCitera
soviet

Akolia:
Därför ska man bry sig mindre om dessa miljontals människor? 128 människor från västvärlden är värda mer än miljontals människor från Afrika och mellanöstern, ok då fattar jag. Bevis på att rasism finns kvar i höggrad.

näe. inget liv är mer värt än något annat. men det är inte konstigt att vi bryr oss mer om det som hände i paris. det har ingenting med rasism att göra? samma anledning till varför kändisar som dör får mer uppmärksamhet än barn som svälter varje dag i afrika. desto mer vi känner för landet eller personen, desto mer sörjer vi. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Akolia: Därför ska man bry sig mindre om dessa miljontals människor? 128  människor från västvärlden är värda mer än miljontals människor från Afrika och mellanöstern, ok då fattar jag. Bevis på att rasism finns kvar i höggrad.

Tänk om de i Gaza bryr sig mer om sina invånare som dog i attacken än de som dog i den i Frankrike? 
Jävla vad rasistiska de är i Gaza då.

Eller vart vill du komma? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag bryr mig mer om min familj och mina släktingar än vad bryr mig om främmande människor, ja. 

Dessutom "GazaUnderAttack" är förövrigt snarare "IsraelFörsvararSig".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ligger ungefär på samma nivå som varför skrivs det mer i media om Syrien, Libanon och Gaza än vad det skrivs om Nordkorea?


   
SvaraCitera

Det skrivs om allt. Vad folk väljer att lägga fokus på är en annan sak och som andra tidigare nämnt så är Frankrike och Paris närmare både geografiskt och politiskt. Terrordåden i Paris är dessutom nytt, Gaza, Syrien och Libanon har hållt på hur länge som helst.  


   
SvaraCitera

Flera bidragande faktorer, främst är det närhetsprincipen och att det är väldigt nytt för oss i Europa. Mellanöstern har varit en instabil region i decennier, så det är inte precis lika mycket "nyheter" när folk dör där.

Jag kan ofta tycka att media hycklar när de fokuserar oproportionerligt mycket på enstaka fall (ta Lisa Holm till exempel), men inte i det här fallet då det som sagt är väldigt nytt för oss i Europa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frankrike som stödjer USA kommer alltid få problem med Mellanöstern. De får ta och skylla sig själva om de ska ha en helt jävla rubbad utrikespolitik.


   
SvaraCitera

Jag hängde aldrig med vad som hände i paris så kan någon vara snäll och förklara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Akolia: Jag blir så jävla sur när alla skriver "pray4paris"

Vad bryr du dig om, om man får fråga? Vilka har varit tillräckligt utsatta för att få bry sig om enligt dig?

Finns det möjligen ett färdigt index över vilka länder som det är tillräckligt synd om för att få bry sig om?


   
SvaraCitera

Hmm... 


   
SvaraCitera